Sony VPL-HS50 eller Panasonic PT-AE700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-HS50 eller Panasonic PT-AE700

Vel, det jeg egentlig lurer på er om Sonyen er verdt de ekstra kronene.

Prisdifferansen etter mine rabatter vil være ca. 8000.

Jeg bruker et Adeo Greyvision lerret med 1,0 Gain.

Lerretet er 185cm bredt og 104cm høyt (84,8" diag.)

Grunnen til at jeg spør er at jeg har Panasonicen i bestilling, men det er levering sent Januar. Sonyen kan jeg få med en gang. Hv avil dere annbefale?

Signalkilde vil være en HTPC m/GF6600GT Grafikkkort via DVI --> HDMI.

Så, hva bør jeg gjøre? Skal jeg vente på Panasonicen, eller bør jeg gå for Sonyen? Har veldig lyst på PJ asap....

Takker på forhånd for alle svar!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Gå for sony, uten tvil.
    Etter de siste dager lesing på sony-tråden er det ikke tvil om at den parkerer panasonic-en.
    Panasonic sammenlignes med DLP-er i samme prisklasse, nye sony har folk sammenlignet mot både H77 og AMO.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også gått for Sonyen. Men etter hva jeg har lest egner HDMI-inngangen seg foreløpig ikke til PC-bruk pga. overscan og sort ramme. VGA-inngangen er nok foreløpig det beste valget inntil Sony evt. kommer med firmware-oppgradering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det er jo kjedelig..............

Hvordan vil sonyen værei forhold til f.eks. PE8700 fra Benq?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RapidNergy
    Hmm, det er jo kjedelig..............

Hvordan vil sonyen værei forhold til f.eks. PE8700 fra Benq?
    Jeg ville ikke tillagt DVI-problematikken særlig vekt. Det er vanligvis bortimot umulig å se forskjell på bildet fra VGA eller DVI-utgangen på PCen så sant displayenheten har god AD-konvertering og kablene ikke er alt for lange. '

Jeg kjører VGA fra PC til min Epson TW100H. Testet også DVI men det var helt umulig å se noen forskjell. Siden jeg bare hadde en 2m DVI kabel liggende og trengte 5m bruker jeg nå VGA. En fordel med dette er at DVI-inngangen er ledig til en framtidig HD-DVD/Blu-Ray spiller.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Og husk, det er ikke en direkte feil i Sonyen på en slik måte at det ikke lar seg rette ved eventuelle nye firm-versjoner.

GÅ FOR SONYEN!

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er alle nå enige om at sonyen er ett bedre kjøp, dvs merkbart bedre bilde... hvordan var det med screendoor ved sitteavstand på 1,7x....

mvh

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1,7x går nok greit, men er litt i grenseland. Når det gjelder screendoor så er ikke HS50 noe bedre enn tidligere modeller (HS20).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun for å få det bekreftet. Kan dere som har sett både panasonicen og sonyen vennligst si hva dere mener. Er sonyen uten tvil en bedre projektor enn panasonicen selv om en tar hensyn til prisforskjellen.

mvh

lflemming

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett AE700 ennå, men testet HS50 kort hos SONY Centeret i Bergen i går. Mitt inntrykk basert på 10-15 minutter titt i et rom som ikke var 100% mørkt:

1) Utrolig stillegående (24dB) ! Måtte ha øret helt inntil for å høre vifta. Viftestøy er et IKKE-tema på denne projektoren

2) Projektoren er STOR, og spesielt er det dybden som en legger merke til. Tror den er nesten 40cm dyp. Det vil si at en må ha en veldig dyp hylle (må spesiallages)

3)Lite synlige pixler/screendoor. Faktisk noe av det beste jeg har sett på LCD. Så ingenting til VB, men så er heller ikke dette noe jeg vanligvis irriterer meg over.

4) Bra sortnivå, men litt vanskelig å bedømme ettersom lerretet var hvitt + at rommet ikke var 100% mørkt.

5) Meget skarpt bilde + fine farger.

6) Lens shift virket meget bra. Tror vertical var ca 100% mens horisontal var ca 50%. Tror også at vertical lens shift "nedover" var større enn oppover, dvs at projektoren kan passe best stående på en hylle. Mulig jeg tar feil her.

7) Projektoren ble testet med komponent. Har lest at komponent anbefales på denne ettersom HDMI medfører betydelig overscan (les innlegg fra Lygren)

Det ville forundre meg mye om AE700 er bedre enn denne, eller i nærheten. Dersom dette er tilfellet, kommer jeg til å kjøpe AE700 umiddelbart

Ut i fra det jeg har lest tror jeg HS50 er stillere enn AE700, bedre bilde, bedre lens shift, bedre sortnivå. AE700 er kr 10 000 billigere, mindre i størrelse, muligens mindre VB og mindre screendoor (men det kan ikke være mye).

Husk: Dette er basert på kun 10-15 minutters test, i tillegg til at jeg ikke har sett AE700. HI FIL har sett begge og kan vel uttale seg bedre (tror også han har gjort det allerede)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er på rett spor her Alex.

HS50 er bedre enn AE700 på nesten alle områder. Det er kanskje litt mindre screendoor på AE700, for de som ønsker STORE bilder, med det skiller uansett ikke mye.

HS50 er rett og slett en formidabel kinomaskin. Den har sine buggs, men er uten tvil verd hver krone likevel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det, Hi Fil, nemlig at denne maskinen er rå. Som du skjønner, prøver jeg allikevel å argumentere meg bort fra å kjøpe denne (les: Jeg må takfeste, for dyr, etc).

Men jeg føler et enormt suuuug !

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Du er på rett spor her Alex.

HS50 er bedre enn AE700 på nesten alle områder. Det er kanskje litt mindre screendoor på AE700, for de som ønsker STORE bilder, med det skiller uansett ikke mye.

HS50 er rett og slett en formidabel kinomaskin. Den har sine buggs, men er uten tvil verd hver krone likevel.
    Men noe annet er vel ikke å forvente med en pris 10k høyere, HiFil. Begge PJ gir vel mye for pengene, men i hver sin prisklasse?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, vet at dette blir veldig teoretisk og off topic men... hva med hs 50'en opp imot en eventuell pana ae 900, dvs en 700 med d5 paneler.

leste på avsforum at d5 720 projektorer ventes om ca 3mnd....

nå har jo denne blitt så billig at tråden må vel flyttes til projer under 25'

mvh

lflemming

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge PJ gir vel mye for pengene, men i hver sin prisklasse?
    Ja, og når AE700 er såpass mye lavere priset er det en god grunn til å velge den, samt at også den gir fantastisk bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt HS50 i en uke og er fortsatt amazed over hvilke bilder denne projektoren kan lage.

Jeg hadde AE700 i ca. en måned men var virkelig skuffet over denne. Før pannaen hadde jeg Epsons TW200 i noen måneder og var faktisk mer fornøyd med den. Bedre farver, mindre VB ingen horisontale scanlines (Peakaboo). Det eneste pannaen hadde som var forsåvidt bra var sort nivået, og den var lyssterk og dermed egnet som vanlig TV.

Jeg bruker HTPC eller Samsung HD935 som kilder til de projektorene jeg har hatt
    .
    DVI to VGA (HTPC)
    DVI to HDMI (HTPC eller Samsung HD 935)
    Component to Component (Samsung HD 935)
    Hvilke kilder og overføringer jeg bruker har variert fra projektor til projektor. Noen filmer gjør seg bedre på HTPC til VGA/DVI/HDMI og noen er bedre
    på HD 935 til HDMI eller Via Component.

På HS50 har jeg stortsett brukt HTPC Via DVI to VGA da jeg har falt for den lille mykhet du da får i bildet i forhold til HDMI som virker en smule digitalt. Men dette er jo smak og behag.

Forskjellen mellom Panna og Hs50 merker du alllerede når du pakker dem ut av boksen. Pannaen virker rett og slett mer plastikk en Sonyens tyngde og robuste utførelse. Sony lyset på oversiden (som du kan slå av og på) er også en liten detalj som på en måte gir produktet en eksklusiv look. HS50 gir også et meget godt bilde rett ut av boksen. Det var ikke mye innstilling som skulle til før jeg følte at bildet "satt". Jeg har vanligvis byttet projektor mellom hver 4-6 måned i de siste tre år, men har en følelse nå at jeg har fått meg en ny følgesvenn helt til HS50 får en oppfølger. "I'm in love".

Summerer opp:

PANNA 700 +++

Bra sortnivå
    Lyssterk
    Lensshift

PANNA 700 ---minus---minus

Forferdelig VB selv etter flicker adjust
    peak-a-boo lines (Ofte)
    Mindre tiltalende design Spesielt ved takmontering)

HS50 +++++++++++++++

Enormt sortnivå, aldri sett det bedre, selv ikke på
    "Headache maker No.1 BENQ8700+" Trodde jeg hadde
    fått i meg LSD men det var bare en DLP.

Utrolig detaljeriktbilde "Levende"

Plaseringsvennlig "Lensshift"

Flotte farver med mange instillingsmuligheter.

HS50--Minus-minus-minus

Ikke noe å snakke om men, en smule overscan på p720, bruk i1080 istedet.

-------Long live LCD, Long live the New King HS50------

Den er værd hver krone den koster mer enn PANNA700

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Uten å gjøre forsøk på å hype HS-50 helt i skyene, slenger jeg meg på anbefalingen. Det er rett og slett imponerende hva Sony har prestert denne gangen!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å virke som om jeg forsvarer Panasonic PT-AE700 nå, men er det virkelig rettferdig å sammenligne to prosjektorer i to helt forskjellige prisklasser? En må jo sammenligne i samme prisleie! De som evt kun har 15k tilgjengelig for PJ-kjøp kan jo se langt etter Sonyen alikevel.......... :?

Hadde de enda kostet det samme, så....... :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å virke som om jeg forsvarer Panasonic PT-AE700 nå, men er det virkelig rettferdig å sammenligne to prosjektorer i to helt forskjellige prisklasser? En må jo sammenligne i samme prisleie! De som evt kun har 15k tilgjengelig for PJ-kjøp kan jo se langt etter Sonyen alikevel..........
    Jeg er ganske enig med deg Anfield. Det er en signifikant prisforskjell mellom AE700 og HS50. Dessuten har jeg mine tvil til at HS50 er SÅ mye bedre. (Uten å ha sett den i skikkelige omgivelser) AE700 er ihvertfall verdt hver krone når man ser på ren bildekvalitet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den (HS50) er verd prisforskjellen eller ei, er jo avhengig av hvor mye det svir i lommeboka. Dersom en må låne pengene er den ikke verd det, men har man kronene liggende er den definitivt verd prisforskjellen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •