Fornuftig bruk av projektoren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fornuftig bruk av projektoren

Lurer på hva dere mener om fornuftig bruk av projektoren. Om f.eks. jeg bruker den til å se på en halvtimes program, slå den av, spille PS2 i en halvtime, slå den av, for så å se på en film 1 time etter. Er dette fornuftig, eller bør jeg da i et slikt tilfelle la den stå på hele denne perioden.
    Det er vel ikke bra for levetiden på pæra og slå den av og på ofte? Men samtidig så øker jo timeantallet ved å la den stå på i "pausene".
    Hva tror dere om det?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fornuftig bruk av projektoren

Sitat Opprinnelig postet av JIP
    Lurer på hva dere mener om fornuftig bruk av projektoren. Om f.eks. jeg bruker den til å se på en halvtimes program, slå den av, spille PS2 i en halvtime, slå den av, for så å se på en film 1 time etter. Er dette fornuftig, eller bør jeg da i et slikt tilfelle la den stå på hele denne perioden.
    Det er vel ikke bra for levetiden på pæra og slå den av og på ofte? Men samtidig så øker jo timeantallet ved å la den stå på i "pausene".
    Hva tror dere om det?
    Litt vanskelig (egentlig umulig) å gi noe entydig og riktig svar på denne problemstillingen, men som du også er inne på, har ikke projektor lamper så godt av hyppig av og på bruk.

Har hørt påstander for vanlige lysrør, at brenntiden forkortes med ca 30 minutter for hver oppstart. Kanskje noe av det samme gjelder projektor lamper....

Det som er viktig er at projektoren lukkes ned på riktig måte, så projektoren kjører kjøleviftene til lampen er kjølt tilstrekkelig ned i temperatur før kjølingen stopper. Det er også uheldig å prøve å restarte en allerede varm lampe og eventuelt flytte på en projektor i drift eller rett etter den er avslått. Andre faktorer som å kjøre lampen i økonomi modus dersom projektoren støtter det, holde luftinntak og luft filetere reinest mulig osv, er andre faktorer for fornuftig projektor bruk.

Vil tro at det som er sikkert er at for hver av/på og på/av syklus, er det en mindre syklus igjen før lampen "tar kvelden", og for hver time som lampen er på, er det en brenntime mindre igjen. :wink:

I mange tilfeller er det mer sannsynlig at lampen varer de oppgitte timene, dersom den ikke blir slått av og på så ofte, men på grunn av lampens oppbygning med bruk av skjøre materialer som kapsling for "lysrøret" og forskjellige tilstander til prosessene inne i lampen, er det umulig å si at nettopp den lampen som sitter i din projektor vil vare det på forhånd oppgitte timetallet, selv med mest mulig riktig bruk.

Kan egentlig bare anbefale hvis man skal være litt fornuftig, ”planlegger" projektor bruken litt på forhånd, fordi det vil øke sannsynligheten for at lampen varer de på forhånd oppgitte timene. 3 lampestarter i løpet av en vanlig dag bør vel unngåes og samtidig bør lampe som kjører "dødtid" unngåes.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fornuftig bruk av projektoren

Sitat Opprinnelig postet av JIP
    Hva tror dere om det?
    Slår du den av med "av/på" knappen?
    Eller setter du den i "standby" med fjernkontrollen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •