Slå av projektor med hovedbryter eller fjernkontroll?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slå av projektor med hovedbryter eller fjernkontroll?

Jeg har alltid slått av projektoren med fjernkontrollen, sånn at viftene fortsetter å gå etter at projektoren er slått av. Er dette egentlig nødvendig?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den må kjøles ned..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det egentlig? Blir den varmere etter den er slått av?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis viftene stoppes "direkte" klarer ikke pæra å kvitte seg med varmen. Den får rett og slett hetesjokk :shock: . Derfor bør (må) viftene gå en stund selv etter at pæra er skrudd av.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,636
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det var en debatt på dette tema for noen måneder siden.
    De lærde strides, noen mente det ikke hadde noe å si, jeg er en av de som mener projektor har godt av å få kjørt viften over pæren etter pæren er slukket.
    Det må da være en grunn til at produsentene har lagt inn en viftetimer som lar det gå litt etter at pæren er stengt av.

Min prosedyre er;
    Slå av med fk.
    Når viften har stoppet, av med hovedbryter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det pga pæra at viftene bør gå etter man har slått av projektoren? I så fall kan jeg ikke skjønne hvordan den kan ta skade av å bli slått av sammen med viftene. Det jeg imidlertid kan tenke meg som en logisk årsak, er at pæra trenger tid på å avkjøle seg, og at kabinettet og dermed elektronikken i projektoren blir oppvarmet uten luftgjennomstrømning.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    ..........vifta trenger tid på å avkjøle seg.
    Hva med keramikkbaserte vifter?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, skriveleif. Rettet. :wink:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,636
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er det pga pæra at viftene bør gå etter man har slått av projektoren? I så fall kan jeg ikke skjønne hvordan den kan ta skade av å bli slått av sammen med viftene. Det jeg imidlertid kan tenke meg som en logisk årsak, er at pæra trenger tid på å avkjøle seg, og at kabinettet og dermed elektronikken i projektoren blir oppvarmet uten luftgjennomstrømning.
    Ikke så dum den teorien der Rikky. Kan muligens ha noe for seg.
    Til opplysning har jeg en vifteovn hvor plastikken i front har begynt å smelte litt.
    Så at pærens egentemperatur uten viftegang kan "tære" på kabinettet til en projektor er nok godt mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt og lest at pæra varer lengre dersom en slår først av med fjernkontrollen. Dette står blant annet i bruksanvisningen til min projektor (Hitachi TX10).

Ettersom pærer koster 3-4000 kr er det vel ikke verdt å ta sjansen, synes nå jeg :wink:

Det store spørsmålet er om en trenger å slå av projektoren (AV knappen) etter å ha slått av med fjernkontrollen. Her strides vel de lærde (iallefall her på Forumet). Noen mener at dersom en ikke gjør dette på AE700, så blir VB mer synlig. Jeg gjør alltid begge deler !! (har kjøpt meg en skjøteledning med bryter, for å forenkle prosessen)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker bare fjernkontrollen. Den står dermed i stand-by konstant. Nå har jeg DLP så jeg slipper å bekymre om ev. forverring av VB

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Har hørt og lest at pæra varer lengre dersom en slår først av med fjernkontrollen. Dette står blant annet i bruksanvisningen til min projektor (Hitachi TX10).

Ettersom pærer koster 3-4000 kr er det vel ikke verdt å ta sjansen, synes nå jeg :wink:
    Ja, jeg har som sagt også alltid slått av med fjernkontrollen, det er jo ikke noen vits å utfordre skjebnen..
    Men jeg lurer fortsatt på hvorfor pæra kan ta skade av det. På min projektor må jeg uansett slå av med hovedbryteren etterhvert, da viftene aldri stopper i standby.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F

Ja, jeg har som sagt også alltid slått av med fjernkontrollen, det er jo ikke noen vits å utfordre skjebnen..
    Men jeg lurer fortsatt på hvorfor pæra kan ta skade av det. På min projektor må jeg uansett slå av med hovedbryteren etterhvert, da viftene aldri stopper i standby.
    Høres merkelig at den ikke stopper i standby-modus. Min bruker nok 30-40 sekunder før viftene slås av (har ikke målt).

Skal jeg begi meg ut på å tippe ?

Dersom du trekker ut kontakten av projektoren mens den er i bruk, tror jeg pæretemperaturen vil øke kraftig før den synker etterhvert som romtemperaturen kjøler den ned. Det tar tid å kjøle ned glasset i pæren. Selv om glødetråden er slått av, tror jeg varmen inni pæra er større en luften på utsiden av pæra, slik at temperaturen på glasset stiger ved direkte kontaktbrudd. Projektorvifta skal stabilisere pæretemperaturen. Vifta skal fortsette å gå helt til temperaturen er nede på et visst nivå.

Tilsvarende som vifta på en bil. Jeg røk viftereima en gang mens jeg kjørte i 60-70 km/t. Det tok bare 3-5 sekunder å få stoppet bilen, men radiatoren kokte nesten over. Tror det er litt samme prinsippet.

Dersom jeg er helt på jordet, får folk tilgi meg. Men slik resonnerer en som ikke har teknisk utdannelse :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F: Jeg har en gammel projektor, og viftene skal visstnok ikke stoppe av seg selv.

Når det gjelder teorien din hørtes den ikke helt utenkelig ut for en som meg som heller ikke har teknisk utdannelse.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

har vært borti projektorer som viftene kjøres så lenge det er nettspenning inn på strømforsyningen. Dette anser jeg for rett og slett å være en konstruksjons feil fra produsentens side, en projektor i standby bør ikke trenge aktiv kjøling, etter at lampen er avkjølt. Projektor vifter som konstant går, vil pumpe luft inkl. støv inn i luftfilter og noe vil komme inn i selve projektoren og det er jo ikke så bra i lengden. lagrene i viftene vil slites, støv festes til viftebladene og støy/viftebytte blir gjerne et resultat.
    I mange faste oppsett vil det være vanskelig å komme til projektorens nett bryter, og en egen montert bryter kan lett føre til at strømmen uheldigvis slåes av mens projektoren er i drift.

Det å restarte en projektor etter den er varm er en stor belastning for Lampen fordi den må gjerne ned en del i temperatur før den kan tennes opp igjen. Har hørt/lest om en del tilfeller hvor lampen eksploderer når den tennes igjen rett etter en uheldig nedslukking.
    Det som danner lys i en projektor lampe er ikke en glødetråd, men en elektronisk ”lysbue” i en gass som består blant annet består av enkelte metaller oppvarmet til gass form. Har jeg forstått det riktig er det når denne prosessen allerede er oppvarmet , og projektoren vil tenne lysbuen igjen, at trykket eller temperaturen blir for høyt for den gjennomsiktige kvarts (glass takler ikke temp. og trykk) kapslingen og denne ryker. (det er høyt tykk i disse lampene under drift i motsetning til vanlige glødetråd lamper som helst vil ha vakuum eller være tomme for vanlig atmosfære luft og ha et lavere trykk en det er i atmosfæren i alle fall. )

Det at viften går en stund og kjøler etter man har slått av projektoren via kontroll panelet eller fjernkontrollen, er mest for at Lampe omgivelsene, elektronikk og optiske enheter ikke skal bli for høyt oppvarmet når lampen slukkes og fremdeles har en for høy temperatur i forhold til omgivelsene som avgies via strålevarme, varmeldning og oppvarming av omgivelses luften. Viften bør stoppe helt når nedkjølings perioden er over. Hvis det da er en stund til nestegang man skal bruke projektoren igjen, bør man optimalt sett koble vekk nettstrømmen via projektorens strømbryter, eller el. kabel.

Dette gjelder særlig for noen projektorer som selv slår seg på når det kommer et inngangssignal, eller nettspenningen slåes på. Et kort strømbrudd vil da kunne føre til at projektoren slår seg på og står å bruker opp pæretimer unødvendig, og man oppdager det gjerne etter at man kommer hjem fra en tre ukers ferie....24*7*3=504 timer. :wink:
    Det hender også at el.nettet ikke er like stabilt, "kommer og går" en del når det er problemer, dette kan neppe være særlig heldig for projektor lampen.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig bra forklaring, ask4me2!

Jeg tok opp problemet med viftene som aldri stopper i denne tråden for en stund siden.

På innlegget ditt tolker jeg det som at det ikke er pæra som kan ta skade av at projektoren slås av med hovedbryteren, men elektronikken og generelt omgivelsene til pæra? Så lenge man ikke slår på projektoren igjen med en gang da selvsagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roper du i skogen, får du svar ! Heldigvis kom det en kompetent person med den RIKTIGE forklaringen !

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje få det intrykke av innlegget mitt at projektor lampen trives med power off i steden for å slå av via fjernkontrollen, det var ikke min mening, ops: jeg vil på det sterkeste fraråde å slå av projektoren på den måten, bruk projektorens egen nedlukkings metode, det er den riktige måten å gjøre det på.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kommer vel ann på hvor ofte man bruker PJ'en?
    Hvis det går dager mellom hver gang, lønner det seg vel å skru den helt av??
    Eller er jeg helt på jordet....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kommer vel ann på hvor ofte man bruker PJ'en?
    Hvis det går dager mellom hver gang, lønner det seg vel å skru den helt av??
    Eller er jeg helt på jordet....
    Neida, du har rett i det du sier. Men man gjør ingenting galt om man slår projektoren av "fysisk" for hver gang heller. På AE500/700 har det jo blitt rapportert at man får mer VB den første tiden etter oppstart om projektoren i forkant stod i standby. Jeg tar aldri strømmen på min projektor, og bruker kun standby.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •