Nå har jeg tatt ned min AE700 fra taket. Jeg har den nå 5 meter bak lerret lenshift joysticken i midten= 0 lenshift. Mitt fokus problem er borte, ihvertfall horisontalt. Bildet er helt firkantet også nå. Før var det en bue nederst på bildet.

Men, det er et stort men. Den venstre delen av bildet er ute av fous. Og linsa er helt i center av bildet. Men når jeg justerer fokus mens jeg ser på venstersiden av bildet, så går det faktisk ikke an å få det skarpere. Så jeg mistenker at det kan være noe smuss på linsa eller lignende. Ikke på utsiden av linsa for den har jeg renset. Noen ideer?

Jeg brukte et wordokument fyllt med bokstaver på hele siden for å justere fokus. Funket ganske bra faktisk.

Og med dette problemet må jeg bare si at du har ikke tjangs til å se dette på film eller tv, kun på HTPC.

Og forresten så ble den mye stillere i desk modus! Den stod på i 4 timer i desk modus i går uten å øke hastigheten på vifta, meget lovende. Min gamle AE100 måtte øke farta på vifta etter 1 time bestandig.

Jeg har fryktelig lyst til å åpne den og rense optikken på den.