Lommeprojektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lommeprojektorer

De viste to prototyper på bittesmå DLP-projektorer på CES, med LED-lys
    istedenfor varme, dyre lyspærer. Pris rundt $600 og ventes i løpet av
    2005. Ikke spesielt lyssterke, så leketøy eller TV-alternativ montro.

http://hometheater.about.com/b/a/137964.htm

OK

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så artige ut de, men at de demonstrerte med å vise bilde på hele 27" tyder vel på at det er et alternativ til reisetv?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at de klarer å pakke såpass mye elektronikk i en så liten innpakning. 27" er ikke særlig stort, men størrelsen på projektoren tatt i betrakning er det kanskje ikke så aller verst..?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Er jo ypperlig å dra med seg en slik til kompisen for litt nettverksspilling, XBOX/PS2 o.l.!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er jo ypperlig å dra med seg en slik til kompisen for litt nettverksspilling, XBOX/PS2 o.l.!
    Jepp, jeg synes dette så spennende ut jeg! De henvender seg jo neppe til de kjøperne som vil ha film på storskjerm, men de som vil ha en portabel fremviser. Det er jo f.eks mye mer praktisk enn å dra med seg en 27" TV, eller en 14" for den saks skyld.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er mest interessant i et "den spede begynnelse"-perspektiv. For jeg er ikke i tvil om at LED-arrays vil kunne ta over for lyspærene, og dermed gi my mindre behov for kjøling, mye lenger levetid og til og med en lavere pris.

Utfordringen er som det påpekes her lysstyrken, men også at LEDene ofte har hatt et mindre uniformt lysspektrum som har gjort dem uegnet til å sendes gjennom fargefiltre (som DLP-projektorens fargehjul). Dette ser altså ut til å endre seg... Spennende! Kan man tippe på at de første kommersielle LED-baserte projektorene for større bilde ser dagens lys om 2-3 år?

For dem som er interessert i LED-teknologi og hva som er tilgjengelig i dag, så har jeg samlet noen eksempel-lenker:

http://www.sylvania.com/ConsumerProd.../Products/LED/
    http://www.theledlight.com/led-assemblies.html
    http://shop.dotlight.de/shop/index.php

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 ANSI Lumen leste jeg et sted at modellen fra Infocus skulle ha...

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg synes dette er mest interessant i et "den spede begynnelse"-perspektiv. For jeg er ikke i tvil om at LED-arrays vil kunne ta over for lyspærene, og dermed gi my mindre behov for kjøling, mye lenger levetid og til og med en lavere pris.

Utfordringen er som det påpekes her lysstyrken, men også at LEDene ofte har hatt et mindre uniformt lysspektrum som har gjort dem uegnet til å sendes gjennom fargefiltre (som DLP-projektorens fargehjul). Dette ser altså ut til å endre seg... Spennende! Kan man tippe på at de første kommersielle LED-baserte projektorene for større bilde ser dagens lys om 2-3 år?

For dem som er interessert i LED-teknologi og hva som er tilgjengelig i dag, så har jeg samlet noen eksempel-lenker:

http://www.sylvania.com/ConsumerProd.../Products/LED/
    http://www.theledlight.com/led-assemblies.html
    http://shop.dotlight.de/shop/index.php
    Hei,
    Høyeffekts LED utvikling er som du påpeker helt i startgropa, og det blir definitivt spennende å følge/delta i utviklingen her. Når får vi se de første DIY prosjektene med LEDs her på forumet ? Takk for fine linker !

Det du sier om problemet med LEDenes mindre grad av spektrums-uniformitet er jeg usikker på relevansen av, all den tid dette gjelder for hvite LEDs. En av de store fordelene med fremtidige LED prosjektorer vil nettopp være at man kaster farghjulet ut og isteden benytter sekvensierte RGB LEDs. Disse har som kjent en mer veldefinert bølgelengde enn filtrert hvitt lampelys. De fargede LEDene kan sekvensieres med svært billig logikk (enkel µC) og drivere, istedenfor det dyre, klumpete mekaniske fargehjulet som også i seg selv bidrar til oppvarmingen gjennom egen absorbsjon.
    Hvilken løsning man har valgt i de aktuelle lommeprosjektorene sa ikke artikkelen noe om.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er produktet ute av støpeskjeen og på vei ut blant publikum, snart...

Fra PCWorld.no LINK:
    Projektoren som bruker lysdioder blir forsinket, men rimeligere enn antatt.
    ...
    Det viser seg at det drøyer litt før den kommer i handelen, men prisen blir nesten 2 000 kroner lavere enn tidligere anslag.
    ...
    Oppløsningen er på 800x600 bildepunkter og lysstyrken skal være nok til å vise et bilde på 42 tommer på en meters avstand fra veggen. I en avstand på 30 centimeter skal den greie et bilde på 20 tommer.

Mitsubishi hevder at dette blir 2005s «må ha»-produkt. Det har unektelig en brukbar kul-faktor å kunne ta frem projektoren fra innerlommen og vise musikkvideoer, bilder fra digitalkameraet eller ta et slag spill.

Prisen er satt til 700 dollar. Hvis vi tar den vanlige 10-gangeren, er det sannsynlig at prisen blir omtrent 7 000 kroner her i landet.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan bli kult om noen år å bygge sin egen bakprojeksjons tv :P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir interessant å se hva fremtiden bringer innefor projektor teknologi og størrelser. Problemer som, "hjelp hvor la jeg nå fra meg projektoren"
    og hva med å finne en nyvasket projektor i vaskemaskinen fordi man glemte å tømme lommene før man sendte tøyet til vask.... slike problemstillinger blir vel nye farsåtter tenker jeg. :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det blir interessant å se hva fremtiden bringer innefor projektor teknologi og størrelser.
    Ser for meg at de videofile har tre-leds projektorer som distanserer seg fra de vanlig dødelige sine enkelt led projektorer

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det blir interessant å se hva fremtiden bringer innefor projektor teknologi og størrelser.
    Ser for meg at de videofile har tre-leds projektorer som distanserer seg fra de vanlig dødelige sine enkelt led projektorer
    Det er billigere med en rød, grønn og blå diode enn én hvit diode :lol:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde blåe var dyrest jeg?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Da er lommePJ'en forsinket i forhold til realese juni 05. Ny release dato er i september (Link: PCWorld.no).

Mao må de som ønsket seg en PJ i campingvognen utsette ferien eller ta med seg en vanlig type :wink:

Litt spec's:
    Lysstyrke 250 Lux
    Oppløsning på 800 x 600 (DLP)
    Levetid "lampe" er oppgitt til 10 000 timer :!:
    Batteridrift i opptil 2,5 time.
    Pris 800 dollar

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    trodde blåe var dyrest jeg?
    Jo "lysere" jo dyrere.

Gul, grønn og rød = billig.

Blå= dyr

Hvit = dyrere

sterkt hvitt = svinedyrt

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje lysdiode baserte DLP er kan skippe hele farehjulet, og utstyres med RGB lysdioder i stedenfor, er det fargehjul i disse mini projektorene?
    Hvordan skulle de eventuellt definere RGB flimmeret da, når det ikke er et X ganger fargehjul inne i bildet.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en skal skippe fargehjul, da må diodene være "raske nok" fra full ON til OFF til ON etc. Er de pr i dag så raske?

Et alternativ er selvsagt en styrbar klaff som hurtig kan blende hver diode, men de må også være raske som fy...

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fargehjul på disse led lyste projektorene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet dette fra produktarket. Da kan vi jo bekrefte at det er tre LED's. Jeg er imponert over at de da er raske nok for bruk i PJ sammen med DLP:

Sitat Opprinnelig postet av Mitsubishi
    Mitsubishi PocketTM LED DLP® Projector INFORMATION SHEET (All specifications are tentative and preliminary. Subject to change without notice!)

IMAGING TECHNOLOGY 0.55” 12 degree DDR DMD™ x 1, DLP™ Technology, DDP2000 Chip
    NATIVE RESOLUTION SVGA (800 x 600) Native, XGA (1024 x768) Max.
    BRIGHTNESS Approximately 250 lux. Fully usable in a dimly lit room or environment with low ambient lighting
    LAMP 3LED by LumiLEDS® (Sequential Red, Green, and Blue) Rated to last up to 10,000 hours
    LENS Super short-throw lens with manually adjustable focus
    IMAGE SIZE 12” to 60” diagonal (Optimal Maximum Display at 40” t o 50”)
    VIDEO STANDARDS NTSC/NTSC 4.43; PAL; SECAM; DVD
    INPUT TERMINALS S-Video x1; RCA Video x1; 3.5mm Audio Jack x1; 15-Pin VGA Monitor
    POWER REQUIREMENTS AC 100 – 240 volts 60/60 Hz Optional Battery Available; Battery life lasts up to 2.5 Hours with full charge
    DIMENSIONS (W x H x D) 4.85” ” x 1.85” x 3.85” (WxHxD) Approximate (123mm x 47mm x 97mm)
    WEIGHT Approximate 1.0 lbs (450 Grams)
    STANDARD ACCESSORIES Protective slip cover; AC power cable; CD user manual; quick reference guide
    SUGGESTED APPLICATIONS
    • Portable big screen home theater - Watching movies with a portable DVD player - Enlarged video for more exciting gaming - Digital camera picture display magnification - Retail signage for night-time show window messaging - Mobile video for camping, RV’s, trucks or vans - In-theater or club signage displays - Small group presentations or brainstorming sessions

AVAILABILITY AND PRICING Targeting September 2005, Targeted street price of $799

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •