AE700 - Klarer ikke å få bildet i focus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE700 - Klarer ikke å få bildet i focus

Jeg justerer slik at jeg får bunnen av bildet i fokus, med da blir toppen av bildet ute av fokus. Og omvendt. Så jeg klarer ikke å få hele bildet i perfekt focus. Hvis jeg fokuserer pefekt fokus i midten blir topp og bunn ute av fokus.

Projektoren henger i taket og bruker nesten all lens shift nedover.

Hva i all verden kan dette være?

Kansje jeg kan løse dette ved å trekke nerkant av lerretet nermere projektoren. Lol!

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det likt når du ikke bruker lens shift?
    Henger PJ i vater?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør pj henge i vater? Hvordan bør en best justere bildet da, da??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom projektoren ikke henger i vater, vil du måtte bruke keystone i tillegg til lens shift, om ikke lerretet også er ute av vater.

Jeg har min projektor på en hylle, og jeg må justere den ene foten høyere enn den andre for at bildet skal være perfekt på lerretet. Hyllen min er nok ikke 100% i vater, og heller nok i tillegg lit fremover. Det er også mulig at taket ikke er 100% i vater.

Det viktigst er dog at bildet blir helt vinkelrett uten å bruke keystone. På en annen side blir ikke bildet mye påvirket av litt keystone, men her må en prøve seg frem. Uansett er det merkelig dersom bildet skal bli bedre ved å bruke keystone vs lens shift. På en annen side er det vel opplyst og vedtatt at max lens shift på ae700 ikke er bra for bildet (dessverre). :cry:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis er det du ser en svakhet i optikken. Dersom du ikke bruker lensshift vil jeg tro du vil få mer eller mindre perfekt fokus.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kommer av at du bruker nesten max lens shift.

På min får jeg en slags krumming på bildet når den er satt max nedover. Bildet er da mellom 5-10 mm lavere i ytterkantene av bildet i forhold til midten. Dette er kun når jeg bruker nær max. lens-shift.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg tror det kommer av at du bruker nesten max lens shift.

På min får jeg en slags krumming på bildet når den er satt max nedover. Bildet er da mellom 5-10 mm lavere i ytterkantene av bildet i forhold til midten. Dette er kun når jeg bruker nær max. lens-shift.
    Jeg har også denne krummingen.

Projektoren min er i vater, og ja jeg lurer på om det er max lensshift som gjør det jeg også.

Har ikke prøvd med joysticken i midten enda.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ganske bestemt at max bruk av lens-shift som forårsaker dette. Så dette på en annen 700 jeg fikk demo på. Panasonic anbefaler heller ikke max bruk av lens-shift.

Prøv å stille PJen slik at du unngår dette, og se om dette hjelper.....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke bare max lensshift, men også med max zoom?

Selv kjører jeg med tilnærmet max lensshift, men har ikke noe antydninger til pincushion eller fordreining. Dog: Zoom-området er heller ikke kjørt i maks og jeg har passet på at PJ er i vater.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper virkelig det er lens shiften. Det er plagsomt når du kjører så høy oppløsning som 1280*720 via vga. Bokstavene blir såå små. Og da vises det ekstra godt om focusen er ujevn.

Må bare si at jeg har ikke mulighet til å se denne ujevne fokusen på dvd, tv film via pc. Jeg ser det bare på windows desktop og når jeg surfer. Så det er småe ting det vises på.

Jeg har bestandig lurt på hva max zoom er. Noen som kan forklare det? Og hva betyr egentlig zoom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zoom = forstørring av bildet mens projektoren står i samme posisjon(du har sikkert et kamera med zoom). Zoomen finner du ved i vri på selve linsen (den innerste ringen). Den ytterste ringen er fokus.

Tror AE700 har 2xzoom, dvs kan forstørre bildet til det dobbelte fra samme posisjon.

Var det dette du spurte om ? :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Zoom = forstørring av bildet mens projektoren står i samme posisjon(du har sikkert et kamera med zoom). Zoomen finner du ved i vri på selve linsen (den innerste ringen). Den ytterste ringen er fokus.

Tror AE700 har 2xzoom, dvs kan forstørre bildet til det dobbelte fra samme posisjon.

Var det dette du spurte om ? :shock:
    Så Max zoom = størst bilde?

Dvs at Du bruker max zoom når projectoren er så nære bildet som mulig om minimum når projectoren er så langt unna lerretet som mulig?

Min er plassert 2.9 meter fra et 1.9m bredt lerret. Da bruker jeg vel nesten max zoom?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra projectorcentral vil max zoom 2x være 2.63m fra et lerret på 1.90m bredt. Så da bruker jeg 1.81x av zoomen. Når du er på minimum zoom 1x må du ha projectoren 5.24m unna lerretet.

Kansje det er sunt å bruke så lite zoom som mulig. Kansje det løser problemet med ujevn fokus:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har projektoren 4,5m fra 1,9m lerret og bruker litt mer enn minimum zoom. Om det er bedre med lite zoom, vet jeg ikke. Noen på Forumet sier at middels zoom er det beste, mens andre sier min zoom.

Jeg har ikke det problemet du beskriver.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg har projektoren 4,5m fra 1,9m lerret og bruker litt mer enn minimum zoom. Om det er bedre med lite zoom, vet jeg ikke. Noen på Forumet sier at middels zoom er det beste, mens andre sier min zoom.

Jeg har ikke det problemet du beskriver.
    Da bruker du 1.17x i zoom.

Middels zoom 1.5x vil gi en avstand på 3.5m.

Hey det er noe som ikke stemmer her.
    Jeg stiller inn kalkulatoren på 1.5x og får 3.5m. Men når jeg tar 5.26m minus 2.63m= 2.63/2=1.315m+2.63m=3.945m i middels zoom?

Hva i all verden er galt her?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er ett vanskelig spørsmål!

Hvis du bruker max lenshift nedover(takmontering) og du flytter projektoren fra 2.9m til 5 meter bort ifra lerret. Vil du da trenge mindre lenshift. (Projektoren vil henge i samme takhøyde.) Tricky :lol:

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro du trenger mindre lensshift siden vinkelen mellom linsens sentrum og bildets sentrum blir mindre.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det D|sElMiNk sier. Du vil trenge å bruke mindre lensshift, og det vil faktisk utgjøre endel også.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Og mattematisk blir det bedre med lengre kasteavstand også.

Grunnen til ujevn fokus vertikalt i dette tilfelle ved takmontering er at avstanden fra linse til bunn av bildet er hypotenusen i trekanten.
    Avstanden fra topp av bilde til linsen er katet.
    Jo mer lik disse sidene blir hverandre i avstand, jo lettere er det å få jevn fokus.

Står proj veldig nærmt får vi en voldsom vinkel mot bunn av bildet i forholdt til topp av bildet. Forskjell i avstand kan utgjøre godt over 10-15 cm i kasteavstand.

Ved montering 5 meter bak vil forskjellen mellom katet og hypotenus bli mye mindre, gitt at vi projiserer like stor bilde som ved nærmontering.

Samme regnestykke kan også brukes selv om man ikke benytter lensshift.
    Står proj nært vil avstanden fra linse til midten av bildet være betydelig kortere enn avstanden fra linsen til topp/bunn av bildet.
    Det gir vanskelig fokusområdet.
    Trekker vi projektoren bak til 5 meter vil forskjellen i avstand fra midt på bildet til linse, og fra top/bunn av bildet til linse være mer jevn.

Dette i seg selv skal kunne være grunn til å få montert projektor så langt bak som mulig mtp fokus over hele bildet.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ae700 på 5meter avstand og ca. 25cm ned fra taket, focus sitter som et skudd der. (106" lerret)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •