Infocus SP 110 og komponent kabel/prog.scan.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infocus SP 110 og komponent kabel/prog.scan.

Jeg har kjøpt nevte projektor og nå står ny DVD spiller for tur. Jeg har skjønt at komponent kabel er veien og gå, og så dette mysteriet for meg... progressive scan. Det har jo vært diskutert i flere tråder om dette, men jeg kan ikke helt se å ha fått med meg hva dette går ut på...
    Grunnen til at jeg spør er at noen DVD spillere har prog.scan for PAL og andre for NTSC. Hva skal jeg ha :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk, begge deler...

Ser du mest på sone 2 filmer (Europeiske releaser) er Progscan PAL ihvertfall et must. Hvis du også importerer filmer fra f. eks USA (Sone 1), så må du ha NTSC.

Progressive scan er det samme som linjedobling, eller de-interlacing om du vil.

På en vanlig TV 'tegnes' først linjene 1-3-5-7-9 etc og i neste runde tegnes 2-4-6-8-10 osv. Dette er et interlaced signal. En proj fungerer på en annen måte enn en TV, og tegner linjene 1-2-3-4-5-6...

En de-interlacer (eller linjedobler om du vil) 'regner ut' linjene som ligger imellom et interlaced signal for å gjøre et 1-3-5 osv til et 1-2-3-4-5 signal, og det samme med 2-4-6 osv som også blir et 1-2-3-4-5-6... Et de-interlaced signal kalles derfor for Progressive Scan ettersom linjene tegnes sekvensielt etter hverandre isteden for interlaced som da blir annenhver linje.

Om du har en proj med en bra de-interlacer, og det mener jeg du skal ha i din SP110, så er det ikke fullt så nødvendig med ProgScan i kilden. Det virker som om eksperter strides litt om det er best å de-interlace signalet i kilden eller i projektoren, men uansett er det greit å ha mulighet for progressiv scan ut ifra kilden. Bare husk at dersom de-interlaceren som sitter i kilden er dårligere enn den i projen, kan resultatet bli dårligere enn om du mater projen med et interlaced signal.

ProgScan NTSC er det på så og si alle DVD-spillere som har progressive scan, så bare sørg for å få tak i en som også har ProgScan på PAL. Bør ikke være så vanskelig i dagens marked. Se forøvrig tråden om DVD-spillere.

Ble mye tall og tull dette, men håper ikke jeg bare rotet alt enda mere til for deg.

Uansett, gratulerer med ny proj og velkommen i 'kinosjef'-klubben!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, lbj!

Jeg har selv samme projektor som deg, og håper du blir like fornøyd med den som det jeg er.

Den de-interlaceren som er i projektoren din er svært bra, men har selvfølgelig den ulempen at den mottar et signal som allerede er konvertert fra digitalt til analog når du bruker en komponent kabel til å "feede" den med. Uansett gir dette deg et svært stabilt bilde.

Som Rinn sier så er det ikke noe fasit svar på hva som er best mellom å bruke den interne de-interlaceren i prosjektoren din eller å sende et progressivt signal fra DVD spilleren din. Det avhenger ikke minst av hvilken de-interlacer som sitter i dvd spilleren din.

For en veldig god forklaring som går litt mer inn i materien anbefaler jeg å lese følgende URL:

hometheaterhifi.com

Uansett, ville jeg fulgt Rinns anbefaling: Ja takk, begge deler. Når du så har gått til anskaffelse av DVD spilleren, så kan du gjøre deg opp en mening om du ønsker å sende et progressivt signal til projektoren. I så fall vil det "bypasse" behandling av Faroudja de-interlaceren i SP110. Alternativt, du sender et interlaced signal til projektoren fordi du foretrekker resultatet av de-interlaceren der.

Selv mener jeg at jeg får best resultat ved å benytte chipen i DVD spilleren min (Denon 2800) og sender et progressivt signal til projektoren. (Dette til tross for at Silicon Image chipen i spilleren ikke takler chroma bugen)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •