Inkassing av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Inkassing av projektor

Hei!

Jeg skal etterhvert montere trepanel i taket, da hverken lys- eller lydforhold er særlig bra med hvitmalt betong i taket.

Jeg tenkte så at det ville vært stilig med en kasse i tre til projektoren, hvor jeg skjærer ut hull der hvor det er åpninger i projektoren til lufting og vifte. Og selvsagt til linsa og IR-øyet. Tenkte at dette muligens også kunne dempe støyen noe. Men vil dette by på temperaturproblemer?

-Audun

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Du bør nok ha en vifte i veggen som dytter inn eller suger ut luft, evt. begge deler. F.eks. 80mm papst vifte. Kjøp en et strømadapter på f.eks. clas ohlson (får også vifte der), da kan du variere spenningen, og dermed hastigheten (og lyden). Glass eller plexiglass bør kanskje dekke hullene. Skal bygge en selv etter hvert! (Hvis det ikke blir Action! i stedet, jeg vet ikke om trenger en hushboks..)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenkte jeg på en kasse som ligger tett rundt projektoren, dvs. uten noe luft mellom kassa og projektoren. Så en ekstra vifte vil vel i så fall ikke ha noen funksjon med mindre den settes rett utenpå den eksisterende vifta i projektoren for å "hjelpe" denne litt?

-Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Nå tenkte jeg på en kasse som ligger tett rundt projektoren, dvs. uten noe luft mellom kassa og projektoren. Så en ekstra vifte vil vel i så fall ikke ha noen funksjon med mindre den settes rett utenpå den eksisterende vifta i projektoren for å "hjelpe" denne litt?
    Det vil bare skape mer mekanisk støy, men ikke særlig bedre kjøling, med mindre den ytre vifta skal gi masse mer luft enn den andre. I såfall vil jeg heller anbefalle deg å bytte ut vifta inni proj'en med en som går fortere (hvis du tør! )

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurte på var om hvis jeg kler projektoren utenpå med trepanel, med unntak av der hvor det er åpninger til lufting, linse og IR-øye, vil jeg da trenge mer kjøling? Trepanelet vil jo ikke hindre noe av luftstrømmen gjennom projektoren.

-Audun

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om viften er det som gir mest kjøling av projen, vil også overflaten avgi varme. Dersom denne lukkes inne i en tett kasse vil nok temperaturen stige. Hvor mye det har å si er jeg usikker på, men tror ikke jeg ville tatt sjansen på noe sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Rinn.

Jeg ville ikke isolert projektoren slik uten noen form for lufting rundt projektoren.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GT
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Det vil bare skape mer mekanisk støy, men ikke særlig bedre kjøling, med mindre den ytre vifta skal gi masse mer luft enn den andre. I såfall vil jeg heller anbefalle deg å bytte ut vifta inni proj'en med en som går fortere (hvis du tør! )
    Så kenge man har en større vifte i kassen, vil ikke denne støye mer! En 80mm 12V vifte kjørt på 6-10V høres omtrent ikke! En liten vifte som går fortere bråker mye mer... Så det er ikke noe poeng å bytte den i projektoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •