Film/dataprosjektor for newbie?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Film/dataprosjektor for newbie?

Jeg skal (til våren) kjøpe meg prosjektor for å ha i stua til å se på film, både fra DVD-spiller og fra PC'en.. Maxpris er 15k, men aller helst ikke mer enn 12k siden jeg enda må ha takfeste, lerret osv..

Jeg har virkelig svært lite peiling på prosjektorer, og prøver nå å gjøre litt research, er det noen som vet av gode guider? Har prøvd å google litt, men ikke med verdens beste hell..

Det er ca 6 meter fra der hvor prosjektøren er tiltenkt og til veggen, hvoprdan vil det gå? Vil jeg risikerer at bilde rett og slett kan bli for stort (og kornete)? Og hvordan vil det bli siden prosjektoren henger i taket? Vil bildet bli noe spesielt skjevt av dette, eller er det vanlig å kunne stille inn på prosjektorer hvor stort bilde skal være, og justere formen på det?

Hvordan kan jeg beregne hvor stort bildet vil bli? Og hvilket lerret skal jeg gå for? Jeg ønsker i grunn ikke å kjøpe et dyrt lerret med stygge "rullehylster", men ønsker meg lerret malt på veggen eller ei helt enkel plate uten noen detaljer på..

Og så lurer jeg på hvordan det vil være smart å gjøre det lydmessige med hensyn til at jeg også skal se tv på prosjektoren, er det vanlig med innebygd tuner og lyd-ut på prosjektorer? Hvordan skal jeg eller løse dette?

Og hva er regnbueeffekten?

Har lest på en tidligere tråd å sett på HiFi klubbens BenQ 5120 og HiFi klubbens Toshiba MT200

Innspill er SVÆRT velkomne fra dere som har peiling! Jeg er en newbie med dette, så jeg trenger all hjelpa jeg kan få.. :cry: :?:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen,

den beste guiden har du allerede funnet. --> Avforum.no

Det er ca 6 meter fra der hvor prosjektøren er tiltenkt og til veggen, hvoprdan vil det gå? Vil jeg risikerer at bilde rett og slett kan bli for stort (og kornete)? Og hvordan vil det bli siden prosjektoren henger i taket? Vil bildet bli noe spesielt skjevt av dette, eller er det vanlig å kunne stille inn på prosjektorer hvor stort bilde skal være, og justere formen på det?
    6 meter høres langt ut ja, alle projektorer har en øvre og nedre grense for fokusavstand, d.v.s. ved hvilke størrelser det fortsatt er mulig å få bildet i fokus. kalkulator for dette finner du på www.projectorcentral.com for hver og en projektor.

Hvordan kan jeg beregne hvor stort bildet vil bli? Og hvilket lerret skal jeg gå for? Jeg ønsker i grunn ikke å kjøpe et dyrt lerret med stygge "rullehylster", men ønsker meg lerret malt på veggen eller ei helt enkel plate uten noen detaljer på..
    Kjøp og sett opp projektoren først, og lys rett på veggen en stund. Da vil du lettere kunne beregne hvor stort du vil ha det. ang. å male på veggen, det kan bli vanskelig å få det ustrukturert nok, det enkleste vil nok være å kjøpe et lerret. om du allikevel begir deg ut på det, kan kanskje www.diytheatre.com være til hjelp.

Og så lurer jeg på hvordan det vil være smart å gjøre det lydmessige med hensyn til at jeg også skal se tv på prosjektoren, er det vanlig med innebygd tuner og lyd-ut på prosjektorer? Hvordan skal jeg eller løse dette?
    Nei, jeg har ikke sett en eneste projektor med TV-tuner. Lyden fra alle projektorer med innebygd høyttaler er fullstendig ubrukelig. du vil minst trenge en stereo-forsterker og et par høyttalere. har du parabol, har du jo også en satelittmottaker som du kan koble rett projektoren via scartovergang til S-video eller RGB. Har du kabel, kan du komme til å trenge en DVD-opptaker som tuner, eller en gammel S-VHS spiller. Det skal også finnes et produkt som er kun tuner, det heter noe som AVerTV tuner.

Og hva er regnbueeffekten?
    sjekk de prioriterte(øverste) trådene i denne kategorien. Du vil finne mange svar bare ved å lete og lese litt, det er også mange som har spurt ca. det samme som deg, kanskje svarene de fikk kan hjelpe deg også? :wink:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Bruk tid å les tråder her så vil du få mange svar på dine spørsmål. Husker at jeg selv brukte over en måned med lesing av tråder for å øke kunskapsnivået. Lønner seg også å bruke søkefunksjonen øverst på siden.

Lønner seg å henge pj i taket og har du normal takhøyde elller mere så blir det bra bilde også. De fleste har zoom som gjør at du har en meter eller slik å justere på i kaste lengde eller 20-30cm i bilde bredde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Film/dataprosjektor for newbie?

Sats på å bruke alle 15k på PJ'en. Lerret kan "lages" med ikea tupplur og takfeste kan lages med høytalerfeste og en stålplate fra Biltema. Altså bare noen hundrelapper..... Beste PJ til 15k i følge forumet er Panasonic AE-700 og fåes kjøpt her på avshop.no.....

Det med 6 m fra PJ til lerret tror jeg blir alt for stort bilde for de fleste PJ's selv med minste bilde de kan gi.......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •