Ulumskheter i bildet..??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulumskheter i bildet..??

Da var endelig lerret (screenline sn100) og SP 110 på plass, har prøvekjørt den med Lotr 1 og bildet er meget bra, MEN..

Når det er svart bilde, eller mørkt dukker det opp en liten sirkel som er lysere en resten av bildet, den er ca 2 cm i diameter og blir et irriterende moment på skjermen.
    Trodde først det var noe på linsen, men kan ikke se noe på den. Har prøvd å flytte prosjektoren for å se om det kunne være noe på lerret eller at prosjektoren traff noe som ble reflektert, men nei punktet ble stående på samme plass.

Det jeg har lurt på er om dette kan være det som blir refferert til som døde piksler i bildet..? Har lest en del om at dette kan forekomme, men siden jeg er såpass fersk i PJ gamet har jeg ikke sett dette selv.

Vist dette er tilfelle hva gjør jeg så, prosjektor er flunkende ny og kun brukt i 3 timer, så slike ting burde vel ikke forekomme..

Kan det være andre ting som er årsak til dette og er det mulig å gjøre noe med det, tweake det bort etc..?
    Har saumfart manualen, men finner ikke noe om det der.

På forhånd takk for alle svar.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få døde speil på en DLP projektor, men da er de ikke større enn en pixel. Så jeg syntes dette var veldig rart. Har selv SP 110 hjemme og har ikke sett noe lignende, og jeg har studert bildet nøye...
    Så det er sikkert en eller annen feil på din projektor, som du sikkert får ordnet opp(garanti)

Hva synes du ellers om projektoren?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker heller som støv på panelene. Jeg har akkurat det samme problemet med min AE100 LCD prosjektor. Jeg har en svak grønn rund dott på noen få cm i bildet og er ganske sikker på at det er støv på panelene. Måten å løse det på LCD skal være å bruke trykkluft på boks på panelene. Jeg kommer til å oppsøke en fotoforhandler i romjula for å få tak i trykkluft og så får vi se hvordan det går. Flekken er forøvrig så svak at den betyr omtrent ingenting i praksis. Jeg må ha konstant svar skjerm for å legge merke til den.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meget fornøyd med prosjektoren sålangt, har ikke fått testet nok til å gjøre meg opp en mening jeg kan stå for, men foreløbig lagt merke til to ting, regnbue og støy.

Men først:
    Leste om at panelene burde renses hver 250 time, så synes at støv/drit på en ny PJ ikke burde forekomme, regner med de er testet før de sendes ut for slikt.
    Men som du sier så er nok dette tilfelle og skal snakke med forhandler om dette på mandag. Er nok sikkert bare en bagatell å få fikset, men siden jeg nettopp har kjøpt den noe jeg helst ikke selv vil gjøre.

Regnbue effekt.. Har lest en del om det på forumet og at noen klager på dette. Føler ikke at det er noe stort problem for meg, men når du har hvit tekst på svart bakgrunn hender det at jeg får denne effekten.
    At dette er noe som SP 110 gjør dårligere enn andre PJ kan jeg ikke svare på, men vist dette skjer ofte kan jeg skjønne at det kan være et problem.

Når det gjelder støy føler jeg den ligger slik midt på treet, den kunne godt ha støyet mindre, men samtidig er det ikke så høyt at det er noe veldig sjenerende, vertfall ikke under film Men for de som er umfintlig for støy vil nok dette kunne bli et moment som irriterer. Men som sagt blir dette opp til den enkelte å avgjøre.

So far i'm happy med 100 " hjemmekino

Newcomer stealth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tilsvarende problem på min Sanyo PLV-Z1; det er en mørkeblå sirkel som dukker opp i mørke scener (til venstre i bildet).

Ikke et kjempeproblem, men j#vlig irriterende når man er klar over det...

Løste det seg med trykkluft, eller har noen en annen løsning på problemet?

-Steffan

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk fjernet min grønne sirkel med trykkluft. Tror ikke støvet satt på panelene, men på innsiden av linsen, altså den siden av linsen som vender mot panelene. Det er antagelig derfor jeg fikk en stor ufokusert farget sirkel.

Ved å sette opp et hvitt ark i kort avstand foran linsen og defokuserer vil man kunne se støv på panelen som prikker farget i respektive panelers farge. Dette støvet fikk jeg ikke bort, men brydde meg heller ikke så mye om det fordi det er helt umulig å se ved vanlig bruk.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en "operasjon" på min projektor i går pga støv på linsa. Oprinnelig så kjøpte jeg komprimert luft på Clas Ohlson og prøvde så å blåse støvet vekk igjennom innsugsvifta. Det som var problemet med denne boksen er at fra 0-5 cm fra røret så kan det komme væske ut ved fullt trrykk.

Det som da skjeddde var at når jeg prøvde å blåse ren panelene så satt det flekker på LCD-panelet samt prismet. Disse flekkene går da ikke lett bort, særlig ikke når det er tilnærmet umulig å komme til mellom projektor og LCD-panel. Siden prismet, panelene og lyskilden er inrettet nøyaktig så tør jeg heller ikke å skru projektoren videre opp. Det står faktisk i service-manualen at man ikke bør gjøre det.

Så tipset er at man er veldig forsiktig med disse boksene. Test gjerne med å blåse på et rent glass først og se hvor langt unna man bør ha røret. Pass også på at man alltid holder boksen loddrett.

Når det gjelder støv på 3-LCD projektorer så kan man jo se hvor støvet er i fohold til fargen. Lilla flekker er støv på det grønne panelet, gule flekker er på det blå og turkise flekker er det røde. Dette gjelder vel også støv som kommer på de forskjellige sidene av prismet. I tillegg kan man sikkert farger ved støv på optikken ved at lyset brytes igjennom "skitten".

Tips på rensing av optikk hvor man ikke kommer så lett til mottas altså med takk

PS. Hvis noen lurte på hvordan jeg fikk tak i en service manual så er det på denne adressen:
    http://www.electronicsrepair.net
    Betalte 10$ så fikk jeg den noen timer senere.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også trykkluft fra Clas Ohlson og har ikke opplevd at det kommer noe annet enn luft. Jeg tok akkurat nå og prøvde å blåse luft på et vindu og det kommer ikke antydninger til væske ut. Nå tok jeg et par utblåsninger før jeg prøvde på vinduet og det regner jeg med at man alltid bør gjøre før man retter den mot noe mer kritisk.

John Roger

Lignende tråder

1. Plasma og "bevegelse" i bildet
    By trondes in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 08-29-2004, 19:28
  2. Svakt grønnskjær langs kanten av bildet
    By Scirocco in forum Digitale projektorer
    Siste melding: 04-03-2004, 17:03
  3. Prismasonic Linse
    By jfinneru in forum Produkt -og prisjakt Video
    Siste melding: 03-02-2004, 22:21
  4. Spsm om X1 og hylleplassering. Hvor havner bildet ?
    By tor rasmussen in forum Digitale projektorer
    Svar: 29
    Siste melding: 12-17-2003, 00:03

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •