Projektor til bruk i opplyst rom! inntil 25.000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor til bruk i opplyst rom! inntil 25.000

Hei, jeg ønsker å vise folk de filmsnuttene jeg har laget, og skal kjøpe meg en projektor. Men jeg ønsker ikke åbruke mer enn ca.25.000 på dette.

Jeg vet at høy kontrastforhold og høy lysstyrke er viktig, og så er det visst en ny teknologi ute? DLP?

Sonys CX5 virker bra, men den har visst et lavt kontrastforhold. Så har jeg sett på en DELL med veldig høyt kontrastforhold (1800:1) men lysstyrken på denne er bare 1300ANSI. Er det nok til å bruke i et normalt belyst lokale uten å dempe lyset? Og med et 3 meters lerret?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEC HT1000?? :roll:
    Kan være verdt en titt.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel litt vanskelig og få NEC HT 1000 for 25 000

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok heller jeg ville satset på lyskontroll av rommet.

Jo mørkere et rom er desto bedre opplevelse vil man få av bildet uansett. Mye lys i ett rom vil gå utover kontrastnivået uansett spesifikasjoner på projektoren.

Skal du hovedsaklig vise video ville jeg gått for en proj beregnet for hjemmekino, og ikke en som er beregnet for presentasjonsbruk.

Hjemmekinoprojektorer gir et mye bedre videobilde, men disse har ofte ikke spesielt høy lysstyrke ettersom de er ment for bruk i mørke rom.

Projektorer til presentasjonsbruk har ofte høy lysstyrke, men dårlig kontrast ettersom dette ikke er så viktig når man som regel bare presenterer bilder med skarpe farger og svart tekst på hvit bakgrunn.

Så demp heller lyset...

8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, uten noen form for lyskontroll ville ikke jeg hatt projektor i det hele tatt. Enkel lyskontroll bør ikke være for dyrt heller, er ikke sikkert det blir lekkert men........................?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette er en projektor som skal tas med rundt omkring, er det ikke sikkert det er så lett å kontrollere lyset overalt hvor han kommer...

Uansett er nok ikke 1300 Ansi lumens nok til et 3m lerret... Tror nok du må godt over 2000 Ansi lumens for å ha noen som helst sjangs til å lyse opp et så stort lerret i et opplyst rom...!

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki tenk dere et klasserom da, med plass til dobbelt av normalt antall elever, 60stk. Jeg kan slå av lyset, men har ingen gardiner å trekke foran vinduene....Må jeg fremdeles ha over 2000ANSI for et 3m lerret? Hva skal jeg i så fall kjøpe da? Hvilken modell? helst ikke over 25.000 da

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kadra kadabra
    Oki tenk dere et klasserom da, med plass til dobbelt av normalt antall elever, 60stk. Jeg kan slå av lyset, men har ingen gardiner å trekke foran vinduene....Må jeg fremdeles ha over 2000ANSI for et 3m lerret? Hva skal jeg i så fall kjøpe da? Hvilken modell? helst ikke over 25.000 da
    Unnskyld at jeg kverulerer, men et klasserom/forelesningsrom/møterom uten gardiner er vel temmelig ubrukelig, og i strid med en haug arbeidsmiljøkrav. Klart at alle rom har en eller annen form for lysblending utenfra. Sola kan være rimelig irriterende selv når man ikke skal bruke en prosjektor...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kadra kadabra
    Du bør nok ha det som et minimum i det miljøet ja. Det hadde stilt seg anderledes om du bare skulle vist powerpoint presentasjoner, men til filmvisning i et lyst rom trenger du virkelig mye lys. Selv da blir det ikke bra fordi sortnivået vil bli helt utrolig dårlig, håper ikke du skal vise mørke sener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki!! 30.000 da!! Hvilke(n) projektor(er) er nærmest kravet mitt til den prisen da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du snaker om 3m lerret, villie jeg gått for minst XGA oppløsning..

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...9&GrpID=3&s=pl

Er ganske billig og lyssterk, men jeg vet ikke noe om kvaliteten..

http://www.multicom.no/varedetaljinf...arenummer=VPL%

Her en fra Sony... Også 2000 ansi lumens, og sannsynligvis bedre kvalitet..

Begge disse er under 25k..

Mvh

AK

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.kinn.no/images/priseraugust.jpg
    C200 på denne siden kan være et veldig godt valg til ditt formål. C105 kan også fungere.
    Noen vil kanskje protestere på kontrast og sortnivå, men fikk inntrykk av at filmene skal vises til folk som kanskje ikke er like kritiske til sortnivå som oss(?) begge disse vil gi et klart og tydelig bilde i et klasserom med litt dårlig lysforhold. dessuten er videobildet veldig bra på begge disse, i forhold til spesifikasjonene. C200 vil gi aller best kvalitet, og er grei å drasse med seg rundt, men prisen er også deretter. Ser også ut som disse prisene er tilbudspriser...
    edit: bildene er i samme rekkefølge som listen..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at C200 ser ut til å kunne passe til formålet..!

Mvh

AK

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gi en litt bedre pekepinn.. Har selv C100, og C105 er også kjent som C100HB. (high brightness) min gir et kjempefint videobilde i fullt opplyst rom, og er det beste videobildet jeg har sett fra en dataproj.
    altså vil en C105 være bra nok.
    me skal du ha den i flere år, gå for C200....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismessig synes jeg c105 var grei. Men kontrasten er oppgitt på kinn.no til 450:2 er ikke det GANSKE liten kontrast da?
    C200 frister veldig, men er det ikke sannsynlig at noen av de som sitter og ser på lerretet vil merke regnbueeffekten? Er ikke det en ulempe ved å kjøpe C200?
    (Er det ingen andre alternativer? Hva med sony sin? Den er på 2000Ansi, er det dårlig kontrast på den?)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    450:2 er skrivefeil....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet blir i grunn at målet ditt er bra videobilde i et opplyst rom. det fins to typer projektorer(stort sett), og det ene er til hjemmekino, det andre er til dataformål. en hjemmekinoproj gir best bilde i et mørkt rom, fordi den er ment å være brukt i nettopp et mørkt rom. samme med en dataproj. en hjemmekinoproj vil fungere dårlig i et opplyst rom, vil faktisk påstå at sortnivået blir BEDRE med en lyssterk projektor i et opplyst rom, fordi den vaskes ikke ut av strølys om den er lyssterk nok.
    de to jeg nevner er veldig bra på video til å være dataprojektorer, og jeg tviler meget sterkt på at du vil finne bedre alternativer.
    Har ike sett regnbuer på C200, men det er nok en veldig indiviuell sak. C105 kjenner jeg meget godt, og mener den vil fungere veldig bra til ditt formål.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sony sin? Den er på 2000Ansi, er det dårlig kontrast på den?
    Jeg finer ikke ut hva kontrasten på denne er noen som helst plass... Tror sony unngår å oppgi kontrast på endel av business projektorene sine...

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-70.htm Dette er nok den ideele projektoren for deg, en ekte hjemmekinoprojektor med 2200 Ansi lumens og 900:1 i kontrast. Men den koster desverre tett oppunder 30k i USA.. Og det kommer endel oppå det dersom man skulle importere den til Norge.!

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, da får jeg vel prøve ask c105 da. Men hvordan vet man forskjellen på en hjemmekinoprojektor og dataprojektor?
    Og hvem er importører på ASK? Og hvorfor er det på oppgitt på hjemmesiden til ASK at det er en fabrikk i Norge???

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •