Angående valg av prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer SupremeX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angående valg av prosjektor

Hei!

Må bare beklage hvis denne tråden er feilpostet, da er det bare å flytte den.

Til saken:
    Vurderer å kjøpe meg en ny/brukt prosjektor, men jeg har ikke den fjerneste anelse om hva jeg skal se etter, hvor jeg skal lete eller hva jeg skal velge. Derfor fikk jeg tips om AVforumet, så jeg satser på litt respons.

Jeg er ute etter en prosjektor til filmtitting og muligens litt TV også, men da må jeg vel ha en tv-tuner i tillegg?

Hva er det lureste å velge, CRT eller LCD-prosjektør?
    Hva har lengst levetid av CRT og LCD?
    Har LCD-prosjektører pære som må skiftes?

Tenkte å holde meg på ca 15-20000 kr, helst ikke over, da jeg ikke har mer enn 18000 for hånden.

Hadde vært flott om noen kunne hjelpe meg litt. Har ikke lyst til å kjøpe katta i sekken heller.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet!

Til nybegynnere er nok LCD/DLP å anbefale, da de er litt enklere å hanskes med mtp innstillinger osv. De er også mye mindre og lettere enn CRT. Både LCD og DLP har en pære som ikke varer evig (som regel 2-4000 timer, men den kan gjerne ryke før oppgitt tid er omme), og den er heller ikke billig (ikke se bort fra at du må ut med fem lapper for en ny). CRT har lengre holdbarhet på rørene hvis jeg ikke tar helt feil.

Hvis du skal se på TV, så må du som du sier ha en TV-tuner.

Jeg tør dessverre ikke gi noen konkrete tips, da jeg ikke har sett noen av dagens aktuelle projektorer selv.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    og velkommen til forumet.

Vi må nok ha mere opplysninger av deg for å kunne anbefale.

Slikt som:

Rommets størrelse, med takhøyde?
    Sitteavstand til lerret og ønsket bilde bredde?
    Signal kilde (DVD/PC) og hvilke utganger på bilde har denne?
    Har du lyskontroll i rommet, mulig å få helt mørkt?
    TV bruk: sport på dagtid eller filmer?
    Filmer: barekveld?
    Har du annen TV
    Dedikert kinorom eller integreres i stue?
    Er du støyfølsom?

Og til slutt har du sett noen fra før (pj'er) og om du er råka av rengbueproblematikken? (se egen tråd om dette)

Lettere for oss her inne å utale oss når vi vet mere om miljøet den skal betjene :wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ca 2.5 meter høyt.

Sitteavstand til lerret blir vel ca 2.5 meter det også.

Signalkilden blir PC primært. Muligens PS2 også.
    Det er mulig å få helt mørkt ja. Tenkte å ha lerretet framfor et vindu med persienner på. Det lyser ikke gjennom persiennene, så jeg tror ikke det blir "baklys".

Det er primært snakk om filmer. Har en annen TV jeg sannsynligvis kommer til å bruke til TV. Mulig at jeg kjøper en TV-tuner også, men det blir ikke før senere.

Prosjektoren skal stå på rommet mitt. Det ser ca slik ut.
    Dvs, det skal se ca slik ut hvis/når jeg kjøper prosjektoren.
    Tenkte å plassere lerretet over senga.

Ang utgangene til PC-en, jeg har et 5.1 lydkort og et skjermkort med analog, DVI og s-video. Playstation 2 vet dere sikkert utgangene på.

Er ikke spesielt støyfølsom da jeg har en PC som bråker godt fra før av.

Har sett på en prosjektor, nærmere bestemt den på Hi-Fi klubben i Tromsø. Kan ikke påstå at jeg har lagt merke til regnbueeffekten der, men leste litt om den, og det virker som et veldig irriterende moment. Vil helst unngå dette.

Takker for svar..

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med kun 2.5m til lerretet blir vel en bildebredde på ca. 160cm passe. Maks 180cm. Kan ikke skjønne annet enn at en Panasonic PT-AE700 burde passe bra her.

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=356

Har et brukt 180cm bredt lerret om du skulle ha bruk for det. Se på avtorget.

EDIT: Ser du har kun 2m bredde. Da blir nok ~160cm maks ja om du vil ha høyttalere på siden

Her har du et greit lerret som leveres i 160cm:

http://www.avshop.no/catalog/product...products_id=31

Da havner du på ~19k for prosjektor og lerret.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dyrt lerret?

Er ikke mulig å henge opp et hvitt laken eller noe? :P

Men ok, skal se nærmere på saken litt senere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre å kjøpe prosjektor til 15k og lerret til 4k enn prosjektor til 19k...

Det blir ikke bedre enn det svakeste leddet i kjeden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, får vel investere de kronene i lerret også da.

Tusen takk for all hjelp! 8)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Det er bedre å kjøpe prosjektor til 15k og lerret til 4k enn prosjektor til 19k...
    Er vel ikke helt enig med deg i dette, min erfaring er å kjøpe pj først begynne med noe billig på lerret siden for så finne ut av som egentlig trengs og dermed også kunne dra kostnadene litt ut i tid og få følelsen av å ta noen steg framover, en glede i seg selv :wink:

Hvilken pj hos Hifi-klubben? Toshiba mt200 eller BenQPE5120. Husk at mt200 bruker noe lengre avstand for å lage et bilde enn 5120. Og den har også noe mere oi offset, eller sen meget god og støy svak pj.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pj hos Hifi-klubben? Toshiba mt200 eller BenQPE5120. Husk at mt200 bruker noe lengre avstand for å lage et bilde enn 5120. Og den har også noe mere oi offset, eller sen meget god og støy svak pj.
    Er ikke helt sikker.

Da sitter jeg egentlig bare til sist å lurer på hva jeg skal kjøpe med prosjektoren. Er det analog/digital DVI-inngang på Panasonicen? Eller må jeg bare bruke scart? Kanskje noen kunne liste opp nøyaktig hva jeg bør/skal kjøpe med den? Ville vært fint.[/quote]

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller du spørsmålet i ae700-tråden får du sikrere svar :wink:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Er vel ikke helt enig med deg i dette, min erfaring er å kjøpe pj først begynne med noe billig på lerret siden for så finne ut av som egentlig trengs og dermed også kunne dra kostnadene litt ut i tid og få følelsen av å ta noen steg framover, en glede i seg selv :wink:
    Jeg kan godt være enig i det om vi snakker om et budsjett på f.eks 10k. Her var det dog snakk om 15-20k og da mener jeg et greit lerret bør høre med.

Om man kan bruke MDF-plate elns. er det selvfølgelig helt greit, men her var det et vindu på veggen så det må nesten bli nedrullbart. Et laken vil slippe igjennom mye lys og være svært vanskelig å få spent opp ordentlig. Masse pes. Det eneste jeg kan tenke meg på billigfronten måtte isåfall vært en Tupplur eller annen passende rullegardin. Men jeg vet alikevel ikke om en PJ til 19k jeg heller ville hatt enn PT-AE700. Neste steg blir liksom HS-50 men da snakker vi 24k eller deromkring.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....... Men jeg vet alikevel ikke om en PJ til 19k jeg heller ville hatt enn PT-AE700. Neste steg blir liksom HS-50 men da snakker vi 24k eller deromkring.
    ...og hvor for må det være LCD pj han må kjøpe :?: Er kjempefornøyd med min PE7800 :wink:

Enig at han må ha et lerret men å bruke 4 lapper i starten kan være dykjøpt erfaring. Har svidd av 4 lerret før jeg endelig har bestemt meg (deriblandt tupplur). Er ihvertfall enig med deg i at han må ha et som er lystett da han har et vindu bak.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er langt i fra enig i dette! Kjøp en så god projektor du har råd til og begynn med f.eks ikea rullegardin (eller klipch sin variant) til noen hundrelapper og kjøp skikkelig lerret når du får råd til det...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....... Men jeg vet alikevel ikke om en PJ til 19k jeg heller ville hatt enn PT-AE700. Neste steg blir liksom HS-50 men da snakker vi 24k eller deromkring.
    ...og hvor for må det være LCD pj han må kjøpe :?: Er kjempefornøyd med min PE7800 :wink:
    Han skrev at primær signalkilde var PC. Har du prøvd å jobbe mye med PC på en skjerm med 480 eller 576 linjers oppløsning ? Det er ikke mye kult nei. Mange programmer og dialogbokser får ikke plass på skjermen slik at man enten må kjøre scrolling eller nedskalering. Regner med at det blir et og annet spill også. For PC-bruk ville ihvertfall ikke jeg godtatt mindre enn 720 linjer, og da blir DLPen for dyr.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå sett litt på lerret aka rullegardiner.
    Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle lete, så jeg sjekka IKEA.no, men der hadde de bare 250x100cm gardiner, og 100cm blir vel noe smalt når et bilde på ca 160cm skal på den.

Noen tips til hvor jeg kan lete etter en Tupplur-gardin som var nevt litt over her?

EDIT: Nei og nei, for et ekstremt syn man har. Tuppluren var jo rett under der. Fant den nå.

Men ok. Hva tror dere om å kjøpe en 195x200 cm gardin? 2 meter er ca bredden på rommet mitt, og det gjør vel ikke noe hvis det står et par høyttalere foran gardinen?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Tupplur 200x195cm til min BenQ 5120 i dag, og det fungerer glimrende. Litt bølger er det men det kan jeg leve med.
    Skal gå til anskaffelse av et bedre lerret senere, men jeg har ikke bestemt meg for hva enda !
    Dessuten leier jeg leilighet, så en dedikert kino, med ramme-lerret er ingen mulighet enda desverre :wink:

IKEA Tupplur finner du her :

http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...ts=10119*10339

FA

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så kjøper du en grå lystett rullegardin et annet sted enn IKEA. Støtter alle her som sier at en ikke trenger å kaste seg over et lerret til kr 4000 med det første.

Har du kun 2,5 meter til lerretet bør du også teste ut hvor stort lerret du ønsker. Det er dumt å kjøpe et lerret på 2 meter (evt 1.8m) for senere å finne ut at dette er litt i største laget. Derfor er det smart å starte med en rullegardin.

Støtter også valget av projektor, dvs de som anbefaler ae700. Dette er et kanonkjøp. Du kan også vurdere å kjøpe brukt, ettersom det nok er mange som har byttet til ae700 i år. Da kan du få en billig start. Hitachi TX10 kan du få for ca 6-7K brukt. Sanyo Z1 eller Z2 kan du sikkert få relativt billig. Det samme gjelder Panasonic ae500, men denne er ikke så plasseringsvennlig.

Levetid på pærer: Med mindre du bruker projektoren ekstremt mye, ville jeg ikke tenkt for mye på dette. Du skifter mest sannsynlig projektor før du skifter pære (ehhh.. jeg snakker ut fra erfaring ops: ).

Lykke til med kjøpet.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....... og da blir DLPen for dyr.
    .... beklager men det finnes flere xga oppløste pj som er rimeligere enn AE 700. Blandt andre PB6200 til ca 11000 og dessuten er den 4:3 som er "riktigere" ved PC/spill bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....... og da blir DLPen for dyr.
    .... beklager men det finnes flere xga oppløste pj som er rimeligere enn AE 700. Blandt andre PB6200 til ca 11000 og dessuten er den 4:3 som er "riktigere" ved PC/spill bruk.
    Hvis du leser hva han skriver, Bidda, så sier han at han skal ha en projektor til film og litt TV-titting. Jeg vil derfor sterkt anbefale å kjøpe en 16:9 projektor. På en LCD projektor får du mer oppløsning pr krone. I tillegg er disse ofte mer plasseringsvennlige (lens shift og bedre zoom).

Dlp har bedre sortnivå, som er meget viktig. Dlp har dog regnbuer. LCD har screendoor og Verical Banding, og med din korte sitteavstand kan dette bli et problem.

Er du ikke allergisk mot regnbuer, tror jeg BenQ5120 er et godt kjøp (koster under 10K). Men vær obs på at denne ikke var god nok for Bidda :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •