Sony VPL-HS50 eller Panasonic PT-AE700 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    cine4home påpekte også at de kunne se at irisen jobbet, men da på tekstboksene, ikke i selve bildet.

Sitat:
    "In der Praxis ist Panasonic dieses Technik so gut gelungen, dass das Auge im normalen Filmbetrieb von dieser ständigen Helligkeitsanpassung nichts bemerkt. Nur wenn man sich genau z.B. auf die Letterbox-Streifen eines Cinemascope (21:9) Filmes konzentriert, kann man die Anpassung eventuell beobachten."

Svært fritt oversatt:

"I praksis har Panasonic fått til dette så godt at øyet ikke oppfatter disse stadige lysjusteringene under vanlig filmfremvisning. Kun dersom man f.eks konsentrerer seg om å se på tekststripene i 21:9 formatet er det mulig å observere justeringene."

Dette kan ikke bety annet enn at virkemåten på irisen er svært forskjellig fra HS-50 sin iris. I PT-AE700 er det åpenbart at irisen er ment å jobbe svært raskt, og kan endres fra scene til scene.

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at jeg har spurt om det før, men desverre så er det ingen som kan se inn i framtiden... Hvordan vil hs 50'en være opp imot en eventuell pana 700 med d5 paneler eller event pana 900. med tanke på sortnivå, kontrast og fillfaktor.

mvh

lflemming

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil hs 50'en være opp imot en eventuell pana 700 med d5 paneler eller event pana 900. med tanke på sortnivå, kontrast og fillfaktor.
    Siden det ikke eksisterer noen projektor med D5 paneler (utenom evt. prototyper) er dette umulig å si. Men jeg er ganske sikker på at en aventuell AE900 med D5 paneler ikke vil stå noe tilbake for HS50 på kontrastsiden. Men somsagt, time will show. Fillfaktoren på D5 er 60%, mot 50% på D4. Dette betyr da mindre SDE.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kontrasten må ses i direkte sammenheng med sortnivået, og bør etter min mening ikke ses i sammenheng med dynamikk, som jo er langt mer avhengig av sortnivå enn lysutbytte, som jfinneru understreker benytter i kontrastsammenheng. Et godt sortnivå, f.eks. på en CRT projektor, gir et langt mer dynamisk bilde enn på en tilsvarende DLP/LCD med dårligere sortnivå, selv om lysutbyttet er aldri så høyt.

Jeg er dermed generelt sett lite enig i jfinneru / (hi-fils?) tilsynelatende konklusjoner vedrørende kontrast på HS-50, som etter mitt syn i stor grad forsvarer sin "6000:1" benevnelse; ikke fordi lysutbyttet er høyt, men fordi sortnivået er godt, og dermed gir høy dynamikk.

Nå er det imidlertid slik at HS-50 langt fra er perfekt mhp sortnivå, og er milevis unna CRT'er. Dette har for min del understreket CRT'en fremdeles enorme styrke, som selv mer enn 10 år etter CRT projektorens "død" fremdeles viser det beste bildet markedet kan oppdrive....og DET er ikke grunnet høyt lysutbytte, som etter min mening bør være av lavere prioritet i et lyskontrollert rom og lerret under 100-120"-er.

Understreker igjen at sortnivå og dynamikk ikke nødvendigvis er like høyt preferert av alle, men da kjøper en vel heller ikke en projektor av type HS-50 som nettopp selger på sortnivået.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa jeg var hos Gorm og så på HS50, så så vi også litt på tiden det tok fra et lyst bilde til et mørkt bilde. Det jeg satt igjen med av følelse var at tiden var timet veldig godt til hvordan øyet mitt oppfattet det mørke bildet. Fra en lys scene til en mørk scene tar det litt tid før øyet "justerer" seg. Jeg følte derfor at sortnivået var relativt konstant, på grunn av at øyet mitt gradvis vendte seg til det mørke bildet. Sony har sikkert sjekket og funnet ut at dette normalt tar 12 sekunder eller noe slikt. Når man gikk over til en lys scene så var ikke denne forsinkelsen fremtredende. Jeg tror ikke det er forsinkelse på å åpne iris, bare på å lukke den ned. Jeg følte i alle fall ikke at bildet ble lysere og lysere etter hva jeg kan huske. Dette er jo også naturlig da øyet mye raskere vender seg til lys enn mørke. Tror ikke jeg er helt på jordet her, men jeg er jo tross alt newbie på dette her...

-Ko_deZ-

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •