Sony eller BenQ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony eller BenQ??

Kva skal eg velge??

Valget står mellom BenQ 8700+ og nye Sony HS50

BenQ + : Sort nivå, kontrast, Ikkje så følsom for støv og partikler
    BenQ - : Problem med DVI fra PC, Må plasserast på 'rett' plass for rett bilde...., Kanskje ser eg regnbuer??

SONY + : Mer plasserings vennlig. Litt mindre støy?
    SONY - : Problemer med HDMI, kan få støv på LCD panel, døde pixler (kanskje)

Problemet mitt er at eg neppe før testet ut disse prosjektorene før handler . Bur litt for avsides til... Så eg prøver heller å finne ut så mykje som mulig om PJene og ta den som er safest.

Nokre synspunkt på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Sony. Det er en knall projektor. Har kost meg med en i ca en måned nå og kan ikke tenke meg en proj under 30000 som er bedre.
    I de siste 4 år har jeg eid en rekke med projektorer. Har som regel byttet
    3 ganger i året men Sonyen tror jeg at jeg beholder ut dette året i hvertfall.

Det er også det safeste for deg å gå for Sony når du ikke vet om du er sensetiv for regnbuer. Jeg har eid to DLP projektorer og den jeg beholdt lengst var en Davis Cinema Ten i fem uker. Da trodde jeg at jeg skulle bli gal, hadde flimmring foran øynene lenge etter projen ble slått av og fikk i tillegg hodepine. Jeg prøvde meg senere med en Optoma DLP da jeg trodde de nye farvehjulene var bedre med høyere hastighet. Men dengang ei, måtte selge saken etter en uke. Etter det har jeg holdt meg til
    LCD fra Sanyo, Epson , Panasonic og nå Sony.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en sitteavstand som er større enn 1,7 X lerretsbredden, fungerer nok Sony'en meget bra. Kommer du under denne "grensen" bør du vurdere 8700+, da fillrate på denne er mye bedre en på HS-50.

Regnbueproblematikken er forøvrig langt mindre på PE8700+ enn på førkrigsmodellen Davis Cinema10. At noen har holdt ut med den i fem uker er jo et under, men det er en annen sak. :wink:

Problemet med støv på LCD panelene, er nok ikke så stor på HS50 som på mange andre LCD'er. Sony har nemlig utstyrt HS50 med to kjølekretsløp, der kjølingen til paneler og elektronikk er filtrert.
    Problemet med HDMI blir antakelig utbedret i disse dager (ny software), og det er grunnen til at Sony har leveringsproblemer akkurat nå.
    Døde piksler er ingen risiko hvis du handler via nettet, for da kan du bare returnere en projektor med dette problemet. No questions asked.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket avstands kalkulatoren til Projector Central, og fan der og ei 10 på top liste over beste PJ innen 3 klasser, low cost, mid range og high performance. Sony HS51 (HS50) på top i mid range og BenQ på topp i high performance klassen... :-) (Prisen på BenQ'en er jo nesten dobbelt av Sonyen, over there. Eg kan få ein av dei til ein prisforskjell på 100kr...)

Pokker! Dette er ikkje lett!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk følsomheten for regnbuer. Har du ikke noe problem der, så titt nærmere på 8700+ (eller kommende 7700).
    Har du problemer med regnbuer, støy eller plassering bør du vurdere HS50.
    Tenk også over lerretstørrelse, som jeg nevnet tidligere i tråden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk testet en InFocus Screenplay 4800 idag og kunne ikkje greie å sjå noko til regnbuer. No var det ikkje dei beste lysforholda i testrommet til butikken som hadde den utstillt. Og projektoren var neppe kalibrert. Men eg testa med ein film, prøvde lyse parti, mørke parti med fart og action og meir rolige bilder, men ingen regnbuer som eg kunne sjå.

Så da spørst det om det blir ein BenQ 8700+.... ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da spørst det om det blir ein BenQ 8700+.... ?
    Dersom du ikke så regnbuer på en 4805, vil du ikke ha problemer med 8700+ heller.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du blinkset deg ut 2 projektorer, men å vente litt på BenQ 7700 og se hvordan den gjør seg kan være et sjakktrekk.
    Det spekuleres i om den blir levert med lensshift og blir mer plasseringsvennlig, samt prisen er vel ventet å ligge under HS-50.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0