Sony VPL-HS50 eller Panasonic PT-AE700 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Om den (HS50) er verd prisforskjellen eller ei, er jo avhengig av hvor mye det svir i lommeboka. Dersom en må låne pengene er den ikke verd det, men har man kronene liggende er den definitivt verd prisforskjellen.
    Blir vel ikke mindre verdt dersom en må låne penger for å kjøpe den. Folk låner glatt 200 000 - 300 000 for å kjøpe en bil, og opptar lett kr 50 000 ekstra for å få en "tøffere" bil. Det er ingen som stiller spørsmål til om Audi er verdt de ekstra pengene i forhold til Mazda/Toyota (o.l), selv om en må låne pengene.

Altså, dersom en har råd til AE700 (cash), men må låne kr 10 000 for å kjøpe HS50, bør ikke dette bli et problem. Ta opp lån med pant i huset. Da får du låne til 2-3% rente. Dette utgjør kr 200-300 i året (før skattefradrag). Er du virkelig hekta, er dette pianøttpenger :wink:

Men, ikke ta opp et slikt forbrukslån til 30% rente :evil:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Og begge er projektorer i klassen opp til 25k, så det hører naturlig å sammenligne dem.
    Strengt tatt er det faktisk ikke så langt mellom dem i pris heller, og hvis HS50 da er en revolusjon i klassen har vi krav på å vite det.
    Vi har jo allerede fått indikasjoner på sonyen priset en god del billigere enn veiledende pris. Faktis med større reduksjoner enn vi har sett på panasonicen.

Disse to hører til samme kategori!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg totalt uenig AlexF. Sin egen økonomi er viktigste grunn for å vurdere om det er verdt ekstra investering.

Hvis jeg heter Bill Gates så er det selvsagt verdt 90k ekstra for å få trådløst internett i bilen, men heter jeg Ole Olsen og tjener 160k i året så er det ikke verdt det.

På den annen side så hvis man har lagt til side 10k for å dra på ferie med svigers så er det uansett verdt det å legge de heller i projektoren.

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Om den (HS50) er verd prisforskjellen eller ei, er jo avhengig av hvor mye det svir i lommeboka. Dersom en må låne pengene er den ikke verd det, men har man kronene liggende er den definitivt verd prisforskjellen.
    Blir vel ikke mindre verdt dersom en må låne penger for å kjøpe den. Folk låner glatt 200 000 - 300 000 for å kjøpe en bil, og opptar lett kr 50 000 ekstra for å få en "tøffere" bil. Det er ingen som stiller spørsmål til om Audi er verdt de ekstra pengene i forhold til Mazda/Toyota (o.l), selv om en må låne pengene.

Altså, dersom en har råd til AE700 (cash), men må låne kr 10 000 for å kjøpe HS50, bør ikke dette bli et problem. Ta opp lån med pant i huset. Da får du låne til 2-3% rente. Dette utgjør kr 200-300 i året (før skattefradrag). Er du virkelig hekta, er dette pianøttpenger :wink:

Men, ikke ta opp et slikt forbrukslån til 30% rente :evil:
    Faktisk billigere med forbrukslån om man betaler ned fort...
    Slipper etableringsgebyr, depot og tinglysning.... Noen tusen ekstra det.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Og begge er projektorer i klassen opp til 25k, så det hører naturlig å sammenligne dem.

Disse to hører til samme kategori!
    Apropos dette, burde ikke denne flyttes til PJ under 25k nå??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på "billige forbrukslån" først: Ja, dette er billigere dersom en klarer å holde tidsfristen. Typiske lån som kjøp nå betal om 6 mnd spekulerer i at du ikke skal ha råd om 6 mnd heller.

Peakman: Jeg skjønner argumentasjonen din. Men alt er relativt. En trenger ikke å være Bill G for at det skal være verdt det. Spørsmålet er om det er verdt å forsake noe annet. Det vil ikke være verdt pengene å kjøpe HS50 vs AE700 dersom en ikke ser forskjell på bildet, eller ikke bryr seg om de forskjellene som er i sortnivå etc. Dette gjelder uansett hvor mye penger en har.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder private økonomiske forhold kan en jo ikke ta hensyn til det når tråden har overskriften "HS-50 vs. AE700". Hadde tråden vært "HS-50 vs. AE700, gitt max 15.000", hadde vel svaret vært gitt.

Uansett, la oss ta utgangspunkt i at vedkommende har pengene, så får vi heller diskutere om en kan forsvare mellomlegget. Jeg sier selvsagt personlig; JA, fordi jeg mener AE700 og for øvrig alle øvrige LCD'er jeg har sett har for svakt sortnivå for meg, men det blir en subjektiv preferanse nødvendigvis ikke alle deler med meg...

De VIKTIGE styrkene til Sony'en er:

-Sortnivå (som nødvendigvis ikke alle synes er like viktig)
    -Støynivå (-=-)
    -Stor flyttbar linse (trenger ikke være noe poeng heller...)

-Prosessering (det synes vel alle generelt er viktig)
    -Ingen VB (som også de fleste vil synes er generelt viktig)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder private økonomiske forhold kan en jo ikke ta hensyn til det når tråden har overskriften "HS-50 vs. AE700". Hadde tråden vært "HS-50 vs. AE700, gitt max 15.000", hadde vel svaret vært gitt.

Uansett, la oss ta utgangspunkt i at vedkommende har pengene, så får vi heller diskutere om en kan forsvare mellomlegget. Jeg sier selvsagt personlig; JA, fordi jeg mener AE700 og for øvrig alle øvrige LCD'er jeg har sett har for svakt sortnivå for meg, men det blir en subjektiv preferanse nødvendigvis ikke alle deler med meg...

De VIKTIGE styrkene til Sony'en er:

-Sortnivå (som nødvendigvis ikke alle synes er like viktig)
    -Støynivå (-=-)
    -Stor flyttbar linse (trenger ikke være noe poeng heller...)

-Prosessering (det synes vel alle generelt er viktig)
    -Ingen VB (som også de fleste vil synes er generelt viktig)
    Enig i dette, lygren, men nå maser jeg kanskje fælt her, men begge disse PJ koster nå under 25k. Burde ikke denne tråden flyttes nå?? Rett skal vel være rett?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, er ikke sikker på veil på Sony'en, men antar den er over 25k. Uansett, overfører til under 25k, så får du det som du ønsker vettu... Kan vi ikke prøve å holde tråden "faktuell" herfra iallfall? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren: Du er litt inhabil i denne saken, ettersom du er meget nært knyttet til AVShop som selger HS50. Men når det er sagt, så støtter jeg Lygren i at HS50 gir kanonbilde.

Det bør legges til at noe som kan være negativt med HS50 er størrelsen (trenger ikke å være for alle).

Ellers så er kr 10 000 mye penger for en del, og spesielt ettersom annenhåndsverdien på projektorer er veldig lav, slik at en nesten må avskrive projektoren i løpet av 1-2 år. Det kommer vel garantert en projektor til neste år som er bedre og billigere enn HS50.

Det store spørsmålet blir da: Skal en kjøpe HS50 nå for å bytte ut om 1-2 år eller kjøpe AE700 for å bytte ut om 1-2 år ? Jeg tror de som betalte kr 100 000 for en projektor med 800:1 i kontrast for 3 år siden også lurer på det samme :wink:

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvordan man verdsetter det å ha en PJ. Alt nytt taper seg i verdi: Bil, PJ hi-fi osv, man innser at det er et økonomisk tap, men dersom den leverte verdien er høy nok: Gi gass!!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som lurer så er veiledende pris på HS50 29.990,-

Fikk dette bekreftet fra Sony i går.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som lurer så er veiledende pris på HS50 29.990,-

Fikk dette bekreftet fra Sony i går.
    Jeg gir meg jeg........ Bare å flytte tilbake, men den selges jo flere steder til godt under det.......

Uff, det ble mye svada av dette, tar det til etterretning for en senere anledning.

Men på et litt mere faglig grunnlag, så gleder jeg meg til å se denne, selv om ingen har fått den her nede på Sørlandet enda. Men for å spørre om det; den 6000:1 kontrasten er den kun teoretisk eller oppleves den slik i praksis? Og hvor langt kan denne kontrast-fokuseringen holde på for vanlige brukere, og ikke kun for superentusiaster?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kun teoretisk anfield. den har "dårlig" ansikontrast ved bruk av autoiris
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å spørre om det; den 6000:1 kontrasten er den kun teoretisk eller oppleves den slik i praksis?
    kun teoretisk anfield. den har "dårlig" ansikontrast ved bruk av autoiris
    Jeg forstår meg ike på dette. 6000:1 har da absolutt ingenting med Ansi kontrast å gjøre, men On/Off kontrast. Og selvsagt merker man at projektoren har høy On/Off kontrast. Veldig mørkt, og veldig lyst. Det at den har middelmådeig Ansi kontrast merkes vel egentlig best i mørke scener hvor det er mye sort og mye hvitt/lyst. Jo høyere Ansi kontrast, jo mer trøkk i det hvite selv om det sorte forblir likt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo man hadde sikkert merket on/off kontrasten hvis den hadde kommet fort på deg, men når irisen bruker 12 sekunder fra å være helt stengt til å bli helt åpen så kan man knapt kalle det on/off kontrast. mere som on................................................ .......off. uansett så tror jeg de fleste vil være enig i at autoiris har noe for seg, selv om dette er en førstegenerasjon som åpenbart har forbedringsapotensiale. De fleste vil også vil også være enig i at ansikontrast er viktigere for filmopplevelsen en on/off, og at on/off opplevelser i film skjelden kommer gradvis over 12 sekunder :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste vil også vil også være enig i at ansikontrast er viktigere for filmopplevelsen en on/off, og at on/off opplevelser i film skjelden kommer gradvis over 12 sekunder
    Denne diskusjonen er littegranne offtopic, men jeg er jo selvsagt litt uenig med deg Jørn. La oss si at du (helt hypotetisk) har on/off kontrast på 300:1 og en ansi kontrast på 300:1. Vil du da si at bildet vil være bedre enn om du har en tilsvarende prpjektor med 1000:1 on/off og 150:1 ansi kontrast?

Og bruker irisen 12sekunder? Jeg trodde den brukte ca 5sek jeg.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men selv 5 sekunder er jo fryktelig tregt. Hva i allverden er årsaken til at det er så tregt? Irisen på HS-50 ligner ikke så lite på blenderen i et vanlig speilrefleksobjektiv, og disse er da MYE kjappere. Disse blenderne klarer uten problem 5-10 Hz på et raskt kamerahus.

PT-AE700 har et annet system, men er dette like tregt?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den bruker 12 sek, gorm har tatt tiden. det er nok en grunn til det. tenk hvordan bildet hadde blitt hvis den gikk opp og igjen fort isf gradvis. da ville det blitt en forundelig filmopplevelse. litt av poenget er nok at øyet ikke skal registrere at irisen justerer seg under film
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    litt av poenget er nok at øyet ikke skal registrere at irisen justerer seg under film
    og det gjør den vel hvis irisen er så rask at øyet ikke oppfatter responsen den gir. Mener å ha forstått at AE700 er dynamisk fra bilde til bilde. Den har jo en helt annen oppbygning (to plater som åpner/snevres sammen). Ak kommenterte at han så iris'en arbeide på min AE700 da jeg var på besøk der og jeg mener jeg så det samme (men bare etter han påpekte det ops: ) Men ettersom Ak så den arbeide får vi nok konkludere at irisen + lampekontroll var for treig på AE700 også, i alle fall om en er rask i oppfattelsen.

Fra Panasonic (LINK)
    Sitat Opprinnelig postet av Panasonic
    A new Dynamic Iris optical system incorporates AI technology to control the light volume and gamma curve in real time. Gamma correction is possible in every single scene. In conjunction with lamp control, the world’s first Iris with scene-tracking capability delivers a dynamic contrast of 2,000:1, so the picture is sharp and clear even in a well-lit room. Superb brightness is achieved at the same time, broadening the dynamic range. The dynamic gamma is interlocked with the light source, so scene changes are smooth and natural, and contribute to sufficient brightness in dark scenes. The AI can detect as many as 3,000,000,000 combinations of scenes by utilizing histogram analysis. An amazing response speed is achieved by interlocking it with the light source rather than the lens.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •