Takmontering av Panasonic PT-AE700...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takmontering av Panasonic PT-AE700...?

Hei!

Jeg har planer om å gå til innkjøp av projektor, og har blinket meg ut PTAE700. Men jeg skulle gjerne hatt litt informasjon om plasseringen av den først. Jeg har forstått det slik at lens-shift vil gjøre at bildet kastes 63% ned fra senter av linsen.

Jeg ønsker i utgangspunktet å takmontere projektoren. Dvs at hvis jeg satser på et bilde som er 100cm høyt, så vil øvre del av bilde være 13 cm ned fra taket(?). Jeg vil jo tro at dette blir alt for høyt til å være behaglig å se på. Jeg vill trodd at øvre del av bildet bør ned vaffal 60 cm fra taket. Det vil med andre ord si at projektoren må senkes fra taket ca 50 cm - da blir den jo langt mer iøyenfallende enn om den kunne vært montert helt opp til taket. Rommet skal også gjøre tjeneste som stue - og jeg har en samboer...

Hvis projektoren må så langt ned kan det kanskje være like greit å sette den på en hylle motert på bakveggen...? Dere som har denne projektoren, hvordan har dere valgt å montere den? Vegghylle eller Takmontering?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har min plassert inne i en kasse helt oppunder taket.(se link "min hjemmekino" under)
    lerretet henger da ca 25 cm ned fra taket, og det er ca 135 høyt! dette fungerer greit syntes jeg...kunne godt tenkt meg og hatt det litt lenger ned, men lens-shift er nesten på maks allerede!
    har du mulighet for hylleplassering ville jeg gjort det, så slipper du hull i taket også!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    PÅ et 2m bredt bilde kan AE700 stå hele 5.5m fra, elle så nært som 2,7m fra (uaktuelt sistnevnte).

Så har du mulighet for hylleplassering mest mulig sentrert på lerret er det å anbefale.

Husk at selv med lensshift så vil man få noen forringelser i bildet når man tweaker dette til ytterpunktene. Man kan oppleve ujevn fokus vertikalt hvis en projektor opererer med stor vertikal lensshift.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg veit at den ideelt sett bør monteres slik linsen på projektoren er midt i lerretet. Det er nok uansett umulig av praktiske årsaker - jeg har en sofa inntil veggen bak - og vil gjerne at folk skal kunne sitte i den uten å skalle i en projektor når de skal reise seg.

Jeg har pr. nå ingen hylle på veggen der projektoren skal stå - jeg må i såfall montere en hylle ens ærend for å plassere projektoren. Men hvis den kunne blitt plassert i taket ville den blitt mye mer diskre enn hvis det er en hylle f.eks. 180cm opp på veggen med en projektor på.

Jeg ville bare forsikre meg om at jeg har forstått denne lens-shift saken korrekt - hylle er nok eneste mulighet om ikke bildet skal være klistra til taket. Så da blir det nok en runde i familieråd på denne hylle-saken - får bare håpe jeg for gjennomslag...

.w

PS! gaultier: virkelig lekker hjemmekino!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en egen hylle til min PT-AE700. Den står ca 180 cm oppe på veggen, og er noe offset begge veier fra lerretet. Det fungerer helt fint. Vær obs på at med takmontering (opp-ned) så går av en eller annen grunn viftene i denne projektoren fortere, så dermed støyer den litt mer.

Jeg kjøpte en passende hobbyplate og to hylleknekter på en byggevaresjappe, og laget en passe stor hylle. Jeg har i tillegg skrudd projektoren fast i hylla, slik at den ikke skal flytte på seg eller falle ned.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •