Sortnivå - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29

Tråd: Sortnivå

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er ikke alle som bryr seg om WAF
    Nei, og det gjør ikke jeg heller. Men jeg liker allikevel ikke tanken på å ha et monster i stuen, som også bråker rimelig mye. Hadde jeg hatt eget kinorom hadde saken vært en annen.
    Enig med monster men min BG800 har et lydnivå som ligger langt under min Z2, så støy trenger ikke å være noe problem.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men min BG800 har et lydnivå som ligger langt under min Z2, så støy trenger ikke å være noe problem.
    Da er det definitivt ikke noe stort problem. Og skal kam ha sortnivå, ja da er det CRT som er tingen. (Så får man eventuellt ta med alle ulempene på kjøpet)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F

Å bruke penger på noe som er utdatert om kort tid, er en vanlig problemstilling en møter når en skal kjøpe projektorer.
    Ja ikke sant.
    Etter å ha lest svarene jeg fikk, blir jeg langt fra mer sikker på hva jeg må kjøpe.

Når det gjelder CRT-greier, er ikke det for tweakere og teknisk kyndige? Jeg tror ikke jeg gidder å tweake annet enn sol og måne for å si det sånn.

Men tusen takk for svar, AVForum er topp!

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke gidder å tweake og sånt,så kjøper du en digital projektor

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en artikkel i DVD&Hjemmkino (i fjor) der det er hjemmebesøk hos en som har Barco i loftsstuen. Denne er bygd inn i et bord som er skrudd fast i gulvet. Grunnen er at dersom projektoren beveger seg noen milimeter må en stille alt inn på nytt. Jeg vet ikke om det er så gale, men han påsto at han måtte ha eksperthjelp for å stille inn projektoren.

Altså, CRT er kun for spesielt interesserte. Jeg støtter derfor forslaget om å kjøpe en digital projektor. Ønsker du ikke å tweake å stille for mye, kan du bruke fabrikkinnstillinger. Det beste er dog å kjøpe DVE og stille etter denne. Det tar ikke lang tid dersom en følger bruksanvisningen til Gorm.

Lykke til

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Jeg vet ikke om det er så gale, men han påsto at han måtte ha eksperthjelp for å stille inn projektoren.

Altså, CRT er kun for spesielt interesserte.
    Min Sony D50 CRT ble hengt opp i taket, jeg brukte noen timer på å stille geometri og konvergens for hver input og voila. Siden har den hengt der uten å blitt tweaket med. CRT er ikke SÅ vanskelig som dere skal ha det til. Og bildet og sortnivået banker skjorta av enhver LCD og DLP. Så galt er det at samboeren min har nektet meg å kjøpe digital PJ... Ville ha meg en PT AE-700 da det foreløpig er den eneste jeg ikke så hønsenettingen på, men når hun taklet den elendige WAF faktoren på CRT'en så får den digitale bli i butikken.

Men, det var noe mer styr med den gamle analoge CRT'en jeg hadde før. Den måtte dilles med den...

Kenneth

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha sortnivå, dvs. ikke lys på lerretet der det ikke skal være lys, da er en "oppegående" CRT projektor tingen. CRT projektorer er (ikke for ”pingler” :wink: ) mer for de som vil ha det beste bildet, og som samtidig er villig til å skru, mekke, justere og gjøre de tingene som må til i hjemme kino rommet til de får det resultatet de er ute etter og som er oppnåelig. Man må gjerne ha hjelp av venner og kjente, eventuelt kjetting talje/jekk osv. under den fysiske installasjonen, samt få hjelp av CRT projektor eksperter i forumet her, eller bestille konsulent hjelp av de som kan trylle frem det som ligger av potensialer i projektoren. Er CRT projektoren i orden, og riktig satt opp, skal den være såpass stabil at det ikke er nødvendig å stadig justere og tweake videre , da er det bare rein nytelse.

LCD og DLP projektorer er mye lettere å ha med å gjøre, når det gjelder fysisk oppsett osv, konvergens for LCD projektorer (3 chip DLP) er noe de har gjort en gang for alle på fabrikken, en chip DLP har ikke konvergens problematikk i det hele tatt, og skal projektoren i tak feste, holder du projektoren i den ene hånden og skrur til festene med den andre.

Når det kommer til bilde kvalitet, og da spesielt sortnivå, sliter man ennå med det på de rimeligste modellene, som er mest aktuelle for folk flest.
    Har ikke sett SONY HS50 modellen med 6000:1 osv, men så lenge man benytter en teknologi som viser og tegner opp bilde med å hindre/styre lyset fra en sterk lyskilde, da er det vanskelig å få sort virkelig sort.

De kontrast verdiene som oppgis er ofte litt "jukse" verdier også, dvs. man oppnår neppe disse i en vanlig hjemmekino, samt at man tyr til litt ”jukse” teknologier som auto iris eller lignende, som forskyver hele lysutbyttet ut i fra hvor mye lys som bildet består av. Man får ikke et lyst punkt nødvendigvis 6000 ganger lysere, enn det mørkeste mørket i bildet på samme tid, for å si det sånn, men
    man får helt klart sortere sortnivå på mørke film sener, når irisen justerer ned lysitensiteten fra lampa.

Det er noen triks man kan gjøre selv for å bedre sortnivået noe på enkelte modeller også, og det er å kjøre lampen i øko-modus, montere egnede filtre på linsa, bruke egnet grå lerretsduk for DLP og LCD, samt justere inn og kalibrere riktig brigtness, kontrast, gråtoneskala ol. med DVE eller AVIA kalibrerings dvder.

Må litt tweaking til med disse projektorene også, men ellers så består mekking og vedlikehold av å rense luftfilteret og skifte lampemodul, når den er gåen.

Har selv begynt med LCD projektor, har gått gradene og nå henger det en BarcoGraphics808s i taket hjemme, har ikke angret så mye på det. :wink:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    2. Støyen holder jeg på å ta knekken på hjemme. De originale viftene er noe forferdelig skrot, så jeg skal bytte alt ut med Papst, så får vi se.
    Ta en titt på SilenX-viftene på www.vendur.no , de er litt dyrere, men mer stillegående pr. luftmengde enn Papst. Blir jo uansett småpenger i den sammenhengen

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de er nok ikke det. SilenX-viftene er oppgitt med en luftmengde som bare gjelder i medvind, utforbakke og med kjøttkaker til middag. En viss ekspert som iblant er innom forumet, hadde testet dem på sin prosjektør, og det viste seg at de ga mye mindre luft enn det blir påstått. De holdt rett og slett ikke mål. Det gjør Papst. Jeg har nå hjemme fire Papst og en Zalman (justerbar), så i helga blir det nok å klippe ledninger og lodde vifter. Eller kanskje sette på pc-plugger, så jeg kan teste flere forskjellige vifter uten å lodde for hver gang.

Og når det gjelder oppsettet, så trenger jeg ikke røre annet enn konvergens omtrent annenhver måned når saken er stilt riktig inn. Og man fester den selvsagt med skruer, skrutvinger eller lignende, å få flyttet en prosjektør som det har tatt mange timer å stille inn, er jo bare tåpelig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •