Z3 bilde ute av vater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Z3 bilde ute av vater

Hallo karer

Har kjøpt min føsrte proj, en Z3 og det virker jo bra. Den henger i taket, men projektoren er ikke enkel å få i vater på grunn av et litt slarkete takfeste. Dette medfører at bildet er litt "skjevt" og heller en grad eller to til høyre, er det noen muligheter å rette opp bilde med andre metoder enn å krangle med takfeste?

Svaret er sikkert latterlig enkelt men jeg har ikke funnet det.....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unngå så langt som mulig å stille på bildet 'elektronisk' - f.eks. keystone og trapezoid (og tilsvarende) da dette vil medføre noe (mye) forringelse bildet.

Jeg ville nok etterstrebet å løse problemet med takfestet på best mulig måte. Muligheter der også vil jeg anta. Har du noe bilde av festet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar

takfeste er et B-Tech, se vedlagte bilde. Problemet med dette festet er at det er leddet på to steder med totalt 4 umbrako-skruer. Keystone vil ikke korrigere dette, men hvor ligger trapezoid løsningen i menyen? har bare funnet keystone som korrigerer bildets beliggenhet på lerretet, minus den mekaniske zoomen og lens-shift.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten brainstorming fra meg:

Er det 'skjevt' tyngdepunkt på projektoren som gjør at den 'drar' ned festet mer på den ene siden enn den andre ? Ut i fra bildet ser det ut som en kan forskyve/forlenge armene til PJ festet og kanskje på den måten sørge for at PJ henger vannrett i 'nøytral' posisjon. Da skal en kunne slippe at festet står i spenn.

Deretter ville jeg prøvd å låse umbrakoskruene slik at festet ble satt fast (så langt det lar seg gjøre) og deretter eventuellt shimse opp festet mellom PJ og takfestet dersom det fremdeles er skjevt. Shimse = legge under metallskiver av forskjellige tykkelser i festet. Dette krever selvfølgelig at en kommer til med hendene når PJ er festet oppe i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har et godt poeng, det går nok an å gjøre tyngdepunktet mer optimalt... men jeg tenkte at det kanskje fantes en måte å "tippe" bildet litt på i menyen.

Er det ingen måte å gjøre dette elektronisk på med Z3'en, slik at man ikke er avhengig av å plassere projektoren i vater for å få et rett bilde?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen måte å gjøre dette elektronisk på med Z3'en, slik at man ikke er avhengig av å plassere projektoren i vater for å få et rett bilde?
    Det er kanskje (kjenner ikke til Z3 menyene) mulig, men som Kokken skriver ønsker du å unngå det siden det forringer den generelle bildekvaliteten. Bare du får kjempet nok med opphenget tenker jeg nok at du får det til

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Z3 og et takfeste som er leddet og fastlåses med umbraco. Jeg har etter hvert fått strammet til festet slik at bildet er helt "i vater" (hvertfall godt nok :wink: ).
    Tror ikke det er noen måte å rotere bildet i projectoren (innstillinger). Og om dette fantes, er det sannsynligvis forringende på billedkvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Oban, da slipper jeg i hvert fall å pløye gjennom menyen på nytt, samt rive meg i håret over en "mangelfull manual" + andre utrykk som jeg velger å avstå fra å skrive. Dette er jo tross alt et forum med høy grad av klasse .

Tipper det blir å hoste opp umbrakonøkkelen igjen. Men det er merkelig, hvis man først har bestemt seg for at ting er skjevt, så er det på en måte det. Er jeg alene om denne følelsen???

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terra73
    Men det er merkelig, hvis man først har bestemt seg for at ting er skjevt, så er det på en måte det.
    Har du kjøpt deg laservater? Det er en av de værste gadget's som nå etter hvert befinner seg i mange hjem. Etter laservater er kommet i hus vil en fort merke hvor skjevt livet egentlig er... [Jeg kan se at hyllen i den ene enden tangerer laserstrålen, mens 1,5 meter lenger borte rører den laserstrålen, STYGGEDOM!!! - Må justeres straks] :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit, det var spikeren i kista for laservateret :lol: :lol: :lol:

det skal ikke inn i mitt hus, da er jeg redd jeg blir sinnsyk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker samme takfeste selv ja..
    er noe drit å stille inn spesielt omman har skjevt tyngdepunkt.
    når man skrur till så drar du justeringen ut av stillingen.
    fant ut ca kor mye den drog når eg stramma til, og justerte den dertil skjeiv.
    resultatet ble etter et par forsøk helt perfekt.
    Nå opplever eg og at festet er langt fra stødig. men det holder bare eg ikke klatter med ledningene eller noe.
    plagsom festeanordning ja :evil:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •