filter til linse, bedre sortnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

filter til linse, bedre sortnivå

Hvor får man kjøpt filter til og plasere foran linsen på en LCD projektor, for forbedret sortnivå ??

Og hvilke vil dere anbefale ?

Vil kontrasten bli bedre, eller vil bare lysutbytte reduseres - med et bedre sortnivå som resultat ?

Har en 3M X45 (1024x768), 1500 Lumen.
    En bra presentasjonsprosjektor, men lider litt under for lav kontrast.

Har søkt på forumet, men fant ikke akkurat det jeg var ute etter. Kanskje jeg søkte med feil ord ? :?:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lysutbytte vil reduseres med økt sortnivå som resultat, bedre kontrast derimot får du ikke....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man gjøre en kalibrering med filter skikkelig må man ha skikkelig utstyr. Da kan man også oppnå høyere kontrast. I utgangspunktet er det letteste å kjøpe et FL-D filter (som beskrevet i linkene) for å senke lysutbyttet, som din 3M X45 har "godt av".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bare redusere lysutbyttet, er det bedre å kjøpe et fargenøytralt filter. Jeg bruker Hoya NDx4 på min Panasonic AE700. Det gir bedre sortnivå, men går på bekostning av noen detaljer i mørke scener. I tillegg blir det hvite en smule grålig, men det legger en ikke merke til når en ser film. Effekten blir den samme som å ha grått lerret.

Filteret bestiller du hos en fotoforretning, og koster ca kr 300-500 alt etter størrelse. Jeg bruker 62 mm.

Har du lysutbytte på 1500 ANSI og ingen øko modus funksjon, er det mulig at du kan ha mørkere filter enn NDx4. Kanskje NDx6 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene

....men går på bekostning av noen detaljer i mørke scener

Det er jo ikke det at bildet er for lyst, men at det har lite detaljer i mørke scener som egentlig er problemet.
    Kjører projektoren i øko modus, og den skal da gi ca 1200 Lumen

Har skrudd ned "Brightnes" i menyen, vil et slikt filter fungere på samme måte som når man reduserer lysstyrken i menyen ?

H

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje andre er bedre å forklare enn meg, men jeg prøver:

1200 ANSI i et 100% mørkt rom er alt for mye. Sortnivået ditt vil i beste fall være lysegrått :wink: Du vil ikke kunne motvirke dette ved bare å skru ned brightness. Dessuten vil 1200 ANSI gi alt for blendende hvitt.

I et 100% mørkt rom vil det være nok med 400-500 ANSI. Har du et lyst rom er det behov for mye ANSI. Sortnivået i et lyst rom kan aldri bli bra uansett.

Du kan teste dette selv ved å ta en solbrille og holde foran linsen. Evt kan du bruke en "tom" foto-negativ, men dette blir kanskje i mørkeste laget. Egentlig er det samme effekt som med solbriller. Du trenger ikke å holde dem foran linse engang, bare ha dem foran øynene: Alt blir mørkere. :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrudd ned "Brightnes" i menyen, vil et slikt filter fungere på samme måte som når man reduserer lysstyrken i menyen ?
    Nei, ikke i det hele tatt. Brightness justeringen flytter strengt tatt ikke det sorteste lenger ned, det gjør et filter. Samtidig vil du miste endel lysstyrke med f.eks et ND filter, men det gjør ikke noe når man har 1200AL som utgangspunkt, og har muligheten til blende lyset i rommet.

Det er jo ikke det at bildet er for lyst, men at det har lite detaljer i mørke scener som egentlig er problemet.
    Det er det ikke veldig lett å gjøre noe med. Men har projektoren gamma justering kan man kanskje fintune littegranne for å få frem litt mere detaljer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite detaljer i mørke scener er typisk for projektorer med lav kontrast. Jeg har en kamerat med PTAE100 (500:1 i kontrast). Fargene og bildet i lyse scener er relativt bra, men i mørke scener er det bare en grå suppe. Det var bedre på min forrige prjektor Hitachi TX10 (800:1) og mye bedre på min nåværende projektor AE700 (2000:1).

Det som er greit med et Hoya ND filter er at det reduserer lysstyrken slik at det sorte blir sortere. På min forrige projektor var det sorte en "utvasket grå suppe", mens det nå (AW700 med filter) er rimelig sort. Det er minimalt med detaljer jeg mister i mørke scener. Det lille jeg mister veies mer enn opp med sortere sort.

Men det er et godt stykke igjen til sortere enn sort, eller et sortnivå på de bedre DLPer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •