Ønsker anbefaling av noen med peiling på hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker anbefaling av noen med peiling på hjemmekino

Jeg skal kjøpe meg projektor og det som trengs til en hjemmekino. Jeg har ikke særlig peiling, før jeg leste på forumet her så hadde jeg tenkt å kjøpe Sony VPL CS5 eller Toshiba TLP-T50. Men etter å ha lest her så har jeg forandret mening til at jeg skal kjøpe Infocus X1, det er iallefall skrevet mye positivt om den her og den er til en overkommelig pris.

Avstanden fra projektoren og til lerret er 5.5m takhøyde er 2m og bredden på veggen der hvor lerret skal være er 3m. Noen som kan anbefale et lerret for meg? Hva blir den ideelle størrelsen på lerretet? Går det an å montere X1 i taket?

Projektoren vil hovedsakelig bli brukt til dvd, masse musikk dvd`r spesielt ACDC da jeg er en stor fan av de!!! Men jeg ønsker også å ha muligheten til å koble på tv og parabol, det må sikkert gå gjennom en video, er dette noe problem?

Og så til prisen: Hvor får jeg kjøpt den billigst her til lands? Er det noe spesielt jeg bør vite om akkurat denne projektoren?

Og hvis noen mener at denne projektoren ikke passer til mitt bruk så blir jeg veldig takknemmelig for en begrunnelse på det!!!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, der blir sikkert en del liv i andedammen nå, men først, du bestemmer hvilken projektor du skal ha, du kan lytte til andres erfaringer det er greit, men du bestemmer....
    Så, jeg vil bare si at i Danmark er der en aversion imot X1, her siger alle at den bråker som en støvsuger, har en gammel 800x600 chip der ikke svarer til prisen på projektoren, at kontrasten på trods av dataene ikke er bedre enn andre og flere småting. Rart nok hører man aldrig dette i Norge... , i Danmark har jeg heller ikke inntil videre hørt om noen med pixelfeil på Panny 300e, så kanskje alle de der har feil ryker til Norge ??
    Uanset, man hører så mye, så, ja, som Jolly siger, skal du bare se film gå for 16:9, man kan faktisk også godt vise spill på den...
    Niels.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er sant det du sier om infocus x1 så kjøper ikke jeg den.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok desværre sandt:
    Hilsen Niels.

Jonas bojer
    Fuldt medlem!

Bruger siden: 31 Marts 2003
    Indlæg: 629 Indrykket: 03 August 2003 kl. 17:38 | | Rapporter

--------------------------------------------------------------------------------

X1 dur ikke i mine øjne af flere grunde. Scaleren i projektoren er for dårlig og rainbow effekten er uuholdelig samt den larmer. Den er baseret på en gammel 800x600 chip som er oki men selv til prisen hænger den bagud. Det jeg har oplæevet er at folk der ikke før har haft projektor bliver meget imponeret af denne X1 fordi billedet er stort men har man lidt flere krav så mener jeg ikke den er aktuel. Den har på papiret bedre kontrast forhold men i den test jeg lavede mellem de nævnte 2 projektore var det ikke noget der kunne ses så måske de har målt det på en anden måde.

Webmonkey
    Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
    Lokalitet: Jylland
    Indlæg: 74 Indrykket: 03 August 2003 kl. 18:37 | | Rapporter

--------------------------------------------------------------------------------

X1 lyder som en støvsuger.

Kontrasten er også dårlig (som på alle digitale projektorer - men X1 er ret slem, selv af en DLP at være)

Hvis du vil have en billig digital projektor og den skal være ny, så tag pannyen - den har under det halve støjniveau.

In the land of Home Theater - The 3 eyed monster is King
    Tilbage til toppen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var en til....
    Niels.

Jeg ville aldrig kunne leve med rainbow effekten ( 2 x speed dur bare ikke ! ), og så støjen - øv. Har læst på diverse US forums at panny 300 vinder de fleste gange over både X1 og HS10. Jeg forstår ikke at de foretrækker X1 i Sverige ???. Jeg har desværre ikke lige en patent løsning til dig Niels, kan godt se at det er et problem. Men måske en Panasonic long throw lens ( model: TY-LECTE300 ) var en mulighed.

http://www.avsforum.com/avs-vb/attac...achmentid=6112

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL Rusty, ser ikkje ut til at det blir projektor på deg

ops: slettet det eg skreiv.......

Eg hadde kjøpt ein 16:9 projektor som feks. ae300 eller z1 (dei er litt dyrere) siden du berre skal bruke den til film/tv.

x1 kan du henge i taket ja,problemet med den seier dei som har sett den kan være regnbuer som DU må sjekke om du er ømtfintlig for.

Noken folk her inne har hatt pixelfeil med lcd projer, det har ikkje eg hatt med min.Har heller ikkje sett screendor som folk seier kan være eit problem med lcd (eg har eit relativt lite lerret,180cm 16:9 som kanskje gjer det værre å sjå screendor da bilde blir meir kompakt med småere punkter)

avstand kontra lerret str. kan du finne ut ved hjelp av kalkulatoren til projektorcentral.com......den dekker bortimot alle projektorer trur eg.

trur vel det var noko lunde det eg skreiv

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke lett det her :cry: sanyo kommer med sanyo plv-z2(lcd) og sanyo plv-d1(dlp) men jeg vet ikke når di kommer.jeg har hatt 2 lcd projektorer! og nå vil jeg prøve DLP.men HVA?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir vel plasmaskjerm på Rusty nå.... :lol: :?:
    Niels

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg liker ikke plasma.det jeg har sett av plasma er ikke så veldig bra.tror ikke jeg kan ha en CRT projektor på 90kilo i hjemmekinoen heller.tror jeg begynner å gråte :cry: :cry:kanskje selge alt av hjemmekino utstyr og heller kjøpe et bra Hifianlegg.i dont know.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare en ting å si om uttalelsene fra disse danskene, og der er at det etter min mening er sprøyt fra ende til annen.
    Let litt på danske forum folkens og dere vil finne flere innlegg som taler positivt om X1 enn negativt. Selvsagt sammenligner du X1 med for eksempel Action er den ikke mye tess, men prisen tatt i betraktning er den helt rå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke infocus x1 er noe bra for meg som bruker philips dvd 963sa!dvd spiller!jeg skal kun bruke projektoren til dvd.er ikke så lett det her :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendoor er ikke noe stort problem på en Pana 300... det kan jeg være enig i. Jeg slet derimot veldig med den siste jeg fikk, og klarte ikke justere bildet ordentlig skarpt.

Pikselfeil var det nok av på den første 300'en jeg mottok. Den andre hadde ikke pikselfeil som var synlige fra normal titteavstand men derimot et vanvittig grønnskjær i to hjørner og et kraftig blåskjær i de to andre hjørnene.

Dette var ting jeg irriterte meg over, og etter nesten to måneder med surr og reparasjonsforsøk fra Panasonic sin side bestemte jeg meg for å droppe hele 300'en.

La langt mer penger i det enn planlagt i utgangspunktet, men om folk kan kjøpe høyttalerkabler til titusen spenn kan jeg kjøpe proj til 50...

Angrer ihvertfall ikke!

Det beste rådet er å bruke øynene og hodet, og så lukke øra for andres synsing og fordommer.

Hvis du er fornøyd med det du ser, så er det vel bra nok?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er en av de få som har hatt problemer med AE300 Rinn!

Meg selv og mange her inne er jo strålende fornøyd med 300'en.

Men må jo innrømme at jeg ikke har sett en ACTION i action

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av mange problemer med min sanyo plv-z1 så er ikke jeg så sugen på en LCD projektor engang til.jeg vet jeg klager mye nå men jeg vil bare ha en projektor uten støvproblemer og pixel feil,jeg vil se på film uten å måtte sende projektoren til service en gang iuken

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne "stillingskrigen" mellom x1 og 300 kan gjøre en nykommer rimelig forvirra. Jeg ble overbevist (?) etter mange positive tilbakemeldinger om x1, som nå er på vei fra usa hjem til meg. Etter en runde hos hifi centeret i Bergen var kommentaren at LCD var på vei ut mens DLP projektører var det som ville ta over. Er, som sikkert flere, veldig i tvil om hva som er det riktige valget. Jeg har som nevnt valgt x1 med god tro på at den dekker mine behov. Hvis dette med regnbuer blir for plagsomt kommer jeg til å bytte den. Prismessig kommer importert x1 på under 10k mot 300's 17,5k hos komplett. Diff på 7500 er mange kroner. For en novise som meg innen feltet håper jeg at dette blir en stor opplevelse og ser frem til å teste denne projen ut. For andre noviser kan jeg følge opp med en oppdatering om mine erfaringer når den er på plass. Behovet den skal dekke er PC, PS2 og film.
    Jolly: Takker for invit til 300 show, har den gjerne tilgode.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jolly: Takker for invit til 300 show, har den gjerne tilgode.
    ok, det trenger du når du har kjøpt x1 8) .........tuller

ja me kan jo sammenligne me no som har dei to "rivalene"

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runar:

Hvis du har lest f. eks. på minhembio's forum (nå prisjakt.nu) så var det tidligere en tråd der (svæææært lang tråd forøvrig) som omhandlet 300'en. Den viste tydelig at det ikke bare har vært meg som har hatt problemer med 300'en. Mulig det bare var de første forsendelsene som hadde problemer, men uansett synes jeg det vitner om en dårlig kvalitetskontroll hos Panasonic.

Og jeg hadde tross alt problemer med TO, ikke bare en. Dette gjorde at en Panasonic for meg er et uaktuelt valg nå. Servicen gjør at Panasonic for meg er et uaktuelt valg i fremtiden. Enkelt og greit.

At dere som har fått en feilfri 300 er fornøyd har jeg ingen problemer med å forstå, men for all del... ikke sammenlign med Action! Det er en viss forskjell, og er du kresen blir det mest sannsynlig bare dyrt for deg *hehe*

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mulig å få en component til vga kabel på 7 meter til under 1500kr så kjøper jeg x1.men det er vel ikke mulig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •