Skjev bildekant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjev bildekant

Har hatt projektoren min i akkurat over en uke nå og begynte planlegginga av veggfestet i dag. Frem til nå har jeg hatt projektoren stående på en hylle på bakveggen og jeg har derfor ikke tenkt så nøye over hvordan bildet sikta seg inn på lerretet.

Det jeg oppdaget når jeg begynte å sjekke hvor jeg skulle montere projektoren og hvilken vinkel var at venstre bildekant var skikkelig skjev i forhold til resten av bildet. Se vedlagte bilde for illustrasjon. Her har jeg plassert projektoren på gulvet og siktet inn bildet slikt at øvre bildekant er i vater (lerretet er for øvrig også i vater). Målte avstandsforskjellene på høyre og venstre side. Forskjellen mellom avstanden fra bildekant til lerretkant i øvre og nedre hjørne var
    1,6cm på høyre side og 3cm på venstre side. Keystone står på null og samme hvordan jeg vinkler projektoren blir aldri venstre side like rett som høyre side. Nedre venstre hjørne av bildet er heller ikke helt der det skal være. Hmm...

Kommer til å ta en prat med Hifiklubben hvis jeg får anledning i mårra, kunne vært kjekt med noen innspill med tanke på reklamasjon...

Toshiba MT-200 med skakt bilde:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    projektoren må høyere og mere til den ene siden!
    senter på linsa må være likt som senter lerret.
    skjønner?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bildet der er tatt med projektoren stående på gulvet som en midlertidig løsning, så bildet er ikke siktet inn slik at bildet står plassert sentralt på lerretet.

Projektoren ble siktet inn slik at den står så nærme 90 grader på lerretet som mulig, skjevhetene ble selvfølgelig overdrevet av denne plasseringen, det er ikke det som er problemet - men det at det ikke er symmetri i skjevhetene! Hmm...det er heldigvis ikke mye - men nok til at jeg legger merke til det.

Har tenkt å male en treplate, mulig problemet kan skjules ved bruk av noen skikkelig mørke kanter rundt bildeflaten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan skal den stå til slutt da?
    henge i taket er vel lureste løsning, og da skal nok denne henge(avhengig av hvor høyt du har lerretet) et stykke høyere enn lerretet. det beste er å skru den på og løfte den rundt i området der den skal stå. litt kronnglete forklart, men jeg er sikker på at du fikser det etterhvert

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått et IKEA vegg-feste beregnet på 14" tv som jeg tenkte å bruke. Har borret monteringshull og sjekket at det passer. Kommer til å bruke litt ekstra tid for å få projektoren 100% i vater. Får håpe det blir bra da

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilde når det begynner å likne no da?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggfestet skal monteres i mårra, har brukt dagen til å gjøre plass på veggen. Festet er fra IKEA og heter observatør (har ikke den videospiller-holderen, kun selve tv-plata og veggfestet).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi får se da, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kjøper et takfeste

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket i rommet projektoren skal stå skråner ned mot lerretveggen, og er vesentlig høyere i den enden jeg skal ha projektoren i forhold til hvor høyt jeg vil ha bildet. Derfor monterer jeg projektoren på veggen. Veggfestet var i tillegg gratis

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammen med buril2000 fikk jeg montert veggfestet i dag. Bildet ble bedre, men det er fremdeles antydning til skjev kant på høyre side (projektoren står nå opp ned). Heldigvis veldig lite.

Har planer om å lakkere hele plata projektoren er festa i svart, eventuelt ta hele veggfestet. Teipen på kanten er for å beskytte mot skarpe kanter etter baufilering. Har også planer om å fjerne "leppa" i front.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke så verst, men er det fortsatt litt skjevt bilde er den nok ikke helt i vater enda. er litt småjustering som skal til bare

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren er definitivt i vater, det er ene bildekanten som er litt skjev. Jeg pratet med HFK og der hadde de visst ikke hatt en eneste MT-200 som var 100% perfekt langs samtlige kanter. Det er veldig lite, så det skal gå an å maskere det bort med et skikkelig "lerret" med mørke kanter.

Blir nok enda mer finjustering av lerretplassering og projektormonteringa etterhvert.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Veggfestet skal monteres i mårra, har brukt dagen til å gjøre plass på veggen. Festet er fra IKEA........
    Hadde du kjøpt på Biltema eller Clas hadde du spart deg å lakkere for de har svarte.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet - har etter litt fundering slått fra meg tanken på å lakkere - tviler på at det vil bli pent :roll: Men jeg skulle hatt en gummilist rundt kantene som er kappet - lurer på om den lista de har på Ljudia kunne vært noe for meg.

Hadde jeg måttet gå til innkjøp av et feste hadde jeg definitivt kjøpt det de har på Biltema, men siden jeg fikk dette gratis tenkte jeg at det var like greit å spare de 150 kronene til noe annet (fattig student).

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal jeg gjøre når jeg har skjev bildekant på høyre side av rammelerretet mitt. Holdt på hele kvelden, og det har fortsatt ikke latt seg fikse :-?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke bare være skjevhet i projektor, kan også være lerretet som har noen skjevheter.

Om det er f.eks et nedtrekks lerret på vanlig rull så er det praktiskt talt umulig og få det helt 100%.

Addendum:

:-D :wink:

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et rammelerret, prøver å legge ut bilde, men det står at fila er for stor

Ingen som har tips til hva jeg kan gjøre? Trapes på høyre side av lerretet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du lage en illustrasjon som viser trapesformen? Det er jo veldig enkelt å fjerne slikt, men først må vi jo vite hvordan formen på trapesen ser ut.

Grunnen til trapes-formen er at projektoren (eller lerretet) ikke er plassert vinkelrett.

Alternativ A: Projektoren er plassert med linsen pekende mot det største hjørnet. Juster projektoren diagonalt vekk fra dette hjørnet, og juster så bildet på plass igjen ved hjelp av lens-shift. Gjør kun små justeringer, slik at du ikke ender opp med trapes den andre veien.

Alternativ B: Lerretet henger ikke vinkelrett, og du må trekke det største hjørnet nærmere projektoren. Bruk et eller annet som "avstands-stykke" mellom veggen og det "største hjørnet" på lerretsrammen, slik at dette hjørnet trekkes nærmere projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lastet opp nå. Når er ikke bildekanten så gæren, men det er antydninger.

Skjev bildekant-image-jpg

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du brukt til å ta det bildet? Det ser ut som ingen av rammekantene til lerretet er rette, men at alle buler innover mot midten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •