Kvalitetsforskjell på prog. og interlaced component-signal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitetsforskjell på prog. og interlaced component-signal?

Min snart 5 år gamle DVD-spiller (Sony DVP-S715) begynner å bli sliten, og jeg titter rundt etter en ny. Har evnt. tenkt å kjøpe prosjektor litt senere, og skjønner at jeg bør ha en DVDspiller med component-ut.
    Har sett på Pioneer DV656A som ser ut til å gjøre det meste jeg er ute etter, men den sender jo bare interlaced på component.
    Hvor stor er forskjellen mellom interlaced og progressive hvis man har en prosjektor med bra de-interlace chip? (Har skjønt at f.eks. X1 med Faroudja skalerer og linjedobler bra).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste, såvidt jeg vet, er i utganspunktet å mate projen med et progressivt signal fra en kilde. Dette avhenger selvfølgelig av kvaliteten på de-interlaceren i kilden. Det er jo dumt om de-interlaceren som sitter i en evt. ny DVD-spiller er mye dårligere enn den som sitter i projen.

Det beste er nok å låne med deg interessante DVD-spillere hjem og prøve deg fram, slik at du selv ser hva som er best.

Hva med en HTPC? Veldig bra for relativt 'lite' penger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er lite vits i å prøve spillere før jeg har prosjektor...
    HTPC har jeg allerede laget meg (se http://home.online.no/videopc :-) men den har bare SVideo ut, og dessuten ikke DVD-spiller.
    Og component interlaced er vel uansett bedre enn SVideo interlaced?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke 100% sikker på at det er best å mate progressivt. Dette fordi du da benytter en høyere båndbredde, uten å få med deg mer informasjon. Hvis prosesseringen i sluttenheten (projektoren/TVen osv) er tilsvarende eller bedre, ville jeg heller valgt å sende interlaced. Et interlaced signal benytter 16.7 Khz, mens et progressivt ca. 32. En høyere Khz, tilsier større krav til kabling, og dertil eventuelt tap om båndbredde etc. ikke er optimalt.

Kan selvsagt hende jeg har feil, men hvis du uansett skal sende og prosessere signalet, må det være like greit å mate med "råsignal", så lenge det ikke ligger med info enn 16.7 Khz klarer levere uansett...

Det blir for øvrig selvsagt noe annet med f.eks. HD-DVD og andre medier som inneholder mer info enn en båndbredde på 16.7 Khz klarer levere. Da er det selvsagt viktig å sende med tilstrekkelig båndbredde...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Component Interlaced er garantert mye bedre en s-video interlaced... det kan man vel si med sikkerhet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...DET er jeg definitivt enig i, Rinn!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se litt om hva som er skrevet på projectorcentral.com. Ganske informativt og bra om akkurat det du spør om.

http://www.projectorcentral.com/480i_vs_480p.htm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra artikkel Rinn. Takker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh... Konklusjonen på den artikkelen der var akkurat det samme som jeg tenkte selv, og som var grunnen til at jeg spurte her... ;-)

Men jeg så på den Component->SVideo-overgangen som kunne brukes til X1, og lurer på om man kan koble den til en lang SVideo-kabel (med skjøtestykke) som så går bort til prosjektoren, eller om man må bruke lange component-kabler fra DVD og stikke overgangen inn i prosjektøren?
    Såvidt jeg så på diagrammene så er det bare de vanlige SVideo-pinnene som brukes til component, ikke de tre i midten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge artikkelen så vil det vel si at om man har lik de-interlacer i både projen og i kilden vil man komme best ut med et progscan signal fra kilden... det er ihvertfall sånn jeg tolker det.

X1 kjenner jeg lite til, så der får nok noen andre trå til med hjelp...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    .... men han har ikke tatt båndbredde problematikken med i vurderingen... Er ikke sikker på hvor mye det har å si, men. Er jo sikkert et godt poeng at en slipper en ekstra D/A - A/D konvertering, og den fordelen kan jo sikkert overgå ulempen med båndbredde problematikk.

Tror en nesten må teste litt selv...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at en bør finne ut selv hva som passer best... Men vanligvis så er det en fordel å sende progresivt fra dvd spilleren. Dette fordi dvd spillerne har "bedre" videokretser. De kan være unntak når man kommer opp i highend klassenav projektorer...

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D/A-A/D konvertering blir det jo uansett (hvis man ikke har en DVD-spiller med DVI).
    MPEG-filene på en DVD ligger vel uansett komprimert som component interlace?
    Nå kommer vel denne tråden til å ende opp som en typisk "Hva er best av optisk og coax?" ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •