Trenger kjøpshjelp - 4:3 XGA prosjektør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger kjøpshjelp - 4:3 XGA prosjektør

Hei!

Trenger litt hjelp til å finne en god 4:3 prosjektør.
    Skal primært brukes som TV, men også for å spille spill (PC XGA og playstation). I tillegg blir det vel endel film/DVD.

Har sett litt på Optima H30A men dette er jo en 16:9...nevner det bare som et utgangspunkt for kvaliteten.

Er det noen som kjenner til en 4:3 XGA prosjektør som ikke bare er en pc-presentasjons-prosjektør, men også god på film etc.
    Har bare 2,5 meter frem til lerret om dette er avgjørende.

Blir glad for alle gode tips!

-Kent-

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Dette var jo lett: BenQ PE6210 "ingen over ingen ved siden" :lol:

Tuller litt, men foreløpig er det lite å velge i som er 4:3, xga og samtidig kan vise film bra. 6210 kan dette fordi den har video-modus som senker lysutbytte vesentlig (ca.800AL) som er nødvendig for at pj'n skal kunne vise et bra sortnivå. I tilegg er den støysvak og har kort kastelengde. ca. pris 11000,-.

2,5 meter fra linse til lerret gir et bilde på ca 130-155 cm i bredden.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen hit.

hvorfor må det være 4:3?
    I alle tilfeller vil en WXGA projektor være et bedre valg, altså 1280x720 oppløsning, også til PC.
    Da er Panasonic PT-AE700 et godt valg.. om du ikke venter på BenQ 7700 som helt sikkert kommer til å bli en killer.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 700 en kastelengde som kan gjøre en grei bildestørrelse på 2,5-2,8 meters avstand? Tenkte på bilde på ca. 180 cm. bredde på 2,8 meters hold (ja, noe på grensen mht. størrelse, men, men...har man ikke større rom, så har man ikke større rom... :wink: )

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden PT-AE700 er en 16:9 prosjektor, så vil jo et 4:3 bilde på 180 cm. lerretsbredde bli en god del smalere (høyden blir jo som for 16:9, dvs. noe over meteren), sånn rundt 1,35 meter?

Har samme behov selv, film, PlayStation og HTPC for litt spill og DivX film

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for gode svar
    BenQ PE6210 virker jo bra utifra spec, med lite støy og grei pris.

Ok...hvorfor 4:3
    Jeg er begrenset av bredden på veggen.
    Hvis jeg da velger en 4:3 XGA prosjektør så får jeg full utnyttelse av veggen min i høyde og bredde når jeg spiller spill og ser på vanlig tv.
    Når jeg så velger å se DVD eller spille WS-spill får jeg fremdeles full utnyttelse av bredden med ikke høyden, men det ville jeg jo ikke med en native-WS PJ heller. Og oppløsningen på WS bildet blir da 1024 x 576 som vel er ganske greit?
    Velger jeg native 4:3 her begrenset av 1,5m bredde får jeg 17000cm^2 areal når jeg ser 4:3 innhold. Men hadde jeg valgt native 16:9 og vist 4:3 der begrenset av samme bredde ville arealet blitt: ca. 9500 cm^2.
    Ganske stor forskjell. Correct me if I'm wrong.

Fant ikke noe spec på det beryktede fargehjulet. Noen som vet?

Ok, la oss si jeg velger denne, er det noe jeg kommer til å bli skuffet ved over denne? Kunne jeg lagt litt mer penger og fått en som er bedre eller er det lang vei opp til neste?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten sak til.
    Bidda, du anbefaler altså BenQ 6210 til mitt bruk som også inkluderer video. Mens her i dette innlegget:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=15295

..gjør du jo akkurat det motsatte...sier at 6210 _ikke_ er særlig god på video siden den ikke kan settes i "video-modus".
    Nå skjønte jeg lite

-Kent-

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Bra at du minnet meg på dette ops: , er rettet opp nå. Bakgrunn var at i nov/04 så fikk jeg sett og prøvd en 6210 og den hadde ikke video-modus. De 2 som jeg nå har installert 02/05, på jobben min har dette og det kan derfor tyde på at når 6200 ble tatt ut av prod. (?) så fikk 6210 denne funksjonen. 6210 har lik de andre i 6-serien 3x fargehjulshastighet.

...og for guds skyld ikke vis film i presentasjons mode da dette forandrer fargene skikkelig :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tnx

3x..er ikke det litt sakte? eller?
    Hva med den siste saken der. Kan jeg putte litt ekstra penger i å få noe som er bedre ...eller må jeg da _mye_ opp i pris? Isåfall hvilken og hvorfor.

Er det noe sted jeg kan ringe og plage en eller annen som driver med det her. Jeg gir opp å snakke med selgere i mixmaster, cd og dass-børste-butikker. (elkjøp, expert etc.) Hifi-klubben kom med følgende kommentar "de fleste kunder stiller ikke så vanskelige spørsmål...og da virker jo jeg veldig intelligent" så der har jeg også gitt opp å få hjelp.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Heisann
    6210 har lik de andre i 6-serien 3x fargehjulshastighet.
    Har vi ikke konkludert for lenge siden at 6 serien har 2 x farghjul?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det ble diskutert opp og ned (både her og på AVSforumet) og det ble avkrevd dokumentasjon/bekreftelse fra BrenQ som vi ikke har fått. I alle nettsider står den oppført med 3x. Samt at ved familiens testinger X1/6100/5120 hvor kona mi er råka og kan bekrefte at 6100 genererte mindre problmer enn X1 og 5120. Velger da ennda å tro på 3x :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •