DLP Fargehjul og nye teknologier

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her snakker vi selvsagt preferanser.... I tillegg bør et CRT bilde vurderes mer enn i én film, spesielt hvis referansepunktet er en lyssterk LCD/DLP. Synes selv min fars 1208 virker veldig blass etter å ha vendt meg til mine digitale leketøy, men det tar ikke lange tiden før jeg ser hvor mye dynamikken et godt sortnivå har å si for bildekvaliteten. Uansett, smaken er jo som baken, og jeg synes jeg har hørt den før "DENNE slår endelig CRT'en!" 8)

Mitt store ankepunkt på DLP er fremdeles regnbuer, bildekvaliteten er enormt god. Regnbuene plager meg svært lite på DLP TVen, men i film, der det er mer kontrastfylte og ikke minst mørke scener er min sarte sjel dessverre utsatt for denne type irritasjon, og da blir litt av "magien" borte. Jeg var jo ikke helt fornøyd med CRT heller, og selvsagt ser jeg stort forbedringspotensal på min HS-50 LCD, så dere må huske at det er en sær sær mann som her syter.

Anders; hva med å få "finger'n ut" å laget en 3-chips DLP! Eventuelt funnet på noe lurt på fargehjulssiden. Er ikke meningen å virke overdrevet negativ (har nok hengt meg litt for tungt opp i regnbuer, skal innrømme det, men noe må vi jo syte på her). Poenget er at når dere stadig øker kontrast og lysutbytte, gir dere mest sannsynlig stadig mer fremtredende regnbuer. Hvorfor ikke heller dedikere neste MK til noe lurt i det henseende? Er vel noe på trappene fra Texas eller 3. parts lev.?

Uten å bli for produktpolitisk, har du noe spennende å dele med oss vedr. fargehjulsutviklingen?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må innrømme at flomkatastrofer og høyttalerbygging har hatt så mye fokus for min del at MKIII har gått meg hus forbi. ops:

Men så satt jeg å lurte på om Anders har sittet og tvinnet tommeltotter siden messa på Plaza (noe som ville være svært ulikt ham). Og altså ingen grunn til bekymring. Er nok på tide å invitere meg selv til Hi-Fil nok en gang.

Men som lygren er jeg også en regnbueplaget mann og er jo som noen har fått med seg en sterk kritiker av dyre projektorlamper som kan gå etter bare få timer. Nå har det jo blitt sluppet småprojektorer bl.a. fra Infocus med LED-baserte lamper, foreløpig med relativt lavt lysutbytte. Så jeg kunne også tenkt meg å høre om det skjer noen F&U hos pd på bruk av teknologi basert på f.eks. arrays av RGB-lysdioder som lyskilde. For hvis man får riktige farger fra disse, så burde snart både dyre lampebytter, støyende vifter og flimrende fargehjul være en saga blott... Mener å ha lest at det er TI (som også har DLP-teknologien) som også nå har begynt å tilby løsninger basert på LED istedenfor den eldgamle glødelampa.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Her snakker vi selvsagt preferanser.... I tillegg bør et CRT bilde vurderes mer enn i én film, spesielt hvis referansepunktet er en lyssterk LCD/DLP. Synes selv min fars 1208 virker veldig blass etter å ha vendt meg til mine digitale leketøy, men det tar ikke lange tiden før jeg ser hvor mye dynamikken et godt sortnivå har å si for bildekvaliteten. Uansett, smaken er jo som baken, og jeg synes jeg har hørt den før "DENNE slår endelig CRT'en!" 8)
    Grunnen til at du synes den er litt blass, er pga den ikke er fargfiltrert, liquid-coupled og gråskala-kalibrert. Spesielt gråskala-kalibrering er viktig for en brukt crt-projector, de ser ikke bra ut uten at det er gjort riktig.

Lygren, har du noengang sett en fargekalibrert, fargefiltrert og liquid-coupled crt-projector med HD? Du såvel en litt slitt G70 hos meg engang som på det tidspunktet ikke var helt fargekalibrert?. Jeg kan love deg at en 'pristine' G70 "kicks ass".

Har selv sett en del på Action M1 MKII nå, og må si at jeg har vanskelig å se så mye positivt med den. HD2+ projectorer ser veldig bra ut når du ser de på messer og lignende, men når du ser de i kjente omgivelser med material du kjenner, så ser jeg bare det negative(regnbuer, SDE, dårlig sortnivå og generell dårlig kontrast). Men så er jeg bortskjemt med ett kalibrert crt-bilde, noe som ingen andre har sett(bortsett fra noen få), og som ikke oppnåelig for de fleste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med å skryte så fælt om CRT om det er som du selv sier; umulig for de fleste å få til et optimalt bilde med en CRT!

Selv om CRT sikkert gir det beste bildet når alt er riktig kalibrert, tror jeg kanskje folk flest er mere interessert i å få et best mulig bilde på enklest mulig måte. Og det er akkurat med tanke på brukervennlighet en digital projektor ligger milevis foran CRT.

Så derfor velger jeg heller å beholde min Action M1 jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Hva er vitsen med å skryte så fælt om CRT om det er som du selv sier; umulig for de fleste å få til et optimalt bilde med en CRT!

Selv om CRT sikkert gir det beste bildet når alt er riktig kalibrert, tror jeg kanskje folk flest er mere interessert i å få et best mulig bilde på enklest mulig måte. Og det er akkurat med tanke på brukervennlighet en digital projektor ligger milevis foran CRT.

Så derfor velger jeg heller å beholde min Action M1 jeg...

Så sant, så sant. 8) Det er få som har sett ett godt bilde. :twisted:

Enklest passer best for folk flest. :roll:

Men, synes jeg ikke skryter mye iforhold til hvor mye skryt det kommer fra diverse om disse regnbue-infiserte projectorene. :?

Jeg vil gjerne ha det lite og lettvint jeg også, men da må det også ha ett bilde jeg kan leve med, og det er det lenge til at noen oppnår. :wink:

Jeg er enig i at Action M1 MKII er meget bra, bare ikke for meg. :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    720
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den som kunne ha klart å produsere et så bra bilde fra en digital projektor som man gjør med en CRT hadde fått en kunde i meg.

Ønsker man det beste og ikke bryr seg om å drasse inn et beist på 60-100kg for å henge det i taket, så bør man ta en titt på en godt kalibrert crt før man kjøper seg en projektor. Jeg ble ihvertfall helfrelst fra første stund.

Det er heller ikke så vanskelig å kalibrere en crt proj. Hvis man kjøper seg en projektor som ikke er eldre en 6-7 år gammel og har elektromagnetisk fokus, så kan man få satt opp et skarpt og bra bilde på 1-2-3.

Uansett så er jeg glad for alle de nye teknologier som er på vei, for crt lever ikke evig. Det kommer nok omsider en crt killer, men jeg ser ikke noen i horisonten ennå.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at du er fornøyd med din digital projector.Jeg har bare en liten Barco Data 701s CRT projector som jeg har justert selv og som jeg er meget fornøyd med.Hvorfor bruker noen folk med digital projectorer ord som CRT killer, Barcodødare og at de er så store og stygge?når de aldri har sett en CRT projektor før?jeg bruker CRT på grunn av at det gir meg en bilde med utrolig bra sortnivå og ett krystall-klart bilde til en billig penge.Dere med digital projectorer skryter jo av deres projectorer!da må vel vi også få lov til å skryte litt :roll:
    Takk for meg.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes mange synes unødvendig negativt på crt. For eksempel vekten - altså nærmere 100kg, ser mange som negativt og skylder på liten waf. Jeg ser det heller som en fordel at proj i prinsipp er tyverisikker.

Når det gjelder Action One MKII vil jeg si at jeg ble sliten i øynene av å se 5 min film på denne.

På min crt kan jeg uten videre glane 12 timer uten problemer (har testet hehehe).

Say no more.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde endelig en test i helga... :lol: :lol: !

Optoma H57 mot Barco Graphics 801s

Resultat - Knock out, rett inn i himmelen. Optoma'en tapte så det gjorde vondt! Rett og slett skuffende dårlig. Eneste positive å si om den var størrelse, skarphet og lysstyrke. Men når lysstyrke og medfører elendig CR +++ mangel på 3D/dybde, masse "krypende støy" i bildet, problemer med panoreringer, osv er det en enorm skuffelse.

Tenkte att nå var DLP på linje med CRT? Vel det er mange år igjen. Tror jeg sparer pengene mine til en 9" CRT likevel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    Gjorde endelig en test i helga... :lol: :lol: !

Optoma H57 mot Barco Graphics 801s

Resultat - Knock out, rett inn i himmelen. Optoma'en tapte så det gjorde vondt! Rett og slett skuffende dårlig. Eneste positive å si om den var størrelse, skarphet og lysstyrke. Men når lysstyrke og medfører elendig CR +++ mangel på 3D/dybde, masse "krypende støy" i bildet, problemer med panoreringer, osv er det en enorm skuffelse.

Tenkte att nå var DLP på linje med CRT? Vel det er mange år igjen. Tror jeg sparer pengene mine til en 9" CRT likevel.
    Helt enig!

Så både den på Plaza i høst!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dlp noengang vil ta igjen CRT tviler jeg vel på. Det vil isåfall være svært lenge til...

Det viktigste er bare å ikke sammenligne side om side.

Og jeg har sett film 12 timer i strekk på min AM1 også jeg...

Det vil alltid være fordeler og ulemper, men jeg trodde poenget med denne tråden var å diskutere fremtidens digitale projektorer. Ikke at vi skulle ende opp med den samme gamle digital vs CRT krigen...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

:?: :?: :?:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

:?: :?: :?:

Jeg mente å si at jeg hadde sett både H57 og H77 på Plaza i høst. Skjønte du ikke det?

Meget imponerende lydnivå på disse to dog. Synd de har samme designer som Barco'en min :shock: .

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe som tyder på at prisen på LCOS eller noen av de andre teknologiene er på vei ned.

Sony sin Qualia projector er fremdeles sykt dyr.

Hadde nesten forventer noe mer prisfall på disse teknologiene nå.

Er det kanskje det at LCD og DLP er blitt så bra til prisen at produsentene ikke er villig til å satse på nye ting?

Har ikke hørt noen dato på 1920 X 1080 DLP for projectorer enda, men det er vel ikke så lenge til.

Regner med at det kommer noe i løpet av året.

Men, det er jo "bare" USA og Japan som har noe særlig interesse av disse oppløsningene enda.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer vel qualia nå til rundt 90k. det er en nedgang fra 400k. så selv om det fortsatt er dyrt, går det rett vei
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hørte plutselig 150k i går, så pris på den nye Qualian er ikke helt bankers enda. Uansett, prisene er på vei nedover, og nye, svært lovende teknologien er på trappene, og det er spennende!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Jørn og Lygren har hørt forskjellige priser kommer det kanskje flere modeller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •