Hjelp til projektorvalg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til projektorvalg

Heissan

Min første post her. *jubel*

Har fulgt litt med på dette forumet, og føler at dette nok er riktige stedet å stille dette spørsmålet: Hvilken projektor skal jeg velge.

Krav/ønsker/info:
    - Først og fremst skal det være DVI inn. Det kravet er (så godt som) absolutt. Jeg har et relativt langt kabelstrekk fra datamaskinen til projektoren, og har sett hvor lett det blir ekko med lange vga kabler (jeg er åpen for innspill her dog, men DVI står som et foreløpig krav).
    - Jeg krever godt kontrastforhold. 2000:1
    - Oppløsningen skal være minst 1024x768 (4:3) eller minst 1280x720(16:9)
    - Jeg liker ikke måten BenQ 6200 gir slike "regnbue-effekter".
    - Jeg monterer projektoren ute på terassen (innbygd terasse med glass og slikt) så den må gjerne bråke nok til at den vanligvis ikke egner seg å ha i stuen.
    - Den kommer nok til å bli brukt endel. Ikke 11 timer i døgnetslik som kompisen min gjør med sin BanQ BP6200 (dette er snitt over de 3 månedene han har hatt den =), men lampetid og økonomi er jo alltid et tema, dog ikke så viktig tema som oppløsning, kontrastforhold og regnbueeffekt.

Håper kanskje noen kan komme med forslag. Har sett på knöll systems projektorer, men disse er jeg redd er vanskelig å få tak i, og kanskje dyre.

Takker

-Ko_deZ-

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er pris av avgjørende betydning om en skal komme med en anbefalning. Det andre er at du kan spare DVI inngangen til en DVD spiller, for jeg har fortsatt tilgode å se en HTPC som leverer bedre bilde via DVI kontra VGA.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heissan Gorm.

Takker for svar. DVD spiller skal ikke være med i "pakken" her, bare projektor.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "bedre" bilde. DVI (da mener jeg selvfølgelig digital DVI-D) er jo akkurat samme data som den som blir kjørt gjennom D/A converter i skjermkortet, og tilbake via A/D converter igjen i projektoren. Om man kjører digitalt hele vegen så slipper man tap og forringelse i kabel samt tap og forringelse i D/A og A/D convertere. Med dette i tankene kan jeg ikke på noen måte se hvordan DVI ikke kan gi bedre bilde. Jeg kommer til å bruke projektoren til å spille spill fra PC også, og ved høye oppløsninger har jeg sett mer eller mindre tydelige ekko ved bruk av VGA, også ved bruk av proff kabel. Jeg har også lagt merke til at lyse grå områder "lever" når de går gjennom VGA kabel, noe jeg finner litt irriterende. Jeg kjøper ikke en projektor som kommer til å irritere meg =)

Når det kommer til pris, så la jeg denne i under "Digitale projektorer opp til ca. 25.000" med vilje, og så får folk lese det de vil ut av det =) Mulig jeg kan komme til å lempe litt på det kravet, men det ser ut til å være flere projektorer som kommer innenfor kravene mine, deriblandt BenQ PE8700 og Knoll HD282. Den siste har jeg ikke klart å grave frem troverdig pris på, hverken her i landet eller i utlandet.

-Ko_deZ-

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ PE8700 kommer ikke under 25K ihvertfall. Du finner vel ikke en DLP med HD oppløsning i denne prisklassen. Siden det virker som du er følsom for regnbuer, bør du kanskje se på en LCD?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link fjernet, se neste post =)

Ikke under, nei. Den havner på 400 kroner over. Ikke så langt unna med andre ord.

LCD er jo alltid en mulighet. Desverre jobber jeg med TV til daglig. Har jobbet tre år på Nittedal Jordstasjon, og jobber nå i Norkring. Er blitt litt kresen kan det virke som, men ikke rik =(

Hvordan er mulighetene for å kjøre brukte projektorer?

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå heller for HS50 (med tanke på regnbuesensitiviteten din og prisbegrensningen på 25k)

Når det gjelder HTPC og projektorer generelt så har jeg nok sett flere løsninger enn de fleste, og på bakgrunn av det kom uttalelsen om DVI kontra VGA. At DVI i "teorien" burde vært bedre er en mager trøst.

Forøvrig vil linkingen din til "beste pris" føre til at denne tråden havner i produkt- og prisjakt video. Med mindre du fjerner linken selvsagt. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge rapporter fra CES ser det ut som om vi snart kan få flere DLP-prosjektorer med 720p som bryter 25.000-grensen, bl.a. BenQ PE7700.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er jo alltid en mulighet. Desverre jobber jeg med TV til daglig. Har jobbet tre år på Nittedal Jordstasjon, og jobber nå i Norkring. Er blitt litt kresen kan det virke som, men ikke rik =(
    Betyr det at LCD da ikke er en mulighet?

og Knoll HD282. Den siste har jeg ikke klart å grave frem troverdig pris på, hverken her i landet eller i utlandet.
    Dette merket har jeg ikke hørt om engang. Brukes det mest innenfor profesjonelle kretser?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heissan.

Takker for input.

Etter hva jeg har sett så har det kommet noen LCD projektorer med bra kontrastforhold. Jeg har sett litt på det også. Grunnen til at jeg avskriver LCD generelt er på grunn av dårlig kontrastforhold. Man slipper riktignok regnbue effekten, men, som jeg sa tidligere, jeg akter ikke å irritere meg over projektoren jeg kjøper. Dårlig kontrastforhold vet jeg at kommer til å plage meg. Jeg liker filmer som Gothika og Underworld. Dårlig kontrastforhold synes jeg ødelegger slike "mørke" filmer (de fleste vampyrfilm sjanger filmene er mørke)

Jeg har venner som ikke helt ser den store forskjellen på kontrastforhold, men jeg gjør... Som sagt, litt kresen :?

Hi-Fil: Dette var en av de jeg har sett på. Denne fikk gode kritikker på projectorcentral. De kommer med en revidert test når de får en ny pære til den ser det ut til. Det kan se ut til at HS50 ligger godt an foreløpig. Bare synd at den mangler DVI. Vi snakker 10 meter kabel...

Angående Knöll, sjekk hjemmesidene deres. De ser ikke pene ut, men med en toppmodell som på en webshop var priset lavere en BenQ sin 8700 kunne det kanskje vært et alternativ. (http://www.knollsystems.com/)

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål til. Vil LCD projektorer har samme problemer som LCD skjermer når det kommer til etterslep? Spillene jeg ville ha kjørt på projektoren er bilspill og FPS, som begge er kresne til etterslep..

-Ko_deZ-

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare synd at den mangler DVI. Vi snakker 10 meter kabel...
    Den har HDMI, så det er bare å bruke en overgang.

Etter hva jeg har sett så har det kommet noen LCD projektorer med bra kontrastforhold. Jeg har sett litt på det også. Grunnen til at jeg avskriver LCD generelt er på grunn av dårlig kontrastforhold.
    Nyere LCD'er har 2000:1 (+) i kontrastforhod, noe som i samme klasse som flere DLP'er.

Vil LCD projektorer har samme problemer som LCD skjermer når det kommer til etterslep?
    Jeg har ikke merket noe på noen spill på min aldrende LCD projektor, (Sony HS10) så da er det helt sikkert ikke et issue på nye heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

På projectorcentral finner jeg bare 7 LCD projektorer med kontrastfohold 2000 eller mer, så jeg har sittet med et inntrykk av at LCD generelt sett ikke har godt nok kontrastforhold. Mulig databasen ikke er helt oppdatert.

Ser at den har HDMI. Beklager, my bad.

Siden den antagelig ikke har noe etterslep er den kanskje verd et forsøk...

Takker for hjelp. Er fortsatt åpen for flere forslag...

-Ko_deZ-

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først nå nylig at det har kommet LCD projektorer med 2000:1 i kontrast. Derfor er de så få. Jeg har inntrykk av at Projectorcentral.com har relativt bra oppdatert database.

Når det gjelder Knöll så ser det ut som de selger Infocus projektorer under Knöll navnet. Eneste modellen jeg ikke kjente igjen var HD225'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan kanskje stemme det. Når du nevner det så synes jeg å huske at de fikser litt på ett eller annet merke og selger videre. Bytter ut linsene blandt annet. Lurer på hva slikt koster...

-Ko_deZ-

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det samme Toshiba gjorde med MT100'en. Det var en X1 eller 4805 hvor de hadde byttet ut plastringen rundt linsa med en i metall (ifølge selgeren på Hifiklubben). Ellers prikk lik.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ko_deZ, hvor i verden holder du til?
    Jeg bor rett ved Gardermoen, og har en HS50 hjemme til test nå (for DVD&Hjemmekino). Du er velkommen til å ta en titt om du ønsker. Da kan du sammelikne mot Action model one mkII om du ønsker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her gjør de mer enn å bytte plastringen rundt linsa ifølge hjemmesiden dems. De bytter ut hele linsa med Carl Seiss optikk, og installerer en proprietær knoll software på den. I tillegg går alle projektorene gjennom D65 kalibrering på fabrikken. Nå leser jeg her på forumet at den er så godt som perfekt kalibrert fra før, men dog.

Fikk mail fra en distributør nå, og de sa at de selger den for 8999 CAD (kanadiske dollar). Kursen er 1:5 nå, så det blir vel rund 45K, altså litt utenfor min prisklasse. En annen tråd her på forumet sier at veiledende pris for en ikke-modifisert infocus 7805 er 50 lapper.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Ko_deZ, hvor i verden holder du til?
    Jeg bor rett ved Gardermoen, og har en HS50 hjemme til test nå (for DVD&Hjemmekino). Du er velkommen til å ta en titt om du ønsker. Da kan du sammelikne mot Action model one mkII om du ønsker.
    Oi, det var jo et sabla bra tilbud. Kanskje jeg skal gjøre det. Sender PM. Takker.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heissan.

Ikke for å være pirkete, men jeg har sendt en priv melding til deg Hi-Fil. Vil gjerne komme innom og ta en titt på den projektoren. Helst idag om det lar seg gjøre. Holder til i Oslo. Du ser resten i priv meldingen.

-Ko_deZ-

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS vær klar over at han bokstavelig talt er ute å flyr iblandt og derfor ikke er tilgjengelig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •