Fant et tips som gir bedre sortnivå!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fant et tips som gir bedre sortnivå!

Nå vet ikke jeg om dette er et kjent fenomen ,men når jeg så LOTR for 3-4uker siden så var jeg oppgitt over sortnivået (hadde sett på CRT-TV`en før så overgangen var stor). Jeg startet å teste ved å øke lysstyrken ifra datamaskinen og skru ned lysstyrken på PJ.

Dette gjorde et helt hav av forskjell i sortnivå og jeg satte akkurat mine planer om å oppgradere PJ på vent =)
    Jeg stilte kun opp lysnivået (brightness) på datamaskinen og lot farger og mettning være akkurat de samme. Også skrudde jeg ned lysnivået på PJ`en (i mitt tilfelle Benq 6100) til -32 (minimum). Sortnivået ble helt fantastisk iforhold til hva det var!

Dette er helt subjektivt ,men det fungerte iallefall meget bra for meg. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder som kan dokumentere dette.

Det ville vært fint å høre andres oppfattninger om dette emnet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt subjektivt ,men det fungerte iallefall meget bra for meg. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder som kan dokumentere dette.

Det ville vært fint å høre andres oppfattninger om dette emnet.
    Hadde du kalibrert projektoren med f.eks DVE på forhånd? Dersom du ikke hadde gjort det, var nok det årsaken til forbedringen.
    Det å justere på "gefuhlen" er ikke lett, og man ender ofte litt bort fra det ideele. Jeg tviler allikevel ikke at det ble bedre etter at du gjorde de justeringene du nevner, men jeg tror fortsatt du har litt å gå på om du kalibrerer med DVE.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er vel at når du justerer helt i ytterkant på f eks kilden kan signalet gå i metning eller cut-off. Det vil si at sortnivået blir ulinjeart og det originale signalet kan ikke reproduseres i projektoren. Det er godt mulig at det av og til kan se ut som bedre sortnivå...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kalles også "Crushed blacks", og er en uting. Noen bilder hadde vært morsomt.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det kalles også "Crushed blacks", og er en uting. Noen bilder hadde vært morsomt.
    om det bare gikk an å vurdere sortnivå utfra bilder... :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det bare gikk an å vurdere sortnivå utfra bilder...
    Kanskje litt på "før" og "etter" bilder..

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, gi dere, gutter! Dere vet at det bare fins én måte å få godt sortnivå på en digital prosjektør:

1. Mørkelegge rommet totalt, alt av vinduer osv.

2. Dekke til alt av lystap som kommer ut gjennom luftehuller osv.

3. Trekke ut kontakten på fandenskapen! :wink: :twisted:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, gi dere, gutter! Dere vet at det bare fins én måte å få godt sortnivå på en digital prosjektør:

3. Trekke ut kontakten på fandenskapen!
    Sant nok, men det er jo ikke det tråden handler om. Tipper trådstarter helst vil ha støpselet i stikkontakten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff

3. Trekke ut kontakten på fandenskapen! :wink: :twisted:
    For å ikke snakke om å lage et lerret som er sortere enn sort :wink: Blir ikke dette godt nok, kan en ta på seg (minimum) 2 stk speilglass-solbriller fra tidlig 80-tall. :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sortnivå, er vel forsåvidt ikke bare hvor sort man får sort, men også hvor mye informasjon man kan se og får ut av de mørkeste områdene i bildet hvor det gjerne finnes litt lysere informasjon også. Tror det som vil hjelpe de fleste projektor brukere mest, bare er å gå noen runder med kalibrerings verktøy så som DVE, og sjekke om man får frem den informasjonen i de mørkeste feltene med å justere opp på skjermkortet, og ned på projektoren, og eventuellt teste med andre instillinger for htpc og projektor.

Tror man desverre lett kommer til skade for å komprimere og forskyve den oppnåelige "dynamikken" i bildet, og informasjonen som ligger i de mørkeste feltene i bildet blir mer en svart "suppe" ,med den antydede løsningen. Her er det bare å teste ut, det er ingen absolutt fasit, fordi forskjellig utstyr kan kanskje påvirke hverandre forskjellig, og det er derfor om å gjøre å finne den middelveien som gir best arbeidsforhold og ytelser for det utstyret man selv har.

Har selv mer troen på i tilegg til kalibrering med DVE også benytte lysreduserende filtere foran projektor obtikken og grått lerret, for å hjelpe lampe baserte projektorer å lukke ned lyset samt å gjøre noen i kino rommet, som reduserer lysrefleksoner/strølys tilbake til lerretet. Det er det som vil øke det opplevde sortnivået mest, etter min mening.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror verdens mest ulykkelige hjemmekinoeier må være han som har en digital prosjektør og "Underworld" som yndlingsfilm... :twisted:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror verdens mest ulykkelige hjemmekinoeier må være han som har en digital prosjektør og "Underworld" som yndlingsfilm... :twisted:
    Underworld er en mørk film, både bokstavelig og billedlig. Men den funker fint i min hjemmekino med DLP og Grayline. Du skal få slippe å komme hit for å se selv, Mastiff... :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror verdens mest ulykkelige hjemmekinoeier må være han som har en digital prosjektør og "Underworld" som yndlingsfilm...
    Kommer litt ann på... Nye digitale projektore begynner å få rimelig bra sortnivå, som er tilstrekkelig for de fleste. Jeg har Undeworld i hyllen min, men den er uåpnet siden HS10'n min ikke var svært glad i mørke filmer. Men når (om) HS50'n kommer blir filmen satt i dvd spilleren.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er helt klart inne på noe her, Masiff, men vil tro at crt projektor eieren med spotburn i alle tre 9" rørene på sin cine9 modell (vet ikke om det er mulig å oppleve i praksis, men men), fort ville blitt litt mer ulykkelig, og gjerne vil ty til en digital reserve projektor en stund fremover. :wink:

Synes ikke det er helt rettferdig å sammenligne digital projektorer med crt projektorer på sortnivå og bildekvalitet ellers, med tanke på forskjellen på ny pris og pris på slite deler. Ett nytt rør til den populære crt projektoren BG808s koster et sted mellom 10 - 20 høvdinger, levetiden på røret kan variere fra noen hundre timer og opp til noen titalls tusen, avhengig av fosfor farge oppsett og bruk, noe som forteller meg i alle fall at sammenligningen med de små lampebaserte modellene til under 25 tusen ikke er helt bra.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på. Gjennomsnittlig levetid på rør er så lang det visstnok skal være billigere per time enn pærer til de små blikkboksene...

Jeg er forresten nettopp ferdig med å se igjennom superbitutgaven av Underworld, og det var uten tvil den bildekvalitetsmessig beste filmopplevelsen jeg har hatt i kinoen min (se egen tråd).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •