Dumt å kjøpe projektor nå???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dumt å kjøpe projektor nå???

Hei!

Er i markedet for en ny projektor, da min AE100 begynner å bli noe utdatert.

Etter hva som fins på markedet nå, virker BenQ PE7800 som det mest fornuftige valget under 20000, siden sortnivå og detaljer i mørke scener er langt viktigere for meg enn farger og oppløsning.

Men prisen på denne har jo vært stabil i noen mnd. nå, og i Las Vegas-artikkelen i siste DVD & Hjemmekino står det jo nevnt at utviklingen ser ut til å fortsette som før, og at de så flere glimrende nye projektorer til under 20000.

Det jeg lurer på er om det er dumt å betale 16000+ for en 7800 nå i forhold til å vente noen mnd. på eventuelle nye modeller og/eller prisfall. Er det noen som har noe info om når en eventuell etterfølger til 7800 dukker opp? Etterfølgeren til 8700+, 8720, er jo allerede presentert.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at 8720 får 5500:1 og 23 dB, samt 7 eller var det 8 segments fargehjul.

Er meget godt fornøyd med min 7800 og du får 7800 godt under 16 nå, send meg en PM..... :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer og en modell som vil hete 7700 med HD2+ brikke
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du ny proj da? Er ikke AE100 noenlunde ok nok?

Jeg er strålende fornøyd med min AE300 og etter vurdering kommer jeg mest sannsynlig ikke til å kjøpe ny projektor på mange år...kommer mest sannsynlig til å kjøpe bedre surround høytale og system elelrs før ny projektor blir prioritert.

Har funnet ut at det er ikke noe jeg irriterer meg over ved min AE300. Den gir egentlig det bilde jeg forventer av film. Sortnivået er greit nok det..med greyline og filter..

Sats på det du er minst fornøyd med i oppsettet ditt. For mitt vedkomende er det helt avgjort lyden. Som er ganske så kjip hos meg.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Commercial video giant BenQ stepped up their aggressive move into the home theater market with a few new projectors. Their top-of-the-line model number only changed from PE-8200 to 8220, but the new chassis looked considerably larger than the old one. This 1280x720 DLP projector ($10,995) utilizes the Texas Instruments HD2+ chipset with Faroudja deinterlacing, along with an 8-segment color wheel for reduced rainbow effects and enhanced low-level detail. The other new unit that grabbed my attention was the PE-7700, a 1280x720 HD2+ DLP with a 6-segment wheel for a mere $3,295.
    http://www.ultimateavmag.com/news/011705JGCES/

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "ekte" hd på en dlp til kun 3,300 us dollars er jo helt latterlig!

3300*6,250=20625 kr. :shock:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    "ekte" hd på en dlp til kun 3,300 us dollars er jo helt latterlig!

3300*6,250=20625 kr. :shock:
    + 25% merverdi avgift :shock:

Hvor vidt det lønner seg å vente og slite ut den projektoren man allerede har, må vel den enkelte projektor eier vurdere selv, ut i fra ønske om å følge med i utviklingen av det siste nye som gjerne har økt bildekvalitet, lavere støynivå ol. Utviklingen av nyere og bedre projektor enheter fortsetter vel med stormskritt fremdeles, og man vil som regel alltid finne en modell som er pris og ytelses messig noe bedre enn den modellen man nettop kjøpte, sånn er det bare. :wink: .

Mange ganger når de nye modellene kommer på markedet, vil de modellene som da går ut gjerne bli gunstig prissatt for å ikke ligge igjen på lager. Hvis man legger seg bevisst en modell etter utviklingen, kan man spare noen kroner, og kan nyte godt av andres erfaringer og styre unna problem modeller som de nye kan vise seg å være. Man vet litt mer hva man får, og man føler seg ikke "lurt", som man gjerne gjør dersom man kjøper en projektor til fullpris rett før den nye modellen kommer til ut til nesten samme pris og med klart bedre ytelser enn den man nettop kjøpte.

Har man for eksempel en PT-AE100 og ønsker seg en PT-AE700 i dag, kan det muligens være lurt å kjøpe 700 modellen når den nye PT-AE900 ?? modellen er i salg og man kan lese om hvor stor forskjell det er i mellom 700 og 900 modellen og selv vurdere om 700 modellen er verd den prisen den da går for på "billig"salg.

Her nyter man godt av andres kanskje litt dyrekjøpte erfaringer , og snylter kanskje litt på det, men, men. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kamerat med ae100. Han var på besøk hos meg igår for å teste ae700. Han fikk hakeslepp. Han kommer dog til å vente til høsten og når de nye panelene kommer.

Spørsmålet er når en skal kaste seg på oppgraderingskarusellen. Jeg resonnerer som følger (for å forsvare hvorfor jeg kjøpte ae700 nå og solgte Hitachi TX10):

1) Kontrast ble økt fra 800:1 til 2000:1 (for deg er dette fra 500:1). Dette var et vanvittig løft på sortnivået. I tillegg fikk jeg nesten doblet oppløsning ved å gå for HD projektor. Dette var egentlig det beste løftet.

2) Vesentlig mindre screendoor og nesten usynlig VB.

3) I forhold til ae100 er ae700 mer plasseringsvennlig (zoom og lens shift) og støyer vesentlig mindre. (ingen forbedring vs TX10)

Fra 700 til 900 tror jeg ikke forskjellene vil bli så store, men en vil nok oppnå høyere kontrast og at "barnesykdommene" med ae700 er korrigert. For at jeg skal skifte projektor igjen må sortnivået bli vesentlig bedre, og det skjer ikke med det første. Da snakker jeg om virkelig kontrast og ikke bare "iris-kontrast". Dette er en av grunnene til at jeg ikke kjøpte HS50.

Det avgjørende spørsmålet er om du skal kjøpe ae700 nå til ca 14500 (noen billigere) eller vente til høsten når du kan få den for ca 12-13000 (ae500 kan en vel få for 12000 på komplett.no). For meg var svaret enkelt. Ca kr 2000 er jeg villig til å betale for å ha en mye bedre projektor nå vs om 1/2 - 1 år. I tillegg tro jeg jeg ville fått kr 1-2000 mindre for TX10 om 1/2-1 år, slik at jeg taper egentlig ingenting.

Jeg tror også projektorkurven er i ferd med å flate ut, dvs at en vil ikke se så dramatiske forbedringer i bilde de neste 2 årene som en har sett de siste 2-3 årene. Kan sammenliknes litt med utvikling fra Dolby surround til DD og DTS. Etter at 6.1 og 7.1 kom har det ikke skjedd mye revolusjonerende. Mulig at det kommer 10.1, men det er begrenset hvor mye vits dette er for de fleste :wink:

Løp og kjøp sier bare jeg [/list]

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye enig i det Alex F skriver her. Det finnes ikke noe riktig tidspunkt å "hoppe på".

Når det gjelder oppgradering har jeg følgende erfaringer:

Jeg har en kompis som har en AE500 og skulle oppgradere til AE700.

Det endte med at han leverte inn sin AE700 og sitter enda med sin AE500. Er helt enig med han, forskjellen var meget liten. Faktisk var det flere ting som var bedre på AE500! Med filter er sortnivået på 500 helt ok.

Det rare er at (blant annet her på forumet) i flere blader har AE500 blitt slaktet mens AE700 er blitt skrytt opp i skyene. I likhet med han forstår jeg ikke dette. Min tiltro til testere av proj er ikke stor.

Newcomer veumen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny smekker sak..BenQ PE7700

Vil bare legge frem bilde og specs på en lovende sak fra BenQ
    PE7700
    WXGA 1280x720
    1000 ANSI lumens
    2500:1
    26dB

Og så over til gutta som har litt mer innsikt.. noen anelse om når denne saken kommer ut.. :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Spock i at AE700 vs AE500 neppe er så stor. Det er jo nesten samme maskinen, bare at autoiris "jukser" kontrasten bedre. Men i tillegg er zoomen bedre (??) og AE700 har lens shift, som er meget viktig for meg !

Når det gjelder filter, så kan jeg anbefale dette også til AE700 (bedre sortnivå). Kjører foreløpig med Hoya Fl Day, men får Hoya ND X4 i løpet av helgen (reduserer kun lysutbytte). Skal teste og gi info på forumet senere.

Jeg har IKKE mistet troen til DVD&HK, L&B, etc som testere. Har svært stor tillit til Gorm og har lært mye nyttig av han. I tillegg tar han seg tid til å svare på PMer og innlegg her på forumet. Men jeg er enig i at folk har forskjellige skalaer for hva som er bra, middels og dårlig. Er en perfeksjonist vil WOW opplevelser knapt være synlige for normale dødelige.

Men det er derfor det er kjekt med et forum som er åpen for alle typer entusiaster.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til moderator: Få den "stygge" DLP projektoren vekk fra denne LCD tråden :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Til moderator: Få den "stygge" DLP projektoren vekk fra denne LCD tråden :lol:
    Enig, få den styggelsen vekk.

Når det gjelder 500vs 700 så hadde 500 mindre konvergens problemer - prøvde faktisk 2 stk. 700.

I tillegg virket 500 bedre på tv signal matet fra en JVC svhs video-maskin.

700 slet også med "whiteflash".

700 også mye lengre tid på å få opp bilde ved for eksempel endring i oppløsning m.m. Virket som om det var mye tregere elektronikk på den.

Til sist var screendoor mer synlig på 700 enn på 500. Dette kan ha sammenhang med at kontrasten var større.

Alt dette som jeg har nevnt her kan også komme av at modellen 500 det gjaldt var et meget sent ex (mai 2004) mens 700 var et tidlig ex (okt 2004).

Det er jo vanlig med en del barnesykdommer.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ny smekker sak..BenQ PE7700

Sitat Opprinnelig postet av veumen
    PE7700
    WXGA 1280x720
    1000 ANSI lumens
    26dB

Og så over til gutta som har litt mer innsikt.. noen anelse om når denne saken kommer ut.. :?:

Er sagt (synset på) at den skal være her før sommeren, hmm...hvorfor kribler det sånn når jeg ser bilde :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ny smekker sak..BenQ PE7700

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Sitat Opprinnelig postet av veumen
    PE7700
    WXGA 1280x720
    1000 ANSI lumens
    26dB

Er sagt (synset på) at den skal være her før sommeren, hmm...hvorfor kribler det sånn når jeg ser bilde :wink:
    Krible?? Samme specs som en Z2 med over 1000 timer på telleren på en dårlig dag! :roll:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det eneste jeg er misfornøyd med på min AE100 er sortnivå og kontrast. Selv med filter og grått lerret blir bildet blasst, og det er noe jeg irriterer meg over hver gang jeg ser en film med mørke scener, det er rett og slett vanskelig å se hva som skjer noen ganger.

Siden sortnivå og kontrast er det som er viktigst for meg, er jeg av den oppfatning at BenQ PE7800 vil være et langt bedre valg enn Panasonic AE700. Jeg vil at svart skal være svart, ikke mørkegrått! Og siden PE7800 passer mine plasseringsbehov, har dette med lens shift og 2x zoom ingenting å si for meg.

Poenget med denne tråden er at jeg gidder ikke betale 16000 for en projektor hvis det kommer en ny, bedre modell til omtrent samme pris om noen få mnd. Alle vet at det beste tidspunktet å kjøpe projektor på er når det kommer nye modeller. Da faller de gamle tusenvis av kroner på kort tid, og man får en vesentlig bedre projektor for samme pris som man fikk den gamle modellen for kun kort tid siden.

Hvis det er sannsynlig at PE7700 kommer allerede før sommeren, kommer jeg mest sannsynlig til å vente, med mindre jeg får en svært god pris på PE7800.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh? z2 med 2500:1 i kontrast? Skjerp dere gutter, selv om dere foretrekker LCD er det ikke nødvendig å bli helt barnslige.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er lurt å vente til de nye hd3 chippene begynner å komme. Denne nye Benq saken virker jo også svært lovende, og med de specsa er det ikke umulig at prisnivå vs oppløsning blir bedre også i dlp-leiren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Vel, det eneste jeg er misfornøyd med på min AE100 er sortnivå og kontrast. Selv med filter og grått lerret blir bildet blasst, og det er noe jeg irriterer meg over hver gang jeg ser en film med mørke scener, det er rett og slett vanskelig å se hva som skjer noen ganger.

Siden sortnivå og kontrast er det som er viktigst for meg, er jeg av den oppfatning at BenQ PE7800 vil være et langt bedre valg enn Panasonic AE700. Jeg vil at svart skal være svart, ikke mørkegrått! Og siden PE7800 passer mine plasseringsbehov, har dette med lens shift og 2x zoom ingenting å si for meg.

Poenget med denne tråden er at jeg gidder ikke betale 16000 for en projektor hvis det kommer en ny, bedre modell til omtrent samme pris om noen få mnd. Alle vet at det beste tidspunktet å kjøpe projektor på er når det kommer nye modeller. Da faller de gamle tusenvis av kroner på kort tid, og man får en vesentlig bedre projektor for samme pris som man fikk den gamle modellen for kun kort tid siden.

Hvis det er sannsynlig at PE7700 kommer allerede før sommeren, kommer jeg mest sannsynlig til å vente, med mindre jeg får en svært god pris på PE7800.
    Dette er to meget gode projektorer. Uansett hvem av dem du velger vil du bli meget fornøyd.

Det eneste som er et bedre valg etter dine kriterier (sortnivå og kontrast) er å velge en crt.

Når det gjelder tidspunkt å kjøpe så finnes det ingen gode eller dårlige - det som betyr mest er at du burde skaffe deg en proj så fort som mulig slik at du får mest mulig timer i hjemmekinoien før du havner i penalet! :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Jeg tror det er lurt å vente til de nye hd3 chippene begynner å komme. Denne nye Benq saken virker jo også svært lovende, og med de specsa er det ikke umulig at prisnivå vs oppløsning blir bedre også i dlp-leiren.
    Og når hd3 chippene er her så venter vi på hd4 chippene - ikke sant??

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •