Noe galt med min X1 - trenger hjelp !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe galt med min X1 - trenger hjelp !

Jeg har en X1 som har gått cirka 200 timer, og i tillegg til 1 død pixel (som ikke er så irriterende) så har det oppstått ey nytt fenomen som begynner å plage meg litt. Når bakgrunnen er helt svart, så kan jeg midt på lerretet helt til høyre se et felt på størrelse med en fotball som er litt hvitere. Det må være helt svart for at jeg skal kunne se det, men på f.eks. partier i filmen som pågår ute om kvelden så ser jeg da at dette området er litt lysere enn resten. Det ser rett og slett ut som en grå flekk på en svart genser, og det ligger i selve prosjektoren. Flekken snur seg til venstre side hvis jeg snur bildet på prosjektoren. Det er kun plagsom fordi jeg vet om det, og fordi jeg i mørke scener blir nødt til å se etter feilen. Mest psykisk - bilde er egentlig dritbra, men feilen er jo der likevel.

Noen som vet hva dette kan skyldes ? Er det kanskje selve pæra, eller tror dere at det kan være noe annet ? Jeg kjøpte X1'en fra USA så da jeg kan jeg kanksje ha det så godt .

Jeg var faktisk ikke klar over at DLP kunne ha døde piksler - hva skyldes det forresten ?

Mvh
    Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døde piksler på en DLP skyldes et speil som sitter fast.

Texas Instruments egne toleranser sier at man maks skal kunne ha tre speil som sitter fast i 'off' posisjon (svarte prikker på en hvit bakgrunn), og disse kan kun være i ytterkant av bildet.

Det er ikke godkjent med ett eneste speil i 'on' posisjon (hvit prikk på sort bakgrunn).

Går den døde pikselen din utenfor denne toleransen bør det være en garantisak.

Den lysere flekken du prater om er jeg usikker på hva kan være...

Småting kanskje, men irriterende nok... hør med forhandleren hva de anbefaler deg å gjøre.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du den døde pixlen med en gang du fikk projektoren eller kom den etter mye bruk av projektoren?og har du garanti på projektoen din her i norge?jeg vet ikke om infocus har worldwide garanti?det er derfor jeg spør?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på om den døde pikselen var der fra starten av, men jeg mistenker at den kom etter en kveld hvor prosjektoren hadde stått på i cirka 15 timer. Den hadde gått totalt rundt 70-80 timer på dette tidspunket tror jeg. Den døde pikselen synes akkurat når jeg ser 16:9 film på 4:3 lerretet - den er med andre ord et stykke nedenfor midten av 4:3 lerretet og litt til høyre. Dette plager meg ikke i det hele tatt, men den hvite flekken synes jeg er littegranne irriterende.

Selve kanten rundt bildet er også mye lysere i venstre nedre hjørnet enn resten, så helt god er prosjektoren ikke, men alt i alt så er ikke disse feilene plagsomme på noen måte. Hvis skifte av pæren løser problemet er alt greit for meg. Jeg gidder ikke å benytte garantien hvis ikke det er helt nødvendig. Da må den tilbake til USA, og det blir for mye pes.

Det jeg er redd for er at den skal bli verre ettersom den allerede har såpass mange svakheter etter kun 200 timer.

Mvh
    Thomas

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    infocus har vell world wide garanti har de ikke???
    kontat norge først du!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres litt merksnodig ut..
    Du kan utelukke pæra siden den flytter seg når du snur bildet.
    Det kan være en kalibreringsfeil.
    Det hadde hjulpet veldig om du kunne lagt til et bilde, eller kanskje beskrevet hvordan denne flekken ser ut litt mer utdypende. Hvor stor er den? er den helt rund? Legger du ved et bilde kan jeg fortelle deg om du får det på garantien..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående den døde pikselen så vil jeg tro det er en garantisak uansett om den var der fra starten eller om den har dukket opp i løpet av de 200 timene projen har gått.

Det påstås at DLP svært sjelden feiler om den i utgangspunktet har vært feilfri, og en brukstid på 200 timer er ikke akkurat mye for en DLP. Om Infocus har verdensgaranti koster det ihvertfall ikke noe å spørre.

Den hvite flekken er et mysterium. En DLP skal være helt uniform i lysgjengivelsen, og dersom den flytter seg når du vender bildet digitalt er det ikke optikken som er problemet i hvertfall.

Kanskje det kan være software feil? Har du prøvd å se om det finnes nyere firmware du kan oppgradere til? Eventuelt kan du prøve å laste inn den samme på nytt i tillfelle noe har klikket i den som ligger der for øyeblikket...

Når man først oppdager sånt kan selv den minste ting være irriterende, så jeg håper du finner ut av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hvite flekken høres ut som støv i optikken! Det er jeg ganske sikker på. Prøv å skru fokus sakte helt i hver ende mens du følger med på lerretet. Hvis det er støv vil flekken bli mindre, som om den kommer i fokus, når du justerer fokusen en vei.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Den hvite flekken høres ut som støv i optikken! Det er jeg ganske sikker på. Prøv å skru fokus sakte helt i hver ende mens du følger med på lerretet. Hvis det er støv vil flekken bli mindre, som om den kommer i fokus, når du justerer fokusen en vei.
    Høres veldig sånn ut, ja. enig i det.
    det som ikke stemmer helt er at den flytter seg i "rear".
    Det er nemlig ingenting i optikken som beveger seg, sett bort fra zoom og focus linsene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om flekken virkelig flytter seg om man stiller om fra front til rear kan opptikken umulig være problemet. Det kan heller ikke være selve DLP chippen, og for meg virker det som det må ha noe med styringen av speilene som forårsaker problemet.

Hva det nøyaktig kan være har jeg dessverre null peiling på, og eneste forslaget jeg har er isåfall software som jeg var inne på over.

Eller når jeg tenker meg om kan dette problemet faktisk ligge flere steder. Kanskje du burde prøve å bytte signalkilde eller kabler? Hvis feilen hele tiden flytter seg om du bytter innstillinger på projen er det ikke usannsynlig at feilen faktisk ligger på innsignalet til projen.

Verdt å prøve kanskje, selv om det er et skudd i mørket...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Høres veldig sånn ut, ja. enig i det.
    det som ikke stemmer helt er at den flytter seg i "rear".
    Det er nemlig ingenting i optikken som beveger seg, sett bort fra zoom og focus linsene.
    Åja, jeg misforsto... trodde han hadde satt projektoren på bordet og ikke bare snudd bildet i projektoren. :lol: Da kan det ikke være i optikken i hvertfall.

Da vil neste trinn i feilsøkingen være å se om det er sånn med alle inngangene!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •