Noen tanker rundt AE300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen tanker rundt AE300

Har nå endelig fått satt opp alt og hengt opp lerret så kvelden har gått med til et par filmer. Tenkte jeg skulle komme med noen "First Impressions" da jeg har fått et par forespørsler over PM.
    Det bør bemerkes at dette er første gang jeg har vært borti noe som kan LIGNE på hjemmekino så hvis entusiasmen kommer ut av kontroll, så får dere tilgi en nybegynner.

Først litt om utstyret:
    Proj: Panasonic AE300
    Lerret: Rammespent GreyLine (ca 200cm bredt. Takk til Lygren )
    DVD spiller: LG 4710 koblet til med S-Video kabel fra Clas Ohlson
    Detter er kun midlertidig. Har planer om å plukke opp en Philips DVD 963SA så fort som råd er og koble denne til med noen dugandes komponent kabler. Derfor gadd jeg ikke bruke masse spenn på en S-Video kabel som senere kun skal brukes til å koble VHS'en til Projen.

Første inntrykk:
    Hadde egentlig tenkt til å bruke kvelden til å fininstille stativet og bildet, men det ble det lite av. Etter at jeg hadde stilt inn fokus og fått bildet sånn nogenlunde rett på lerretet (har ikke noe maskering rundt enda, tenkte jeg skulle stille inn bildet først og ta det etterpå så det blir perfekt) så var det ikke annet å gjøre enn å sette seg ned og nyte. Det var en ørliten overgang fra den gamle 29 tommeren til dette.
    Begynte sånn rundt 20 da det fortsatt var litt lyst enda, og siden jeg ikke har fått opp gardiner enda så gikk dette utover bildet. etterhvert som det ble mørkere så ble det klart bedre. Svartnivået ellers... er ganske grått. Jeg ser det men jeg klarer uten problemer å leve med det. Har også en viss mistanke om at DVD-spilleren må ta på seg en stor del av skylda. Har sett flere rapporter fra brukere som sier at en god DVD-spiller hjelper på svarten. Kan komme tilbake til det når den tid kommer. Siden jeg ikke har sett denne projen med "vanlig" hvitt lerret så kan jeg ikke si noe om hvor mye GreyLine hjelper, men jeg tror det er veien å gå for denne modellen.
    Fant også forøvrig en "stuck" pixel, en blå en. Samme hvor hardt jeg prøver så klarer jeg ikke å se den fra der jeg sitter så jeg gidder ikke bytte den. Avstanden til skjermen er et sted mellom 1.5 og 2 ganger bredden på lerretet. På denne avstanden har jeg ikke sett snurten av screendoor.
    Selv om bildet var bra rett ut av pappesken (satte den i Cinema 1) så kunne jeg ikke dy meg utover kvelden men "måtte" tweake bildet littegranne. Hadde på forhånd funnet frem et sett med "anbefalte" innstillinger fra AVS Forum som jeg knotta inn. Instant grombilde! Kommer sikkert til å prøve meg frem ytterligere på egen hånd men disse danner et godt basis syntes jeg.
    Hvis noen er interessert så er innstillingene som følger (Fra Normal setting):

Colour temp
    Red Contrast +6
    Blue contrast -4
    Red Bright -1
    Blue Bright -4

Contrast -2
    bright -3
    gamma is 0 and 0

Det var Scot Kight som postet disse på AVS Forum, så takk går til ham.
    Coulor Temp kan du forandre ved å gå inn på Coulor Temp i menyen og velge User. Da får du opp en meny som lar deg forandre Rød og Blå styrke og kontrast.
    Kjørte også Flicker Tweak'en men det var lite som trengtes å gjøre på min maskin. Kun et par hakk her og der.

Alt i alt så er jeg storfornøyd med investeringen. Kan anbefale denne projektoren til alle som vil ha kino i stua. Gleder meg til å få oppgradert noen av de "svake leddene" fremover, og selvfølgelig maaaaange timer med film. 8)
    Tror dette er første gang jeg har håpet på skikkelig drittvær...

Burde også takke Jolly nok en gang for det glitrende stativet han har laget, gjorde det til en lek å få satt opp projektoren. Anbefales på det sterkeste. Hvis du er på utkikk etter stativ til AE300 (eller noen annen proj for den saks skyld) så sjekk ut Kjøpes/Selges siden. Det er en tråd der.

Det var alt jeg kom på for denne gang, hvis jeg kommer på noe mer så popper jeg vel innom imorgen og legger det til da. Men nå skal det soves.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du er fornøyd. Synd med den blå pixelen, men vet godt at den ikke synes.

På min første 300 hadde jeg en grønn, to røde og 6 blå faste piksler, men det var kun den grønne jeg kunne se fra vanlig sitteavstand. Så en blå anser jeg som akseptabelt fra den kanten.

Rakk aldri å prøve 300'en med GreyLine da leveringen tok litt tid ettersom jeg først fikk et lerret med feil. Syntes uansett bildet var greit på et vanlig hvitt laken.

Heldigvis for meg rotet Panasonic alt til, og klarte å gi meg to 300'er med feil. Etter alt det tullet endte jeg istedet opp med en Action... man blir dessverre kresen etterhvert, og dermed fattig.

Er derfor godt å høre at noen har fått en 300 uten feil, så får vi håpe Panasonic slutter å sende ut produkter med feil.

Jeg hadde ihvertfall ikke sendt tilbake en proj med bare en blå piksel, ettersom ting hos Panasonic tar tid. Og er det ikke mulig å se er det jo heller ingen vits.

Så gratulerer med ny hjemmekino! Morsomt med fornøyde 'kinosjefer'.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er du i gang

Har faktisk ikkje funnet pixel feil på min ae300 no når pæren har gått opp mot 50 timer. Har stilt litt på projen min eg og, men har lånt med med min broders AIVA plate så rekner med det blir bedre da

Fint at du er fornøyd CS,og er jo alltid kjekt med fornøyde kunder. Gleder meg til å sjå bilde fra kinoen din.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer CS, regner med at overgangen fra TV var digg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer peiper sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ae300

Hei !
    Lurer også litt på ae300,men har noen forbehold som jeg håper dere kan hjelpe meg med.
    Prosjektoren fungerer sikkert bra med anamorf dvd,men hva med "ikke anamorf dvd" og laserdisc,takler scaler'n i panasonicen den jobben?
    Mvh Terje 8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med fin hjemmekino, og et flott review..!
    Får håpe du fortsetter å være fornøyd

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Noen tanker rundt AE300

Fant også forøvrig en "stuck" pixel, en blå en.

Hei Christian,

Min Proj (ae300) hadde en grønn sirkel (i senter), og jeg fikk jo reparert av Panasonic (kjøpte hos Flexi data). Det tok ca. to uker (det kostet ingenting: se kopien under). Feilen som de fant var det støvkorn foran pixel.

Du kan ta kontakt med Panasonic eller der du kjøpte proj (hvis det er norsk butikk).

Håper at du får reparert proj snart.

MVH,

Dang

Hei Nguyen

Dette er en vurderingssak fra gang til gang, men grønne og blå døde pixler i senter av bildet vil normalt gi grunn til garantireparasjon. Ute i kantene er toleransegrensene noe større. De røde døde pixler synes ikke så godt og også her er toleransegrensene noe større. Vårt verksted som er: Service-Eksperten AS, Trondheimsveien 436B, 0668 Oslo har en mal på hva som godkjennes som garanti.

Med venlig hilsen / Best Regards

Ole H. Storkaas

Panasonic Norge

Branch of Panasonic Nordic AB

DOA (Dead on arrival):
    14 dager fra sluttbrukers kjøpedato. Produkt skal returneres til Panasonic Norge AS for ombytte. Retur skal avtales på forhånd med ansvarlig teknikker hos Panasonic Norge AS

Ved DOA Projektor tar du kontakt med:

Teknikker Panasonic Norge AS
    John-Arild Berge
    Tlf. 67 91 78 31

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk at hvis du leverer inn en proj til Service Eskperten, og de mener det ikke er feil, må du betale nesten 700 spenn for en undersøkelse av en PT-AE300E.

Synes det er dårlig at kunden skal risikere noe sånt. Er man misfornøyd, og tar en ting til service burde det ihvertfall ikke koste noe å få vurdert om man må akseptere feilen eller om det kan repareres.

Hvis en produsent ikke lager noe som kunden garantert er fornøyd med, burde de ihvertfall tørre å betale utgiftene ved slike undersøkelser i tvilstilfeller! Og det er det jo alltid om man tar med seg noe.

Dårlig service kalles det. Selv om man i mange tilfeller kanskje får det på garanti er det dårlig at kunden risikerer noe som helst. Det skal være en trygghet å kunne få sjekket noe sånt, ikke en mulig kostnad!

:evil:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min sanyo plv-z1 så betalte jeg kun frakt for projektoren til service.har sanyo bedre service en panasonic.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er hvis Service Eksperten mener feilen ikke er graverende nok. Da går det ikke på garantien, og kunden må selv betale for undersøkelsen.

Det synes jeg er for dårlig... det er tross alt en grunn til at kunden leverer projen i første omgang!

:evil:

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er så enig med deg.jeg synes det skal være bedre service på produkter som er så dyre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første Panasonic prosjektor, AE-100, hadde fargefeil. Den ble sendt tilbake og jeg bestilte en AE-300 fra Japan. Perfekt bilde. Den har nå gått 600 timer og jeg er godt fornøyd. Jeg bruker HTPC og får bedre sortnivå enn med min regulære DVD-spiller, en Sony DVP-S7700.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt noen er fornøyd med Panasonic da... jeg er forsåvidt fornøyd med dem jeg også, for det er takket være dem at jeg i dag har en langt bedre proj...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gratulasjoner. Har gått med en del timer til film de siste dagene. Hele filmsamlinga har blitt som ny.
    Tror ikke jeg gjør noe som helst med pixelen. Den er helt og totalt usynlig fra titteposisjonen, jeg har virkelig prøvd å se den men det går ikke selv når jeg vet hvor den er i et stillbilde. Man må ganske nære skjermen før man kan se den.
    Når det gjelder ikke-anamorphe filmer så har jeg en på akkurat nå:
    Brazil Criterion Collection. Et visst tap av bildekvalitet er det selvfølgelig, men ikke noe jeg kommer til å miste søvn over. Trenger ikke være redd for å slenge på de gamle LD'ene, med mindre man er blod-fanatisk når det gjelder bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rinn:
    Jeg må ærlig innrømme at hadde jeg hatt valget mellom en AE300 og en Action!, så hadde jeg nok gått samme rute som deg. Bildet må være til å grine over.
    Akkurat nå ser jeg fram til å invitere alle kamerater på film-kveld og så se dem gå slukøret hjem til 28 tommerne sine etterpå. Muahahahahhaaa!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en viss prisforskjell mellom disse to også da... er ikke alle som er like gærne i hue som meg.

Uansett er du heldig som har fått en 300 uten feil. Hadde jeg fått det, hadde jeg helt sikkert vært storfornøyd med den. Jeg syntes til og med den ga et bra bildet på et krøllete laken, og den hadde helt sikkert vært bedre med GreyLine duken jeg har nå.

Men, men... bildet kan ikke helt sammenlignes med Action. Men bare la være å ta en direkte sammenligning side om side så kommer du knapt til å bry deg om forskjellen.

Helt topp når alle blir fornøyd.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CS
    Akkurat nå ser jeg fram til å invitere alle kamerater på film-kveld og så se dem gå slukøret hjem til 28 tommerne sine etterpå. Muahahahahhaaa!

Du er ondskapens mester. :twisted:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problem har dukket opp:
    Satt og så på Eraserhead her forleden kveld (som er svart/hvit film) og joggu kunne ikke jeg se en svak grønn misfarging i øvre venstre hjørne på visse scener. Særlig hvis det er gråfarger ute og går. Har lest litt rundt (særlig på AVS) og kommet frem til at dette er noe som er en av svakhetene ved LCD. Har noen andre med LCD projer (spesielt AE300) sett noe lignende? Akkurat nå lurer jeg på om jeg skal sende den til rep/bytte den, eller leve med det i frykt for å få en som er enda verre. Akkurat nå er det vagt irriterende på noen scener i en svart/hvit film og knapt synlig på en fargefilm. Men jeg vet det er der, og det er kanskje det verste. Sitter og ser etter det. Noen som har noen råd? Kan ikke huske å ha lest noe liknende om AE300 før, er Colour Uniformity (som Amerikanerne kaller det) et problem med denne modellen eller har jeg vært uheldig og burde bytte den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, sånt er kjedelig.

Jeg bestilte opprinnelig en 300, og fikk først en med pikselfeil. Denne prøvde Panasonic å reparere tre ganger, men de fikk det tydeligvis ikke til. Jeg fikk derfor en ny tilsendt, og denne hadde ganske kraftige misfarginger i hjørnene.

Det øvre høyre og det nedre venstre hjørnet var grønt, og de andre hjørnene var blå.

Vet ikke om du har testet dette, og det er kanskje ikke så lurt, men om du setter opp et helt grått bilde som dekker hele bildet ser du veldig lett både pikselfeil og slike fargefeil.

Om du vil bytte eller reparere kommer jo helt an på hvor irriterende det er, og spesielt når man vet at ting også faktisk kan bli verre.

Det var synd du skulle ende opp med dette problemet, og sånt er irriterende. Det er en grunn til at jeg ikke sitter med en Panasonic PT-AE300E idag for å si det sånn.

Men kvalitet har jo sikkert litt med pris å gjøre, selv om jeg mener at om man kjøper et produkt til nesten 20k skal det være feilfritt. Grunnen til at det er en billig proj bør jo grunne i spesifikasjonene, ikke at produktet skal være fullt av feil.

Fy, Panasonic!

:evil: :evil:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •