Test av InFocus Screenplay 5700!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Test av InFocus Screenplay 5700!

Har vært så heldig å få låne et eksemplar av den rykende ferske Matterhorn baserte DLP projektoren fra InFocus... Har ikke noe god kilde tilgjengelig pronto, men benytter en RealMagic 8500 basert DVD spiller og elendige kabler (på vanlig phono-video!, ikke ert!). Her kommer da den store overraskelsen; bildet er imponerende selv nå! Screenplay 5700 benytter Faroudja's nye 2300 chip, som ser ut til virkelig å gjøre vin av vann!

Projektoren er oppgitt til 1400:1 kontrast, 1000 lumens og har 1024x576 pixler. Merkelig nok oppgit ikke InFocus støynivå på sine websider, men denne er virkelig stillegående, så jeg vil tippe en 28-29 db, da sammenlignet med min tidligere HT-1000, og Screenplay 7200/X1 (28/32/37 db hhv).

Ser umiddelbart et par ting; 16:9 er fint! Ingen sorte kanter oppe og nede, samtidig som en får utnyttet mer av tilgjengelig oppløsning vertikalt. Når det gjelder oppløsningen, ser jeg svært lite til pixellering, omtrent samme som på en XGA DLP.

InFocus har virkelig slått på stortromma når det gjelder instillingsmuligheter. Her kan en stille nært sagt alt, fra gammatabell til pulldown. I tillegg er alle innstillinger svært brukervennlige, og beskrevet på en forståelig måte.

Regnbuer, hvilke regnbuer!? Har ikke sett noen enda, men de dukker jo selvsagt opp før eller siden, kommer tilbake til dette etter å ha testet litt mer...

Har enda ikke sett en hel film på projektoren, kommer tilbake med videre vurderingen etter dette...

Link til pdf på Screenplay 5700 HER

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir spennende. Har du noe å sammenligne med da? Hadde vært artig med en direkte sammenligning med både en 7200 og en Action! Men vi får vel kanskje vente til shoot-outen med en slik sammenligning.

Blir spennende å høre hvordan det blir når du får bedre kabler og signalkilder...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

Jeg må bare "huske" hvordan 7200/Action!/NEC HT-1000 ser ut. Har jo sett NEC en god del (som jeg jo hadde en 3-4 mnd - ny rekord?), og sett en del på 7200, men Action! skulle jeg gjerne testet litt mer gjennomgående. Det var jo meningen at jeg skulle få testet en Action!, og Anders kan fremdeles sende en liten "overraskelse" min retning for alt jeg vet...

Skal som nevnt se en film i kveld/morgen kveld og komme tilbake med litt mer inngående observasjoner. Har kun sett et par raske klipp så langt, men førsteinntrykket er bra!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nå har jeg fått testet litt mer bl.a. sjekket absoulutt sortnivå, og sett et par referanseklipp fra filmer jeg kjenner til...

Det er helt utrolig hva Faroudja prosesseringen klarer - det er nesten så en ikke trenger tenke på progressiv skanning ved valg av DVD spiller hvis det er mot en Screenplay 5700 DVD spilleren skal benyttes. Jeg ville iallfall kjørt interlaced direkte inn, og heller spart kabelens båndbredde (da spesielt ved strekk over 7 meter).

Fargemessig er Screenplay 5700, som sin storebror 7200, "ferdig" justert til 6500k. Fargene ser svært korrekte ut, og det krever lite eller ingen instilling for å få til et optimalt bilde.

En annen ting som overrasket meg var antall innganger, den har 2 S-video, 2 komponent, DVI, VGA, USB og phono video. I tillegg har den en port 8, som konverterer til vanlig scart, kjekt å ha, til f.eks. spillemaskiner og videospillere.

Sortnivå er som på Screenplay 7200, og det er nok etter min mening denne enhetens store svakhet. Det er selvsagt litt synd at en enhet der det meste annet stemmer totalt ikke har litt bedre sortnivå... Har stående en Panasonic plasma med 3000:1 kontrast rett ved siden av lerretet, og det er slående hvor stor forskjellen faktisk er. Imidlertid kan en god maskering gjøre mye, og siden en har 16:9, er det noe enklere å maskere. InFocus er nok helt klart ikke like fokusert på sortnivå som en del andre aktører der ute. Fordelen er jo selvsagt lysutbytte. Screenplay 5700 har langt mer lysutbytte en min tidligere HT-1000, og fremstår derfor som utrolig skarp og klar. Jeg ville anmodet InFocus om å sette opp et tredje (de har i tillegg mulighet for å booste også 1000 AL), på f.eks. 600. Dette vil kunne bidra mye på sortnivå, sikkert opp til minst 2000:1.

Projektoren leveres også med en morsom kabelskjuler, som sikker kan være nyttig for mange.

Når det gjelder regnbuer, ser jeg som nevnt lite til dette, men noen dukker jo da opp i mørkere scener med lyse objekter. Ikke plagsomt for meg, men noen kan jo irritere seg grønne over slike ting.

Nå, etter enda litt mer titting må jeg allikevel si meg mektig imponert. Innganger, prosessering, støynivå og generell bildekvalitet er meget imponenerende på denne enheten. Det er kun sortnivå jeg (som vanlig?) har noe å utsette på. NEC med 3000:1 kontrast var etter min mening noe som nærmet seg tilstrekkelig, men selv her kunne en ende opp med litt gråskjær i de helt mørke scenene. MEN, noen årsaker må vi ha for å bruke våre hardt opptjente penger på oppgradering av utstyret!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres helt klart ut som en svært bra proj i 'mellomklassen' dette her. Antall innganger er jo imponerende, og spesielt om man har mulighet til å koble til scart. Det savner jeg på Action.

Men dersom prisen ligger over 40k, tror jeg nok muligens introtilbudet på Action er et bedre tilbud for øyeblikket.

Uansett skal det bli morsomt å se 5700 opp mot andre projer på shoot outen....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her følger den siste testen av InFocus ScreenPlay 5700 på www.projectorcentral.com. Her er også SP5700 testet mot NEC HT 1000.

http://www.projectorcentral.com/info...nplay_5700.htm

God lesing...

Georg....
    Presentations Data AS

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kan si meg enig i mye av den beskrivelsen og sammenligningen... Med litt lys i hjemmekinoen elimineres mye av kontrastdifferansen, for det er omtrent kun sortnivå som avgjør kontrastforholdet i disse dager...

Jeg liker imidlertid personlig å ha det skikkelig mørkt når jeg ser film - total escape from reality!

Tror nok Screenplay 5700 vil bli en storselger i mellomklassen, med skikkelig bildekvalitet og en almass av praktiske finesser!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flyttet pris-innlegg til prisjakt..
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1964

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årets prosjektor i EISA-Awards ble den også:
    http://www.eisa-awards.org/awards/2003-2004/index.htm

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har nå fått testet litt til, og kjørt et par ulike DVD spillere, bl.a. Kiss 500 divx spiller, med svært gode resultater. Kjører S-video høykvalitetskabel på 8 meter primært, da jeg faktisk så svært liten kvalitetsforbedring ved bruk av komponent (da kun på noen meter). Ville vel uansett kjørt komponent i det lange løp, men Faroudja prosesseringen gjør en utrolig jobb selv på S-video.

To Tårn ser rett og slett helt utrolig ut på denne saken! Fargene er balanserte, ikke for mye i den ene eller andre retning. Grønt er ikke for kraftig, som f.eks. NEC HT-1000 hadde en liten tendens til (ikke noe vondt om HT-1000, men ). Jeg skal se hele To Tårn i morgen kveld, og får sikkert enda noen ekstra inntrykk av enheten da. Da skal jeg få sett litt mer på sortnivå, og da betydningen av 1400:1 vs. f.eks. 3000:1 på NEC HT-1000. To Tårn inneholder en del dunkle scener jeg kan få virkelig kjørt 5700'en litt på 8)

Jeg har helt definitivt falt for 16:9, jeg tror nok dette vil være formatet jeg vil holde meg til fremover, da spesielt siden såpass mye DVD film i dag kun lanseres med 16:9 eller enda videre format. 4:3 kan jeg uansett kjøre på midten av 16:9 bildet ved behov, og projektoren benyttes uansett primært til film.

Støynivå er som nevnt utrolig behagelig lavt, og "booster" ikke opp og ned, men holder en jevn, lav dur. 5700'en benytter noen relativt store vifter, som holder lavt turtall.

Skal også prøve meg litt på de ulike justeringsmulighetene, selv om jeg ærlig talt ikke trenger stille allverden på denne saken, som kommer optimalisert for 6500k. Greit uansett å teste litt!

På ca. 2x lerretets bredde sitteavstand ser jeg for øvrig nada screendoor. Regnbuer dukker selvsagt opp bittelitt, spesielt i mørke scener, men enda litt mindre enn på HT-1000, og plager meg svært lite (selv om det ikke skal mye til for å plage meg, da... )

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne også vært moro å få testet med en dvd-spiller med DVI!men det er vel ikke så mange som har det her i norge ennå?

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tak i en 5700 som jeg skal teste i kveld.

Og så har jeg fått tak i ekte kinostoler med setenummer og alt så i dag blir en fin dag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5700 er meget god. Så den ved siden av 7200 og tror faktisk jeg foretrekker 5700. :-)

Om det bare ikke var for at det skal komme endel HD-materiale fra nyttår...

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det som gjorde at du syntes 5700 var bedre enn 7200 da?

Litt interessant å vite hvorfor du har det synet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke bare robertaas som er av den oppfatning. www.projectorcentral.com mener det samme om 5700 kontra 7200

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Hva var det som gjorde at du syntes 5700 var bedre enn 7200 da?
    Regner med at det var at den ikke trengte å skalere materialet som gjorde den hakket bedre. 7200 er på ingen måte dårlig, men her var bildet enda klarere. Det var rett og slett utrolig bra. :-)

Er enig i at sortnivået kunne vært litt bedre, men man får visst ikke alt.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den må skalere eller ikke er vel avhengig av hva slags materiale man gir den. Var det kun DVD du så? Hva med HDTV materiale? Det er jo lov å håpe på at det etterhvert kommer nyere og bedre standarder.

DVD har jo nok problemer med artifakter, så gleder meg til den dagen vi får et ordentlig format som er uten artifakter. Når kilden blir god nok vil man kanskje se forskjeller?

Uansett høres jo 5700 veldig bra ut. Hvordan var støynivået på den?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

Har fått testet litt til, nå... Bl.a. sett gjennom Ringenes Herre II.

Mine tidligere inntrykk bare forsterkes; utrolig klare, flotte og rene bilder, mye lysutbytte, men noe begrenset sortnivå. (gjentagelse, gjentagelse).

Har fått lekt litt med de mer avanserte funksjonene også. Projektoren har mulighet for å stille 48 hz på NTSC materiale, noe amerikanerne liker. Jeg for min del, så kanskje ikke den helt store forskjellen, men ante kanskje litt mer hakking i panoreringene, og da blir det jo litt mer kino-feel. Jeg tror nok uansett jeg foretrekker maks hz, men...

Støynivået er nok litt høyere på min andre enhet. Fikk først en enhet med litt problemer med pæren, og støynivået på min andre enhet, som for øvrig fungerer knirkefritt, virker noe høyere. Jeg vil nå estimere en 31-32 db støy, men av lite sjenerende karakter. Personlig foretrekker jeg et absolutt minimum av støy, men med det lysutbyttet denne lille karen leverer, trengs det også litt kjøling... Som nevnt, InFocus burde inkludert en ekstra innstilling for enda lavere lysutbytte, med tilhørende bedre sortnivå, for oss fanatikere, mener nå jeg!

Nå kommer de imidlertid med en ny modell, 7205, med HD2 pluss chip, der estimert kontrast er 2200:1, og denne dukker opp på nyåret. Andre aktører, som Sharp, slipper maskiner med 4-5000:1 estimert, så InFocus' styrke ligger nok ikke på kontrast. Dette har nok med selskapets store andel innen business projektorer, og at de tar med seg litt av produktegenskapene derfra, selv om Screenplay serien på mange måter har tilpasset seg hjemmekinoen. Fordelen er selvsagt de utrolig klare og lyssterke bildene, og at projektoren er ferdig kalibrert mot 6500k, og da med virkelig rene og dype farger, selv på basis grønt. Jeg vil påstå at store skjermer vil gjøre det spesielt bra i kombinasjon med Screenplay, både 5700 og 7200. God maskering er essensielt for optimal bildekvalitet, og forbedret inntrykk av kontrasten.

Skal se litt mer film og leke meg med 3:2 pulldown ++ og komme med videre inntrykk snart!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lekt litt med de mer avanserte funksjonene også. Projektoren har mulighet for å stille 48 hz på NTSC materiale, noe amerikanerne liker. Jeg for min del, så kanskje ikke den helt store forskjellen, men ante kanskje litt mer hakking i panoreringene, og da blir det jo litt mer kino-feel. Jeg tror nok uansett jeg foretrekker maks hz, men...
    hvorfor i all verden liker de det?
    er det ikke alltid best å ha denne høyest mulig?
    eller blir andre ting bedre når denne reduseres?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De vil ikke nødvendigvis kun ha den beste bildekvalitet, men etterligne kinoens egenskaper mest mulig... Amerikanerne har jo skiftet uten kirken med kinoen, og få andre nasjoner kan vel skryte på seg mer kinovanking enn dem. Hjemmekino er for mange dermed et substitutt for den faktiske kinoen, med alle dens styrker, og i dette tilfellet også for noen, svakheter!

Tror nok ikke den featuren vil være like populær her på kontinentet, men det sier jo litt om InFocus' markedsorientering! Bruke tid og krefter på å gjøre bildet "dårligere"!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •