Noen spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spørsmål

Har en del nybegynner spørsmål ang prosjektorkjøp. Jeg har aldri hatt det før så det er meget jeg lurer på.

1. Takfester, er det bare å kjøpe hvilket som helst, eller er det forskjellige fester fra forskjellige produsenter?
    Hvordan er det å snekre seg en boks selv? Trenger prosjektorer mye luft rundt seg mtp. varmgang?

2. Kalibrering
    DVD filmer har jo et utall av formater.
    Anamorphic wide, letterbox, 185:1, 135:1, 230:1, 240:1 osv.
    Hvordan blir dette med prosjektor og rammelerret? Får man de sorte stripene som er over/under bildet på tv'er? Eller kan man stille bildestørrelsen på prosjektoren.
    Henger man opp prosjektoren først, sikter seg inn på veggen, og henger lerret opp deretter? Tviler på jeg blir populær hvis jeg lager for mange stygge merker i taket.

3. Tilkobling
    HDMI eller komponent? Hva er best?

4.Lerret
    Jeg har hvite vegger, så jeg har klart å lese meg fram til at et grått lerret vil være det beste.
    Har også lest at men bør unngå nedtrekkslerret hvis det er mulig. Er det et utbredt problem med bølger på nedtrekkslerret?

Vil det by på store problemer med hvite vegger?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Takfester, er det bare å kjøpe hvilket som helst, eller er det forskjellige fester fra forskjellige produsenter?
    Hvordan er det å snekre seg en boks selv? Trenger prosjektorer mye luft rundt seg mtp. varmgang?
    Det finnes fester som er beregnet for spesifikke modeller, men det finnes også mangen universale oppheng. De fleste projektorer trenger litt luft rundt seg siden de har luftkjøling.

2. Kalibrering
    Hvordan blir dette med prosjektor og rammelerret? Får man de sorte stripene som er over/under bildet på tv'er? Eller kan man stille bildestørrelsen på prosjektoren.
    Henger man opp prosjektoren først, sikter seg inn på veggen, og henger lerret opp deretter? Tviler på jeg blir populær hvis jeg lager for mange stygge merker i taket.
    Man vil få de samme strekene over/under på en projektor som på en tv.
    Om du henger opp projektoren eller lerretet først betyr ikke noe, men det burde ikke være noe problem å planlegge plaseringen slik at du bare trenger å henge projektor/lerret opp en gang. Dersom du har mulighet til det er det best å henge projektoren sentrert mot lerretet (horisontal retning). Dersom offsett på projektoren da er slik at den kaster bildet fra øvre kant av linsen og nedover, plasserer du projektoren slik at øvre kanten på linsen er i samme høyde som øvre kant av lerretet.

3. Tilkobling
    Begge. Bruk HDMI om du kan, men komponent er en meget god "second best"

Har også lest at men bør unngå nedtrekkslerret hvis det er mulig. Er det et utbredt problem med bølger på nedtrekkslerret?
    Ja, jeg har enda ikke sett et nedtrekkslerret uten litt bølger.

Det går greit om du har rimelig god lyskontroll. Mørke vegger er selvsagt å foretrekke.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det går greit om du har rimelig god lyskontroll. Mørke vegger er selvsagt å foretrekke.
    Jeg har lyse trevegger og 100% lyskontroll, og jeg synes ihvertfall lysreflekteringen på veggene er plagsomt og ødelegger en del av "kino-følelsen"...

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for genialt svar Ak.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyse trevegger og 100% lyskontroll, og jeg synes ihvertfall lysreflekteringen på veggene er plagsomt og ødelegger en del av "kino-følelsen"...
    Om man setter dette litt på spissen er jeg selvsagt enig med deg, men de fleste har desverre ikke muligheten til å male veggene mørke. (Deriblandt meg) God lyskontroll er allikevel viktigere enn mørke vegger.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, det med lysrefleksjoner på veggene er ikke så irriterende at jeg vil gå tilbake til 32" TV, men det er ihvertfall verdt å vite når man skal kjøpe prosjektor for første gang. Tycker nu jag da :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Noen spørsmål

Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Noen huskeregler for projektor oppheng (henter fra en ASK A4 brukermanual)

En feilmontert projektor utgjør en potensiell fare for både mennesker og materiell.
    En projektor og et monteringsbeslag som faller ned kan gi risiko for personskader eller materielle skader. Skade som oppstår på grunn av feilaktig håndverksmessig montering og bruk kan få rettslig etterspill og må unngås.

Unngå å montere projektoren i taket i områder med hyppige jordskjelv eller mulighet for jordskjelv.

Når monteringsbeslaget festes i taket, er det viktig å kontrollere
    tak materialet og forsikre seg om at det vil tåle den samlede vekten av
    monteringsbeslaget og projektoren. Treverk, stålbjelker eller betong vil gi
    sikkert og holdbart feste. Unngå gips eller andre skjøre materialer som ikke har tilfredsstillende bæreevne. Følg de detaljerte retningslinjene for
    monteringsbeslaget, så du kan være sikker på at det monteres og brukes
    riktig.
    Når projektoren er montert i taket må en kontrollere at bærekraften er
    tilstrekkelig ved å legge den doble vekten av monteringsbeslaget og
    projektoren på monteringsbeslaget. Monteringsbeslaget må tåle denne
    ekstrabelastningen uten at det oppstår tegn til materialtretthet eller at
    festeskruene ser ut til å kunne løsne.
    Det er både universal modeller og projektor produsentens egne fester for gjeldende modell. Biltema har til og med en brakett som egentlig er for tv-er, men med litt fingerferdighet og minimal teknisk innsikt kan man lage noen nye hull som passer til festepunktene til projektoren. Kanskje ikke den peneste løsningen , men det er en del som bruker den. :wink:

Det å snekre en boks selv går sikkert greit bare projektoren får tilstrekkelig oppheng, kjøling ol.
    Når det gjelder luft rundt projektoren, er vel en grei huskeregel at luft inntakets tilgang til kjøleluft og området rundt projektoren må ha luft som ikke har høyere temperatur enn det som angis som maks omgivelses temperatur ved drift i brukermanualen for projektoren. Den brukte oppvarmede kjøleluften må bli ført vekk fra projektoren, så den ikke omgir projektoren og blir sugd inn på nytt i kjøleluft inntaket, da dette er med på å varme opp projektoren så den kan ta skade.

2. Kalibrering
    Man får nok samme format problem som med et 16:9 TV med 16:9 projektorer osv med at man får sorte maskeringsfelt rundt de forskjellige formatene som ikke passer med formatet på brikka i projektoren, tilsvarende formatet på tv skjermen. Hvorvidt man kan strekke bildet ol avhenger av projektoren og dvd spilleren.
    Man har ofte mulighet for å zoome elektronisk i projektoren eller dvd spilleren, eller forandre bredde høyde faktorene men det er jo ofte ikke noen god løsning. Har man plassert projektoren sånn at man har litt optisk zooming igjen, kan vel til nød også det benyttes, men vil anbefale at man setter opp projektoren og lerretet sånn at alle punktene på projektor brikka kommer med innenfor maskeringen på lerretet, verken mer eller mindre.

Skal monteringen gå mest mulig smertefritt uten feil borring ol. er det vel kun god planlegging og oppmåling ut i fra lerretstørrelse projektorens faste + eventuell variable offsett / lensshift, kasteavstand og optiske zoom området som gjelder. Best bildekvalitet oppnås vanligvis med å ikke benytte lensshift justeringer eller digital keystone justering og være nøye med at projektoren og lerretet er vinkelrett og senter av et projisert bilde som bruker maks picxel flate i projektoren treffer senter av lerretet. Hva som lønner seg å montere først av lerret eller projektor kan vel variere litt ut i fra hvor god plass man har og hva som er den begrensede faktor for plassering, lerret eller projektor.
    Husk at det ofte er en liten avstand mellom senter linja av projektor og senter aksen av linse, og at denne ”dobbles” fra desktopp oppsett og takoppheng oppsett, det er det ofte lett å overse og glemme når man skal feste projektor opphenget.

3. Tilkobling
    HDMI er vel å foretrekker, fordi man unngår en digital til analog konvertering i dvd spilleren, og en analog til digital i projektoren.
    Resultatet i praksis er kanskje ikke så stort i, fordi dvd mediets bildematerialet må skaleres opp til oppløsningen til projektoren på ett eller annet tidspunkt, og mye avhenger av "godheten" til denne skaleringen. Har man et 1:1 oppløst HD kildemateriale som passer til projektorens naturlige oppløsning er forskjellen større mellom HDMI og Komponent vil jeg tro.

4.Lerret
    Jeg har hvite vegger, så jeg har klart å lese meg fram til at et grått lerret vil være det beste.
    Har også lest at men bør unngå nedtrekks lerret hvis det er mulig. Er det et utbredt problem med bølger på nedtrekks lerret?
    Et grått lerret vil kunne lage sortere sort enn det et hvitt lerret klarer, og vil dempe noe av den uønskede lys effekten av de hvite veggene.

Når det gjelder nedtrekks lerret, det er som regel vertikale bølger i nedtrekks lerret fordi duken kun har strekk i vertikal retning. Problemet blir gjerne større etter hvert som tiden går også, fordi gjentatte strekk ved opp ned og opp rullinger også påvirker duken. Tab-tesion lerreter gir horisontal trekk og fjerner effektivt bølgene , men er til gjengjeld ganske dyrt.

Best pris nivå uten bølger får man med ramme spent lerret, men det trenger jo en større ledig fast vegg plass, noe som det ofte ikke er for mye av i stua. Bølgene i nedtrekks lerretet synes best/verst ved film sener med panoreringer, der man nesten blir litt sjøsyk, men det er ofte en prioriterings sak , med tanke på pris, hvor mye plass man har til rådighet og hvor mye man klarer å leve med av bølger for hva man velger av lerret. Et godt lerret som blir pent behandlet kan jo ofte brukes lenger enn en vanlig projektor, ettersom projektor teknologien stadig blir billigere og bedre og man gjerne oppgraderer projektoren etter et par år. Vil derfor anbefale at man prioriterer og heller legger litt penger i et godt lerret med en gang, så blir man fornøyd , og kan utnytte mer av projektorens fulle potensial.

Ja og nei, hvite vegger og lyse flater gulv og tak, vil være med på å lyse opp rommet og bildet på lerretet. Oppnålig kontrast vil reduseres en del, men det går absolutt an å se film og få en grei hjemmekino opplevelse på tross av dette. Er man derimot villig til å kjøpe en "high end" projektor med meget godt kontrastnivå bør man vel prioritere å foreta seg noe for å redusere negative lys påvirkninger fra "kinosalen" for å forsvare det dyre projektor kjøpet, men her finnes det vel like mange meninger som det finnes projektor eiere :wink: .

Ble litt langt dette, men jeg håper du fikk noen nye synspunkt og ideer.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for glimrende svar.
    Ser at du skal unngå å henge prosjektor i taket i områder med fare for jordskjelv......
    Har jo en SVS, så jordkjelv blir det nok, om ikke i ordets rette forstand. Det rister nok til å rive bilder ned fra veggene. (Bruker kroker nå, så problemet er løst)
    Mer tror vel ikke at vibrasjon i taket er et like stort "problem" som vegger og gulv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jorskjelv delen er vel ikke så aktuellt for oss her i norden, men kan være greit å dimesjonere opphenget for å mota noen dynamiske krefter også.
    I tilfelle med Jorskjelv Bass under hjemmekino visning, bør kanskje projektoren monteres i et "flytende" eller fjærende oppheng som opptar og absorberer vibrasjoner :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og vurderer du SVS, så må du inn med noe gyrostabilisering på opphenget i tillegg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og nei, hvite vegger og lyse flater gulv og tak, vil være med på å lyse opp rommet og bildet på lerretet. Oppnålig kontrast vil reduseres en del, men det går absolutt an å se film og få en grei hjemmekino opplevelse på tross av dette.
    Jeg har et helt hvitt rom hvor jeg hadde tenkt å ha projektoren. Jeg er ikke fremmed for å male rommet...men vil unngå det hvis jeg kan. Hvordan blir det å prosjektere direkte på veggen(kritthvit ,uten skraper) ?
    blir det mye dårligere enn ved å ha et lerret ?
    Jeg leker litt med tanken på å MALE en svart ramme rundt bildet ! ,det ville vel på en måte hjelpe med å definere bildet bedre på samme måte som ved et rammelerret gjør.
    Men jeg er jo selfølgelig interessert i at bilde skal være så bra som mulig ...og da er vel kanskje ikke en hvit vegg det beste.. ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stiigen
    Jeg leker litt med tanken på å MALE en svart ramme rundt bildet ! ,det ville vel på en måte hjelpe med å definere bildet bedre på samme måte som ved et rammelerret gjør.
    Men jeg er jo selfølgelig interessert i at bilde skal være så bra som mulig ...og da er vel kanskje ikke en hvit vegg det beste.. ?
    Jeg ser at du allerede er skeptisk til å benytte veggen som "lerret". Da tror jeg du vil være mest tjent med å kjøpe, eller bygge, et eget lerret. Så slipper du å lure...

Tanken med å male en sort ramme rett på veggen vil se rart ut når du ikke ser film, tror jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •