Valg av budjsett-projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av budjsett-projektor

Hei!
    Jeg er helt ny på dette forumet og lest litt rundt omkring. Både her og på hjemmekino.no. Jeg har 10000 som jeg har tenkt å bruke på projektor. Lerret, oppheng osv kommer i tillegg.

Etter det jeg har lest meg frem til så er Benq 5120 et bra valg, men blir et problem hvis jeg er sensitiv for rgb-flimmer.

Benq PB6100 ser jeg at selges billig, og er derfor et hett alternativ av den grunn. Jeg vet ikke hvordan denne presterer derfor kan jeg ikke si noe mer.

Har også fått med meg at infocus 4805, toshiba mt200 og optoma h30 kan være gode valg, men er litt over prisklassen jeg hadde tenkt meg. Spørsmålet er om det er verdt det.

Når det gjelder lysskontroll osv så har jeg en stue som er 4M bred og ca. 10M lang. Jeg har mulighet til å sitte omkring 3-4M fra lerret. Langs hele den ene veggen (10m) så er det vinduer hele veien som jeg kan dekke til med gardiner, men det slipper fremdeles lys inn. Det vil si at lyskontrollen ikke er på topp.

Når det gjelder bruksområde så har jeg tenkt å bruke den først å fremst til film, men jeg regner med at idrettsarrangement vil bli høyaktuelt når friidrett stevnene starter. Har tenkt å bruke TV (28") fremdeles til generelt TV-bruk.

Jeg har mulighet til å henge projektoren i tak.

Jeg har sett kun en projektor i action før i mitt liv. Det var på vårparten hvor jeg så en optoma (husker ikke hvilken modell, men husker at fyren på butikken sa den kostet 18000 da). Jeg synes bildet var fantastisk, og så ingen tegn til rgb-flimmer, men da visste jeg ikke hva det var.

Har ikke planer om å blåse opp et fantastisk stort bilde, det viktigste er at jeg har muligheten, og at jeg får det større enn min gamle 28" som er en elendig Philips som i disse dager koster 3000kr.

Har forresten et Harman Kardon surroundanlegg som jeg kjøpte på vårparten i fjor. Noe limited edition greier, og dvd-spilleren har progressiv scan. Jeg er ikke veldig kresen på bildet, men irriterende ting som f. eks regnbueflimmer vil jeg unngå.

Beklager at det ble nok en tråd angående valg av projektor, men jeg følte at jeg trengte flere råd enn hva jeg har tenkt selv.

- Zachzi

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en svært pent brukt Infocus 4805 til salgs på AVtorget, link:

http://www.avforum.no/avtorget/showp...hp?product=991

Klart det beste valget du kan gjøre til 10k dersom du ikke er plaget av regnbuer.......

"løp og kjøp!"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skulle sagt det selv, Anfield.

PS: "Arcam, Audiovector og Loewe.... Mmmmmm!!": Hva skjedde med Marantz?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Som jeg skulle sagt det selv, Anfield.

PS: "Arcam, Audiovector og Loewe.... Mmmmmm!!": Hva skjedde med Marantz?
    Etter div. testing av 6400 ble den solgt, da jeg ikke var spes nøgd med hverken lyd eller bilde. Og siden jeg nå ikke har noen Marantz-produkter, kan jeg jo ikke "skryte" av det...... :wink: men det kommer snart noe mer.....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zachzi:
    Ta kontakt på PM om du er interessert i 4805en. Sender den tilbake til Komplett om ingen er interessert i løpet av to dager.

Den er helt strøken.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valg av budjsett-projektor

Heisan og velkommen til forumet, Zachzi.

5120 er en 16:9 pj som har den svakheten at den generere mere RGB-flimmer enn eks. 6100, 4805 og mt200. I tilegg har den dårligere billedbehandler enn 4805. Det positiv er at den gir bra bilder (naturtro farger), er støysvak og har kort kastelengde. Kaste lengden for deg betyr mindre, med så stort rom. 5120 har DVI og egen komponent inngang.

6100 er en 4:3 prosjektor som derfor er gunstig når det gjelder å lage store bilder i 4:3 eks. sportsendinger. Den har også lystyrke nok (1500AL) til å vise sport/TV i et opplyst rom (dempet belysning) og i tilegg ha greit nok sortnivå ved filmvisning (video-mode: 705 AL) Har støynivå i mellom 5120 og 4805. 6100 tar komponent inn på vga også progresive signaler.

RGB-flimmer er noe noen av oss er råka av (tilfeldig eller ikke?) og her er det ved kjøp av DLP pj i det lavere prisskjiktet å anbefale å ha returmulighet om dette er noe du plages av.

TV-bruk av pj setter større krav til billedprosseseringen slik at 4805 her skiller seg ut kvalitetsmessig i forhold til de andre, ved dvd gir denne ikke så stor forskjell hvis din dvd spiller er av nyere dato med p.scan og komponent.

Sitteavstand på 3-4 meter gjør at du med en lavoppløselig (svga) pj bør maksimalt ha et bilde på 200 cm i bredden, kanskje heller 180 cm. Dette er litt avhengig av hvilken "type" du er: Sitter du langt foran eller bak når du går på kino. Har selv et lerret på 200 og brukte først 6100 med det greit resultat på 3,5 meter, men ser nå at bilde ble meget bedre med xga oppløsning (7800).

Mangel på lyskontrollen gjør at 6100 er et reelt valg her, mulig at det lønner seg å kjøpe lystette rullgardiner og velge eks. 4805.

Mitt forslag kort oppsummert:
    Mest sport og mindre film, så kjøp 6100 alt. 4805.
    Mest film og lite sport, så kjøp 5120 innenfor 10' alt. mt200 hvis du er litt råka. Hardt råka AE-700, men da overstiger du budsjett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Mangel på lyskontrollen gjør at 6100 er et reelt valg her, mulig at det lønner seg å kjøpe lystette rullgardiner og velge eks. 4805.

Mitt forslag kort oppsummert:
    Mest sport og mindre film, så kjøp 6100 alt. 4805.
    Mest film og lite sport, så kjøp 5120 innenfor 10' alt. mt200 hvis du er litt råka. Hardt råka AE-700, men da overstiger du budsjett.
    Vil bare skyte inn at han klarer her å få en 4805 til under 10k, Bidda..... Gjør det enda mer aktuelt da......

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Zachzi
    Jeg har sett kun en projektor i action før i mitt liv. Det var på vårparten hvor jeg så en optoma (husker ikke hvilken modell, men husker at fyren på butikken sa den kostet 18000 da). Jeg synes bildet var fantastisk, og så ingen tegn til rgb-flimmer, men da visste jeg ikke hva det var
    Det var sannsynligvis en H30 du så. Den kostet 17990,- i februar, hvis jeg ikke tar helt feil

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelpen folkens! Nå har jeg kommet så langt at jeg har bestemt meg for at enten blir det projektoren til kenti eller så blir det 5120.

Så 4805 i action i dag. Synes bildet var flott, men jeg hørte litt støy. Sto riktignok ca 50cm fra projektor. Så ikke antydning til regnbuer selv om mannen i butikk kommenterte at han så det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...selv om mannen i butikk kommenterte at han så det.
    Og hva skulle mannen i butikken selge som var dyrere, da?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ...selv om mannen i butikk kommenterte at han så det.
    Og hva skulle mannen i butikken selge som var dyrere, da?
    Sansynligvis Toshiba MT200 :roll:
    HAr enda ikke vært å sett på BenQ 5120, men når jeg har snakket med mange av de som skal selge BenQ, så anbefaler de alltid å gå opp et par lapper, og velge (som regel) Toshiba Mt200.

Rart egentlig, ettersom det jeg har forstått her på forumet er BenQ en glimrende PJ, dersom du ikke lider av "regnbuesyken" :wink:
    Dessuten kommer du godt inn under 10000,-
    Skal ta en tur til Drammen i morgen for å gjøre meg opp en egen mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han foreslo ingen andre, men det hang en dyrere LCD projektor i taket.... :roll:

Den eneste grunnen til at jeg ikke ennå har kjøpt benq 5120 er at jeg har hørt så voldsomt mye om regnbuene. Vet ikke om jeg orker retur osv... :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg meddele at Benq 5120 er bestilt fra hifiklubben.com. 9088 inkludert frakt var midt i blinken. Nå ber jeg til gud om at jeg ikke ser den mye omtalte regnbue-effekten så jeg slipper en plagsom retur.

Takk for hjelpen ved kjøp av min nye projektor!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratuelerer så mye emd valget.

Vi får vel høre hvordan det går?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Driver å surfer etter komponent kabel nå. Regner med det blir takfeste fra biltema og lerret fra ikea i første omgang. Har veldig lyst til å bestille lerret fra avshop, men vi får se....

Gleder som en unge til projektoren kommer. Håper filmopplevelsen blir en litt annen fra den 28" tvn jeg har som i disse dager selges for 2990. 8)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et DIY ramme lerret som jeg vil selge hvis du er interessert! du får det meget billig, eneste ulempe er vel at det må hentes..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i trondheim derfor blir det litt for lang kjøretur...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det vart litt for langt :roll:

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke blir plaget med regnbuer, tror jeg du kommer til å bli veldig fornøyd. Godt kjøp! :wink:

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet BenQ 5120 i dag, og må si at billedmessig var dette kanon-mye for pengene. Litt skuffende at jeg faktisk kunne se regnbuer !
    Kankje ikke nok til at det vil være plagsomt i lengden, men nok til at jeg vil tenke meg om, og vurdere andre alternativer før jeg bestemmer meg.
    Toshiba MT200 var billedmessig ikke så forskjellig fra BenQ at den forsvarte prisforskjellen. (Jeg kunne i enkelte sekvenser også se regnbuer på denne).

Har dere noen andre alternativer i denne prisklassen jeg burde sjekke ut ?
    Kanskje jeg burde kikke etter LCD ?
    Det aner meg at om så er tilfelle, skal det mye til å finne en god PJ i denne prisklassen !

Noen Forslag ?

FallenA :cry:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •