Deres mening!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Deres mening!

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deres mening!

Skal ha projektor til maks 30000.

Kastelengden blir ca 4 meter.

Vil gjerne høre hvilken dere vil anbefale og hvorfor!
    Er så mange og velge mellom så man blir små svimmel....

Vh Rune

Denon
    NAD
    B&W
    Infinity
    Tara labs/Dali kabler

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange valg innenfor den prisen.

-Sony HS5O dersom sortnivået og støy er spesielt viktig.
    -BenQ PE8700+ dersom dynamikken er viktigst.

Ellers finnes det hopetall av Matterhorn projektorer som også gjør jobben, bla. BenQ PE7800 og Optoma H57 mfl.
    Panasonic AE700 er også en svært bra projektor, og koster omtrent halvparten av budsjettet ditt. (Det samme gjør PE7800)

Enda lenger ned finner vi 480P DLP projektorene som også leverer gode bilder, bla Optoma H31, Toshiba MT200, Infocus 4805 mfl.

Hva er det viktigste for deg? Hvilke bruksområder?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig litt usikker på hva du mener med dynamikken ? ops:

Jeg har jo heller aldri hatt PJ før, så blir sikkert tålig fornøyd helt til jeg ser noe bedre... hehe

Vh Rune L

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil si "spennet" mellom sort og hvitt (kontrast).
    En del LCD projektorer leveres med ganske høyt spesifisert kontrastnivå. Det det ikke står noe om er at dette oppnås ved hjelp av dynamisk iris, det vil si en iris som struper lyset fra pæren alt etter hvor mye lys en scene trenger. Mørk scene - lite lys, lys scene - mye lys.

Det medfører at i en mørk scene som også inneholder lyse partier (lommelykt, lyn på nattehimmel, billys, osv) vil det lyse ikke blir skikkelig lyst. En lommelykt i mørket, som lyser inn i kamera, vil se ut som om den er tom for strøm. Dette blir det altså ikke mye dynamikk av.
    DLP projektoren har hele kontrastnivået tilgjengelig i alle scener, derav mer dynamikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projection Action Zero Five er vel også et alternativ... Har vel kommet som mkII også...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det vil si "spennet" mellom sort og hvitt (kontrast).
    En del LCD projektorer leveres med ganske høyt spesifisert kontrastnivå. Det det ikke står noe om er at dette oppnås ved hjelp av dynamisk iris, det vil si en iris som struper lyset fra pæren alt etter hvor mye lys en scene trenger. Mørk scene - lite lys, lys scene - mye lys.

Det medfører at i en mørk scene som også inneholder lyse partier (lommelykt, lyn på nattehimmel, billys, osv) vil det lyse ikke blir skikkelig lyst. En lommelykt i mørket, som lyser inn i kamera, vil se ut som om den er tom for strøm. Dette blir det altså ikke mye dynamikk av.
    DLP projektoren har hele kontrastnivået tilgjengelig i alle scener, derav mer dynamikk.
    Bare for å ha spurt, Hi-Fil; hvordan beskriver du "på fagspråket" kontrast da? Disse to begrepene brukes om innan, er det helt det samme da?? bare lurte, intet negativt.... :wink:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og min mening er at øyets iris i stor grad venner seg til strupingen og at lommelykten på ingen måte fremstår som "tom"... 8)

Tror det her er viktig å skille mellom kontrastnivå og lysutbytte.

Kontrast (full on/off) = differansen mellom mørkeste mørke og lyseste lyse

Lysutbytte = den mengde lys projektore klarer "spytte" ut

Projektorer med dynamisk iris struper/reduserer lysutbyttet i mørke scener, slik at lysutbyttet reduseres, dette er f.eks. tilfelle på HS-50.

Projektorer uten iris, som f.eks. Action MKIII og andre DLP'er, reduserer ikke lysutbyttet i mørke scener, og dermed oppnår en en bedret dynamikk, fordi en ikke flytter lysutbyttet nedover som på irisbaserte projektorer. Spørsmålet er hvordan du oppfatter irisens struping av lysutbyttet, da det er et faktum at øyets iris tilpasser seg dette i stor grad og dermed, iallfall for min del, gjør at bildet i mørke scener oppfattes tilnærmet like dynamiske som fra projektorer uten struping. Dette har selvsagt også noe å gjøre med det bedrede sortnivået, og det vil alltid være et poeng å forbedre. CRT-projektorens perfekte sortnivå er på en måte "fasiten".

Nå skal det nevnes at HS-50, selv i 100% strupet tilstand, gir langt mer lysubytte enn en 8" CRT, som mange videophile er meget fornøyd med. Imidlertid har HS-50 et langt stykke å gå før den oppnår "CRT-blacks", og dermed fremstår den langt fra like dynamisk som en CRT-projektor, men er et godt stykke på vei.

Poenget mitt er at Gorms preferanse for høyt lysutbytte (her i mørke scener) ikke deles av alle, dermed kan det være et poeng å ta en kikk på f.eks. HS-50 før du bestemmer deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kontrast oppgis gjøres det ofte med betegnelsen 'full on/full off'.

Med en dynamisk iris vil det altså kunne oppnåes høyere kontrastverdier fordi man da måler sort når lyset strupes av iris, og hvitt når iris er helt åpen.

Man vil da få sortere sort og hvitere hvitt, men dette gjelder som Gorm nevnte kun når en mørk scene ikke inneholder sterke, lyse partier.

Mulig dynamisk iris kan fungere, men man risikerer at bilder som inneholder både lyse og mørke partier blir livløse.

For å komme med et forslag til spørsmålet ditt kan man kanskje definere kontrast som forskjellen på et helt hvitt og et helt svart bilde, mens dynamikk blir forholdet mellom hviteste hvitt og sorteste sort når begge vises samtidig på lerretet...

Var dette forståelig?

:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sent ute jeg...

:lol:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    For å komme med et forslag til spørsmålet ditt kan man kanskje definere kontrast som forskjellen på et helt hvitt og et helt svart bilde, mens dynamikk blir forholdet mellom hviteste hvitt og sorteste sort når begge vises samtidig på lerretet...

Var dette forståelig?

:roll:
    Synes dette var en veldig forståelig måte å sei det på, jeg Rinn...... :wink:

For det er jo ingen sak å stille inn en riktigst mulig kontrast på et stillbilde (eksempelvis på DVE) for å oppnå best mulig kontrast, dersom fremviseren ikke klarer å gjengi dette best med best mulig dynamikk underveis i filmen........

Skjønte du dette..... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp!

Tror vi er enige...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke for å være rasshøl, men fint hvis dere kunne holde dere til spm her. Jeg tror jeg skjønte hva dynamikk var nå...

Vh Rune L

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men for all del, mange gode svar her! takk

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runelang81
    men for all del, mange gode svar her! takk
    Ok!

Anbfealer HS-50 eller Panasonic PT-AE700!!!!

Siden jeg er overmåtes ømfintlig for regnbuer er svar herved avgitt....... :cry:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen her er vel at du bør se en og annen projektor før du bestemmer deg. En rimelig DLP (f.eks 5120) bør du se før du kjøper da den er kjent for å vise mye RGB flimmer. Dette gjelder jo DLP generelt, men dyrere modeller med raskere fargehjul er mindre plaget.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Var på lefdal Alnabru og kikka, der tror jeg det var 5120(mener jeg), 8700 og AE 700 som stod oppe. Jeg synes 8700 hadde det bildet jeg likte best der(Også klart dyrest)
    Synes nesten AE 700 var den dårligste av de tre DER. nesten litt gulaktig bilde...

Men, hvor lenge må man eventuelt sitte for å oppdage regnbuer?
    jeg så dessverre ikke så lenge på dem....

Mvh Rune L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •