Finst det eit forum man kan bli meir forvirra av? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg antar at du ikke ble mindre forvirret av denne tråden. Her hagler rådene: BenQ, Optoma, Sony, Panasonic, Infocus osv.

Men dette er bare slik det er. Folk her på forumet har ulike preferanser hva angår pris, sortnivå, støy, VB, screendoor, zoom, størrelse, etc. Hadde du fått 1 projector som var mye bedre enn andre til samme pris, hadde alle kjøpt denne. Men slik er det ikke.

Det du må gjøre er å finne ut hva som er viktigst for deg, ettersom et budsjett på ca 15 000 medfører at du må inngå en del kompromisser. Du har allerede nevnt oppløsning og støy. LCD har foreløpig best oppløsning per krone, mens DLP har best sortnivå.

For å gjøre forvirringen total, vil du merke at folk her skifter mening fra måned til måned. Det som er bra nå, er ofte ikke godt nok neste måned.

Mitt råd er: Enten setter du deg godt inn i hvilke projectorer som finnes og hvilke spesifikasjoner disse har. Du velger den projektoren som scorer høyest på de punkter som betyr mest for deg.

Eller kan du følge strømmen og velge Panasonic AE700. Denne har fått gode kritikker av de fleste i forhold til prisen (les også her på forumet). Jeg er en av dem som fulgte strømmen og er kjempefornøyd med AE700. Skal du få bedre bilde, må du nok betale mer (f.eks HS50).

Lykke til med jakten. Jeg garanterer deg at du vil ønske deg en ny projector om 1 år uansett hvilken du velger. :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også gjerne få slå et slag for Panasonics PT-AE700.

Du nevnte regnbuer. Jeg er nok hypersensitiv for dette (blitt utnevnt over-sensitiv-regnbue-general-tester av Bidda :wink: ) og så mer enn nok av dem på H30. Også på MKIII. Regner derfor med at H31 også vil ha en del av dem. Men sortnivået (og sikkert også dynamikken som Hi-Fil er svært opptatt av) er nok bedre på H31. Men til å være LCD-prosjektor er nok sortnivået på Panasonicen godt nok. I tillegg er den svært fleksibel mtp plasseringsmuligheter, god optikk, knallfarger og nesten "lydløs" i deskmodus.

For 15k; Kjøp Pana 700!! :wink: :wink:

Newcomer r-data sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe forvirra..??? eg..?? nei ikkje litt eingang.. (kådda)

Nokon som kan sei noko konkret om sortnivået på 700 vis av vis X1?
    Bedre eller dårligare..??

Nokon som snakker om følsom for VB..??? kva vil det sei??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået på AE700 er meget bra til å være LCD til kr 15 000. Det er på høyde med Infocus 4805. Bedre sortnivå får en ved å bruke grått lerret. En kan også bruke et Hoya ND filter (jeg bruker NDx4). Dette bedrer sortnivået, men går på bekostning av noe detaljer i mørke scener.

Jeg er meget opptatt av sortnivå, men det er ennå mye å gå på før det blir perfekt på AE700. Men det får en ikke for kr 15 000. HS50 (kr 24 000) gir bra sortnivå, men ikke "skikkelig" kontrast. 6000:1 betyr her "forskjellen" mellom det hviteste hvite i en scene og det sorteste sorte i en annen scene. En har ikke 6000:1 i kontrast på hvitt og sort i samme scene. Men HS50 er en kanon projektor !

VB er vertikale striper i bildet på LCD projektorer. Dette ser en ofte lettest på bilder med mye blå himmel eller bilder av snø etc (lys bakgrunn). Tar en frem forstørrelsesglasset klarer en fint å se disse stripene :wink: Nei, alvorlig, det er mange som irriterer seg voldsomt over dette, mens andre knapt nok ser fenomenet. AE700 har lite av dette, men det finnes.

Du må nesten finne ut selv hva som irriterer deg mest :wink: Leser du nok på forumet klarer du nok å irritere deg over det meste: sortnivå, støy, VB, Screendoor, etc.

Da jeg var ny her på forumet, ristet jeg på hodet over alle "uvesentlige detaljer" folk klarte å irritere seg over. Men jeg lover deg at etterhvert blir du infisert av det såkalte oppgraderingsviruset, og du blir en av oss som får bakoversveis av små bildeforbedringer som normale folk ikke klarer å se med det blåtte øyet (LITT overdrevet, men dog :lol: )

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE700 virker som et fornuftig valg !
    Alternativet er å handle brukt!
    Dersom du har et fleksibelt budsjett, så er jo dette en Konge PJ.

http://www.avforum.no/avtorget/showp...p?product=1347

Men som sagt da sprenger du budsjettet ditt.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r-data
    hehe forvirra..??? eg..?? nei ikkje litt eingang.. (kådda)

Nokon som kan sei noko konkret om sortnivået på 700 vis av vis X1?
    Bedre eller dårligare..??

Nokon som snakker om følsom for VB..??? kva vil det sei??
    Hvis du setter sortnivå i høysete bør du holde en knapp på DLP.
    X1 har faktisk et meget godt sortnivå selv om den nå har noen år på ryggen.
    Jeg er framdeles imponert over sortnivået på min X1 etter å ha sett både AE700 og HS-50.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Tor.
    Med en godt kalibrert X1 i ryggen, tror jeg AE700 kan bli en stor skuffelse. AE700 er utvilsomt en meget bra projektor, men som alle LCD projektorer blir det rimelig platt i forhold til DLP. Er man følsom for regnbuer er saken selvfølgelig en annen.
    Det at AE700 har høyere oppløsning behøver ikke nødvendigvis å bety at bildet oppleves som bedre oppløst.

Nye DLP'er som mt200, SP4805 og H31 har også vesentlig raskere fargehjul enn X1. Siden regnbuer fra X1 ikke plager deg, vil det i hvert fall ikke plage deg fra noen av disse projektorene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en godt kalibrert X1 i ryggen, tror jeg AE700 kan bli en stor skuffelse. AE700 er utvilsomt en meget bra projektor, men som alle LCD projektorer blir det rimelig platt i forhold til DLP. Er man følsom for regnbuer er saken selvfølgelig en annen.
    Det er å ta i litt Gorm. Vi vet alle at DLP er overlegen på dynamikk i de mørke scenene, men å si at LCD projektorene blir platte i forhold er ikke helt riktig. I litt lysere scener er det lite som skiller, både på farger og andre ting. (Som jeg synes er bedre på LCD)

Fasiten er uansett at du bør se noen projektorer før du kjøper.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi uenige da AK. :wink:

Bortsett fra det du nevner om at man må se projektorene selv, og så ta beslutning basert på egne inntrykk. Problemet her er selvsagt at det er nesten umulig å får en skikkelig demo noe sted. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi uenige da AK.
    Da får vi være det da..

Bortsett fra det du nevner om at man må se projektorene selv, og så ta beslutning basert på egne inntrykk. Problemet her er selvsagt at det er nesten umulig å får en skikkelig demo noe sted.
    Det er jeg enig i. Man må somregel prøve å få en demo hjemme hos noen.

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre forvirringen enda større- Mtt inntrykk er at Z3 er en del bedre enn Panasonic 700, etter å ha lest om disse på en andre forum. Det ser imidlertid ikke ut til at Z3 er så populær her hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    AE700 virker som et fornuftig valg !
    Alternativet er å handle brukt!
    Dersom du har et fleksibelt budsjett, så er jo dette en Konge PJ.

http://www.avforum.no/avtorget/showp...p?product=1347

Men som sagt da sprenger du budsjettet ditt.
    Vær meget forsiktig med å kjøpe brukt. Du må uansett ikke se på hva projektoren kostet ny for 2-3 år siden. For 3-4 år siden kostet en projektor med kontrast 2000:1 lett 70-100 K, mens du kan få en DLP med samme kontrast og oppløsning idag til under kr 10K. Det trenger derfor ikke å være billig å kun betale 20% av nypris (dvs pris dengang da).

Når det gjelder test av projektorer, så anbefaler jeg å sende en PM til noen her på Forumet som bor i nærheten av deg. De gir sikkert deg en demo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    For å gjøre forvirringen enda større- Mtt inntrykk er at Z3 er en del bedre enn Panasonic 700, etter å ha lest om disse på en andre forum. Det ser imidlertid ikke ut til at Z3 er så populær her hjemme.
    Forvirringa blir ikke større av dette. Lyd&Bilde testet Z3 vs AE700, der AE700 gikk av med en knapp seier. Jeg tror blant annet sortnivået var bedre på AE700 (usikker).

Det er ikke bare selve bildekvaliteten som betyr noe ved valg av projektor (selv om det er det viktigste). Størrelse, design, lens shift, zoom, støy, fjernkontroll, menyer, etc betyr også noe. Folk har ulike preferanser og foretrekker ulike produkter.

Min erfaring med DLP er at de har bedre sortnivå og dynamikk i mørke scener (neste overlegent LCD, selv om LCD tar innpå). Problemet med DLP er at de har regnbuer og at en ikke finner noen DLP under kr 20 000 som er plasseringsvennlige. Dvs at en må henge projektoren i taket AKKURAT på rett sted, ettersom DLPene (under kr 20 000) ikke har lens shift eller stor zoom. Jeg liker også fargene bedre på LCD (testet Panasonic og Hitachi vs Infocus 4805 og Optoma H30). Har man et eget hjemmekinorom, er plasseringsvennlighet ofte ikke et tema, men har man en kjellerstu som meg og en kone å ta hensyn til, blir dette meget viktig. :cry:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor du skal selge x1'en når du virker kjempefornøyd med den? Foreløpig har det ikke kommet noe som gruser X1 og forsvarer prisen jeg må ut med for å oppgradere. Hittil synes jeg forskjellene har vært marginale. H31 kan muligens være den første rimelig prisede projen som faktisk begynner å dra skikkelig fra, om det hi-fil skriver stemmer (og det gjør det nok).

Siden du alikevel har bestemt deg, må jo en høyere oppløsning og bedre svartnivå være målet. Da vil vel de reelle alternativene være HS50 og benq 7800/8700. BenQ har en erstatter til 7800 rett rundt hjørnet, med langt bedre specs og hd3. Jeg ville helt klart ventet på den.

Jeg ville nok heller kjøpt en anamorfisk linse til X1 enn å bytte til en mt200 e.l., da jeg tror det hadde gitt en større forbedring av bildet (høyere oppløsning, x1 endelig native 16:9).

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    Det er også mitt inntrykk, men jeg har bare sett 1 Panasonic 700 sammenlignet med min egen Sanyo Z3. Da jeg kjøpte denne, var den ca. 4000 kr. dyrere enn 700'en. Nå er prisdifferansen bare ca. 1000 kr.

Vurder Z3 dersom du :
    * kommer til å utnytte lens-shift mulighetene mye (Z3 kan flytte bildet mer bort fra senterlinjen enn 700)
    * ønsker stort bilde men må ha kort avstand fra projector til lerret.
    * Plasserer projector i nær hørselsavstand (den er litt mer stillegående enn 700)

Velg ikke Z3 dersom du :
    * er "var" for screendoor effect (hønsenetting)
    * ønsker å ha stor avstand fra projector til lerret.

Ellers så har jeg inntrykk av at det er ganske store individuelle forskjeller fra produkt til produkt innen samme projectortype.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Z3 har også et kulere design synes jeg. I tillegg er joysticken (lens shift) på AE700 ekstremt dårlig. Fininnstilling er nesten umulig og en skal være stø på hånden.

Jeg kjøpte allikevel AE700 og er meget fornøyd med kjøpet. Skikkelig A4 menneske som følger strømmen. Nevte jeg at jeg kjører Toyota ? :wink:

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og en kompis testet AE700 mot sp4805, og kan ikke si jeg var så imponert...
    På AE700 var det masse irriterende streker når det var mye lyst i bildet.
    Man ser også dette på 4805, hvis man ser nøye, men de er ikke så klare.
    Og 4805 hadde mye klarer bilde...

De koster omtrent det samme, så mitt valg hadde klart vært 4805 hvis jeg skulle kjøpt i dag.

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire
    Jeg og en kompis testet AE700 mot sp4805, og kan ikke si jeg var så imponert...
    På AE700 var det masse irriterende streker når det var mye lyst i bildet.
    Man ser også dette på 4805, hvis man ser nøye, men de er ikke så klare.
    Og 4805 hadde mye klarer bilde...

De koster omtrent det samme, så mitt valg hadde klart vært 4805 hvis jeg skulle kjøpt i dag.
    Trådstarter selger X1 for å få en bedre projektor. Han vil bruke 14' til 18' på pj. Ikke helt relevant å foreslå 4805 syns jeg. Er vel marginal forskjell fra X1.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden trådstarter allerede har pj, så hadde jeg venta noen måneder hadde jeg vært ham. hvis 7700 kommer i mars/april så er det sikkert verdt ventetiden for å se hva den kan by på og hva den gjør med prisene på de andre produktene.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    I tillegg er joysticken (lens shift) på AE700 ekstremt dårlig. Fininnstilling er nesten umulig og en skal være stø på hånden.
    Har ikke prøvd fin-innstilling på AE700, men det er ikke helt enkelt på min Z3 heller. Det har en tendens til å plutselig flytte seg mye, slik at man må gå tilbake igjen for å finne riktig posisjon. Virker som om det er slark mellom styrehjul og linse.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •