Scaler på 800*600 PJ (X1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scaler på 800*600 PJ (X1)

Spørsmålet gjelder PJ generelt. Vil en scaler som oppskalerer bildet til 720P evt 1080i gi noen særlig effekt på en 800*600 projektor (X1)? Dersom jeg har forstått dette riktig må projektoren nedskalere uansett igjen til under "native" oppløsning. Utgangspunktet er en DVD som kjører ut 480p signal. Er det egentlig vits å bruke penger på dette, eller bør en vente til en får kjøpt en 1024*768 projektor før evt. scaler.. ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien har det ingenting for seg å gi projektoren en høyere oppløsning enn dens "native" oppløsning.

Men: Dersom HTPC / DVD-spiller som skalerer opp bildet samtidig også fjerner støy i bildet, så har det allikevel noe for seg.

Tror enkelte eiere av Denon x910 har opplevd at bildet blir bedre ved å sende 720p til projektoren fremfor 576p til en projektor som har mindre oppløsning enn 720.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen vits å bruke penger på dette. X1 har meget bra intern bildebehandling, så du må nok investere rundt langt over 10 tusen (på DVDO iScan HD) for å oppnå nevneverdig forbedring.

Mitt heteste tips er å bruke en HTPC, og fore projektoren med 800x600. Jeg brukte det med stort hell på min X1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for disse raske svarene så tidlig på morgenen. Bygger nytt hus og må da tydeligvis bruke HTPC istedenfor komponent til VGA inn. Har aldri vurdert således, men må tydeligvis sette meg inn i en ny komponent her (HTPC). Tudelidu....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver heller ikke en sinnsykt dyr PC for denne jobben, sinden det egentlig bare er scalering til 800x600 du er ute etter. De aller fleste PC'er bør duge til denne jobben.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •