Anskaffelse av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anskaffelse av projektor

Skal flytte om en måneds tid og vurderer å kjøpe prosjektor, problemet er at jeg ikke kan en ting om prosjektorer.
    Projektoren skal brukes til tv og eventuelt noe spilling ( bærbar pc som jeg kobler til )
    Men som sagt vet jeg ingenting omtrent om hva som er et godt kjøp eller noe om hva spesifikkasjoner projektoren bør ha.
    Ser at det alltid står i annonser på projektorer at den har 800:1 kontrast eller noe og så så mye lumens eller noe.
    Trenger hjelp!
    Noen som kan hjelpe meg med eventuelle anbefaling av produkter eller forklare meg litt hva jeg bør se etter, og eventuelt forklare noen av de uttrykene som "lumens"
    Prisen skal være under 15000,-

MVH

Paul

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen!

Lumens er en måleverdi for lysstyrken på en projektor, se etter om det står ANSI lumens, eller bare lumens. Alle produsenter overdriver denne verdien en del, men ser du etter om tallet er oppgitt i ANSI lumens, er det ihvertfall en smule riktigere verdi, og gjelder for gjennomsnittet av hele bildet.
    Skal du bruke projektoren kun til TV og Spill, ønsker du kanskje å kunne bruke den i dagslys? da bør du se etter en med litt høy lumenverdi.
    Infocus X1 er en projektor mange velger, den skorer høyt i tester. anbefales. Beste pris på denne finner du i prisjaktkategorien.
    se også kommentarer om denne ved å søke på infocus her på forumet(øverst på siden), eller se i utstyrs kategorien.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Anskaffelse av projektor

Sitat Opprinnelig postet av furyfax
    Skal flytte om en måneds tid og vurderer å kjøpe prosjektor, problemet er at jeg ikke kan en ting om prosjektorer.
    Projektoren skal brukes til tv og eventuelt noe spilling ( bærbar pc som jeg kobler til )
    Du sier du skal bruke den til TV. Vær klar over at de aller færreste prosjektorer har innbygget TV-tuner. Det vil si at du må finne en annen kilde for å plukke ned TV-signaler. Dette kan være en Satelitt-dekoder, en videospiller eller en PC med TV-kort. Det finnes sikkert andre muligheter også, men en prosjektor alene viser ingen bilder...

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil i om hva du må kjøpe! En Infocus X1 det finnes ingen bedre projektor i den prisklassen. Det er det nok flere her som kan si seg enige i vil jeg tro!?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det LarZen.
    Spesielt siden det er en 4:3 projektor han trenger med tanke på TV og spill.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen til slik bruk er det vel neppe noen som bestrider at X1 er det beste valget, nei.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå til Hi-Fi Center kjeden eller en annen butikk som selger infocus x1 så du kan få en demo av projektoren før du kjøper den!infocus x1 er et bra kjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil en si er høy "lumen", er 1000 lumens godt nok ?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort sagt, 1000 lumens passer bra til de fleste hjemmekinoer.(kanskje litt i overkant)
    Hvis det gjelder X1, er den egentlige verdien noe under dette.
    Det kommer også an på hvor stort bilde du vil ha.
    2 meter bredt er 1000 lumens passe.
    kjører du på minste mulige bilde, kort avstand, blir lysstyrken konsentrert, og sannsynligvis for sterk.(men hvem vil vel ha lite bilde med projektor?)

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy lumens har vel mest for seg i kontorer/møterom så slipper man å skru ned / av lyset for å kunne se noe på skjermen.

Et spørsmål også med det samme vi er igang. Høy lumens og kontrast nivå ser ut som er noe som henger sammen. Har man høy lumens så har den lav kontrast og motsatt. Er det riktig observert ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å svømme utpå alt for dypt vann så tror jeg det kommer litt av hvordan optikken i projektoren er laget.

Enkelte projektorer har større åpning for å slippe gjennom lys (aperture). Dette gir høy lysstyrke, men ikke spesielt god kontrast.

Skal man oppnå høy kontrast er det fordel med liten aperture, og dette vil da selvfølgelig endre lysutbyttet.

Flere projektorer er laget med variabel aperture for å justere lysstyrken, og man vil derfor få høyest kontrast på lavest lysstyrke, ettersom aperture'n da er minst.

Andre projektorer er laget med fast aperture og en annen måte å justere lysstyrken på (som bl.a. Action!) og disse vil ha samme kontrastforhold uansett lysstyrke.

Er litt på tynn is her så ikke skyt meg om jeg tar helt feil, men tror det var noe sånt jeg ble forklart når jeg spurte om det samme en gang.

:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får jeg kjøpt Infocus X1 og hva er prisen ?

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk prisjakt på forumet :lol: