Dersom dette er besvart tidligere, må jeg bare beklage ops:

For øyeblikket har jeg en Sony 32FX60 32" WEGA CRT, et helt greit TV som gjør en ypperlig jobb (Trinitron). Godt sortnivå og bra kontraster. Hvitt er hvitt etc. Men jeg ønsker nå et litt skarpere bilde, samt mulighet til enkel og praktisk PC visning. TV+bord vurderer jeg å gi til min mor som gave. Jeg har gjennom et år vært på utkikk etter et nytt TV min søster planlegger, og for øyeblikket har jeg vært lite imponert av LCD og plasma skjermer til uhyggelige priser sammenliknet med min trofaste WEGA Projektorer aner jeg derimot lite om ettersom jeg ikke har muligheten til å få dette demonstrert.

Projektorene jeg vurderer er Panasonic PTA-E700 og Sony VPL-HS50. Et lavt støynivå (lavere støynivå for nattvisning?) har absolutt høyeste prioritet. Bruksområder vil være Xbox, Gamecube, PC og DVD. Litt satelitt en gang i blant, men mer for nyheter. Maksimum 3 timer hver dag. Sitteavstand vil trolig være 3 meter, og projektoren vil sannsynligvis plasseres litt til siden.

Er det muligheter for økonomikjøring for å forlenge lampelevetiden, og hvordan vil dette være i et mørkt rom sammenliknet med et vanlig CRT/Trinitron TV? Vil det forsvinne for mye detaljer til at det er praktisk? Jeg har til vane å skru kraftig ned på kontraster når nettene blir lange, og har for eksempel observert at en nylig innkjøpt 20" LaCie photon20visionII LCD virkelig sliter i mørke partier sammenliknet med en Eizo T965 21" CRT.

Er pærene dyre? Jeg har sett alt fra 2000 til 5000kr, og kan ikke annet enn håpe på at pærene for projektorene nevnt ovenfor er under 3000kr. Er innbrenning av skjermlogo, spillmeny, Windows desktop eller liknende et problem?

Til slutt - støynivå. Hvordan vil dette være på PTA-E700 / VPL-HS50 sammenliknet med f.eks. en Xbox på 1 vifte, eller en noenlunde moderne Playstation2?

For alt jeg vet, burde jeg holde meg til WEGAen. Men forsøker å lære