Slå av projektor med hovedbryter eller fjernkontroll? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    På innlegget ditt tolker jeg det som at det ikke er pæra som kan ta skade av at projektoren slås av med hovedbryteren, men elektronikken og generelt omgivelsene til pæra?
    Det er vel ingenting som tar skade når du slår av med hovedbryter/drar ut nettkabel, så lenge du setter projektoren i standby først, så den får kjølt seg ned? Eller har jeg misforstått problemstillingen her?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    På innlegget ditt tolker jeg det som at det ikke er pæra som kan ta skade av at projektoren slås av med hovedbryteren, men elektronikken og generelt omgivelsene til pæra?
    Det er vel ingenting som tar skade når du slår av med hovedbryter/drar ut nettkabel, så lenge du setter projektoren i standby først, så den får kjølt seg ned? Eller har jeg misforstått problemstillingen her?
    Du setter den i standby, og venter på at viften slås automatisk av. Deretter bryter du strømmen, enten med AV knappen på projektoren eller trekker ut kontakten.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det jeg mente. Da er vi enige!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis dette er såpass viktig (og jeg tror også at det er det) synes jeg det er litt snodig at f.eks X1 ikke har en standbyknapp på selve projektoren, kun på fjernkontrollen. kjedelig hvis man går tom for batteri/roter bort/ødelegger fjernkontrollen.
    --
    Thorbjørn

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser bruksanvisningen til X1 så ser du at den er konstruert for å kunne slås av uten nedkjøling.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis du leser bruksanvisningen til X1 så ser du at den er konstruert for å kunne slås av uten nedkjøling.
    Det er riktig, dette står i den manualen jeg har for X1:

Slå av projektoren
    Du slår ganske enkelt av projektoren ved å sette Power- bryteren i av-
    stilling.

Du kan også trykke på Power- knappen på fjernkontrollen for å slå av projektoren mens den er i gang.
    Når du trykker to ganger på Power-knappen (én gang for å starte avslåingsprosessen og en gang til for å bekrefte at du vil slå av projektoren), slås lampen av og indikatoren blinker grønt i ett (1) minutt mens viftene fortsetter å gå for å avkjøle lampen. Du kan ikke sende signaler til projektoren via tastaturet eller fjernkontrollen mens indikatoren blinker grønt.

Når lampen er avkjølt, lyser indikatoren grønt, og viftene saktner ned til laveste hastighet.
    Projektoren slås av med Power- bryteren.

MERK : Etter at projektoren er slått av, må du vente ett (1) minutt før du slår på projektoren igjen. Lampen for dermed tid til å avkjøles ordentlig.
    Hvis derimot projektoren ble slått av med fjernkontrollen, behøver du ikke å vente i ett minutt før du slår den på igjen.
    X1 er en ”enkel” DLP projektor, og er nok derfor nok ikke like følsom for kjøling av den varme nylig slukkede lampen. Kjøle viftene går jo til og med fremdeles så lenge hovedstrømbryteren er på og projektoren er til koblet el. nettet. Dette synes jeg derfor mer minner om en konstruksjons feil, og kanskje er mer for å spare penger i utvikling og produksjon.

Vil anbefale at man venner seg til å bruke stanby på fjernkontrollen også for X1, 4800 og 4805 modellene og tar strømbryteren etterpå, så gjør man ikke så lett feil dersom man går over til andre projektor modeller senere.

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

alltid på..

Har en Toshiba MT200, når eg slår denne av (standby) speeder viften opp en liten stund, også går den på lavt turtall etter det.. Den stopper altså aldri.. Og slik eg forstår det gjelder dette flere projektorer og? Men hva er grunnen til at den ikke stopper?
    - feil i firmware?
    - noe produsenten har gjort med vilje for at eg skal trekke ut kontakten hver gang? En projektor som alltid er koblet til vil jo være utsatt ved f.eks. lynnedslag?

Jaja.. Synes det er litt irriterende at den ikkje slår seg av automatisk.. Men det går jo an å lage en egen "av-knapp" og...

Var forresten bra å vite der der om at en ikkje skal slå på projektoren med en gang dersom f.eks. strømmen går Har litt problem her på hybelen med strømbrudd (Den går viss ovnen på rommet mitt, projektoren, ovnen på kjøkkenet, og mikroen er på samtidig) Min løsning på problemet er å slå av ovnen når eg ser på film

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres kaldt ut ! :shock:

Det høres ellers ut som alle de tingene du nevner er på samme kurs, og at derfor sikringen går ved overbelastning. Er det bare en kurs i hybelen ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Det høres kaldt ut ! :shock:

Det høres ellers ut som alle de tingene du nevner er på samme kurs, og at derfor sikringen går ved overbelastning. Er det bare en kurs i hybelen ?
    Hybelverten er litt "mac guyver". Tror han har lagt opp strømmen sjøl... Litt kjedelig å være på samme kurs som kjøkkenet, men eg har vedovn og teppe

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thotved: Du burde absolutt invistere i den sikkerheten som en UPS gir. Jeg vet ikke hvordan pj-en din er konstruert, men den kan neppe ha noe særlig godt av gjentatte strømbrudd... Denne har jeg kjøpt selv pga samme problem som ditt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    thotved: Du burde absolutt invistere i den sikkerheten som en UPS gir. Jeg vet ikke hvordan pj-en din er konstruert, men den kan neppe ha noe særlig godt av gjentatte strømbrudd... Denne har jeg kjøpt selv pga samme problem som ditt.
    Har faktisk tenkt tanken, men skal sjå om pappa har en liggande først

Er jo ikkje super-billig heller..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei thotved
    En annen løsning hadde kanskje vært å tilkalt "mac guyver" hybelverten, og fått han til å utbedre det elektriske anlegget ditt (med bruk av fagfolk :wink: ) så det blir sikkrere å bruke.
    Et overbelastet el. anlegg som ikke er forskriftsmessig satt opp, kan være en brannfelle, og du risikerer mer enn en ødelagt projektor/lampe.

Går du for en UPS løsning, bør du velge en som klarer å holde projektoren i drift, så lenge at du har god tid til å skifte/slåpå sikkringen igjen uten å måtte lukke ned og sette projektoren i standby.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •