projektor i lite rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

projektor i lite rom?

Jeg har noen newbie spørsmål om projektor i lite rom:

Planen var å kjøpe en liten lcd-tv for vanlig tv-bruk, og å ha projektor til filmbruk. Problemet er at rommet er lite og kvadratisk (ca 4x4m).

Tanken min var å bygge projektoren inn i en hylle bakerst i rommet oppe ved taket.

Spørsmål #1: Er det mulig å "reise projektoren på høykant" slik at linsa kommer lengst mulig bak i rommet, og så ha et speil under i 45 grader?

Spørsmål #2: Er rammelerret mye bedre enn vanlige lerret, og fungerer det bra å ha "elg i solnedgang" på baksida slik at det kan snus og henges på veggen når ikke i bruk?

Spørsmål #3: Hvilke modeller er kurante budsjettmodeller for øyeblikket, og hvordan er de mhp HDTV kompatiblitet?

på forhånd takk
    Knut Inge

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig å plassere projektoren slik du beskriver, men det lønner seg å sjekke med produsenten først, for noen få modeller får problemer med kjølingen. Du då også være klar over at en slik løsning, sammen med fire meter kasteavstand, gir enormt stort bilde på veggen. De alle fleste projektorer klarer fint 100 tommer bilde, med en normal kasteavstand på 4 meter.
    Rammelerret er bedre enn nedtrekk fordi det er spent opp på en ramme. 99.9 prosent av nedtrekkslerretene har/får bølger på sidene. Disse syns veldig godt ved for eksempel panoreringer, siden bildet da "ruller" over ujevnhetene. Dette er selvfølgelig et ikke-tema på rammespent. Jeg kan forøvrig varmt anbefale Adeo rammelerret. Disse har også kroker på toppen, slik at de er enkle å snu.
    Om du får til "elg i solnedgang" på baksiden er jo avhengig av hvor fingerferdig du er. Jeg ser imidlertid ingen problemer med at det skal fungere, bortsett fra at rammene som regel ikke akkurat ser pene ut på baksiden. De må i tilfellet maskeres på noe vis.

Når det gjelder valg av projektor så gir DLP projektorene mye bedre bilde enn det du får fra LCD. Du må imidlertid sjekke følsomheten for RGB flimmer (regnbuer), før du tar stilling til hvilken type projektor du velger.
    Finn ut av det, og det er lettere for oss å komme med en anbefalning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med avstanden fra PJ til lerett er ikke farlig. De fleste PJ klarer ca. 80" (og mer) fra 3-4 m. Så det går nok bra.
    Det at rommet ditt er kvadratisk har ikke noe å si når det gjelder projektor, men med lyden kan du slite litt med.

Kan anbefale deg å gå for et vanlig rullelerett, veldig praktisk å kunne skjule det når det er ikke i bruk.

Budsjettmodeller? Mange som bruker X1, og Benq (flere som er bra).
    Jeg bruker Epson EMP-S1, og til og med den er HDTV kompatibel. Jeg er faktisk fornøyd med den. Har et 2x2 m lerett med avstand som er ~3 m fra PJ.

Oops, Hi-Fil var først med svaret
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Når det gjelder valg av projektor så gir DLP projektorene mye bedre bilde enn det du får fra LCD. Du må imidlertid sjekke følsomheten for RGB flimmer (regnbuer), før du tar stilling til hvilken type projektor du velger.
    Var ikke det litt i overkant generaliserende? LCD og DLP har vel sine styrker på forskjellige områder, men det kan vel neppe sies at DLP er bedre enn LCD på generelt grunnlag. En dyr LCD (HS-50 f.eks) bør vel kunne nærme seg f.eks en BenQ 5120 på bildekvalitet... :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål #3: Hvilke modeller er kurante budsjettmodeller for øyeblikket, og hvordan er de mhp HDTV kompatiblitet?
    Var ikke det litt i overkant generaliserende? LCD og DLP har vel sine styrker på forskjellige områder, men det kan vel neppe sies at DLP er bedre enn LCD på generelt grunnlag. En dyr LCD (HS-50 f.eks) bør vel kunne nærme seg f.eks en BenQ 5120 på bildekvalitet...
    Etter hva jeg kan forstå gjelder utsagnet til HI-FIL om projektorer i budsjettklassen. Dvs. 5120, TW10 etc.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, din oppfatning er sikkert korrekt, men utsagnet er ikke moderert i forhold til pris. Spørsmålet gikk riktignok på budsjettmodeller, og i den konteksten er svaret opplagt riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kontrastnivå!

Spørsmål til Vik's vedr. Epson's S1L; hvordan fungerer den som hjemmekino? Den har bare 400 i kontrast, hva har det å si for bildekvaliteten?

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2roy the boy

Jeg er faktisk fornøyd med bildekvalitet jeg får fra den. Den leverer et bilde som er mye bedre enn specs har å si.
    Kjører nå komponent i prog.scan via en DIY kabel (14,5m STP).
    Lerett - AView 200x200cm, WhiteMatt, 1:1.
    PJ kan brukes i både 4:3 og 16:9, og har en del instillinger som kan justeres ved behov.

Det eneste jeg kan si "negativt" om den er sortnivå - det finnes riktignok svartete svart, men det er ikke sånn at man ikke kan leve med det (må faktisk bare sees). I tillegg, med et bra lerett og skikkelig maskering (jeg har ingen maskering) så blir det nesten ikke noe problem heller. Bilde er helt glimrende ellers, med gode farger og skarphet. Det ble mye bedre med komponent og prog.scan. For å begynne med så brukte jeg S-Video "Hi-end" 10m fra Biltema, da var det grei bilde og, men ikke nå lenger (i forhold til komponent).

Det at den har 1200 ANSI Lumen er også en fordel - kan se på film om dagen og.
    Den bråker ikke mye - bare hvis man fyrer i ovnen, da blir det litt mer hørbart viftestøy , men plagsomt er det ikke.

At pæren koster ~1600 kr. er ingen ulempe heller forresten...

Her er det et par bilder (de ble tatt da jeg hadde s-video kabel i bruk):

+

Ice Age

FnF

Columbia Pictures
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo faktisk ikke så ille ut Jeg hadde ikke regnet med at bildene så såpass gode ut ,men nå forteller ikke et bilde av et bilde så utrolig mye.

Selv er jeg misfornøyd med sortnivået på benq bp6100 og synes det er meget dårlig. (så dårlig at jeg mange ganger har irritert meg over det midt i en film). Folk som er på besøk ser det ikke ,men nå er det tross alt jeg som bruker den mest[/u]

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Dette så jo faktisk ikke så ille ut Jeg hadde ikke regnet med at bildene så såpass gode ut ,men nå forteller ikke et bilde av et bilde så utrolig mye.

Selv er jeg misfornøyd med sortnivået på benq bp6100 og synes det er meget dårlig. (så dårlig at jeg mange ganger har irritert meg over det midt i en film). Folk som er på besøk ser det ikke ,men nå er det tross alt jeg som bruker den mest[/u]
    Et bilde av et bilde er ikke helt ideelt, men det er bedre enn forklare med ord.
    Men, jeg ble ikke irritert over sortnivå etter å ha koblet S-video, og så komponent. Det var værst via composit, jeg måtte bruke en 10 m vanlig phono en stund...

Med jeg vurderer et rammespent og maskering, så blir det enda bedre.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    ...Selv er jeg misfornøyd med sortnivået på benq bp6100 og synes det er meget dårlig.]
    Da gjør du som meg å bytter til 7800 :wink: (etter å ha prøvd 6200 og 5120 :lol: )

Knutinh: et rammelerret kan du lett henge på soverommet når du ikke bruker det :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra budsjettmodeller på Komplett. Har sett bildet på EPSON EMP-S1L. Denne har et mye større fargeområde enn DLP projektorene men ikke så høy kontrast. Den er godt egnet hvis du har et rom som ikke er så mørkt. Vær klar over at kontrasttallene som er oppgitt fra produsentene ikke er det du oppnår i din egen stue. Du skal ha et ganske mørkt rom for å oppnå høye kontrasttall(mer enn 500:1). På Komplett er det mange som legger inn karakterer og kommentarer på produktene de har kjøpt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •