Kantforsterkning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kantforsterkning

Jeg har nå hatt min Sanyo Z3 i et par uker nå, og lurer på om det som ser ut som kantforstekning er noe som kan justeres bort. Jeg har ennå ikke stilt på noe som helst, men har planer om å skaffe DVE for å kalibrere bildet. Er det håp om å få justere bort denne kantforsterkningen - og i såfall - hvordan?
    Her har jeg lagt ved et bilde fra "Pirates of the Caribbean", hvor fenomenet viser særdeles godt.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis er Sharpness stilt for høyt, enten i DVD-spiller eller i projektor.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde litt problem med min AE 700 og, men etter kalibrering så forsvant det. 8) No veit eg ikkje om du har kalibrert via DVE da???

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    No veit eg ikkje om du har kalibrert via DVE da???
    Nei, den er fremdeles som den kom ut fra esken.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis er Sharpness stilt for høyt, enten i DVD-spiller eller i projektor.
    Det er ganske sikkert dette som er saken. I DVE er det et eget testbilde for sharpness. Om du justerer slik at dette blir riktig tipper jeg at kantforsterkningen forsvinner.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å skaffe meg DVD, men ingen av de nettbutikker jeg vanligvis bruker har denne inne. Og det er ingen i lokale butikker som i det hele tatt vet hva DVE er en gang.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Jeg har planer om å skaffe meg DVD, men ingen av de nettbutikker jeg vanligvis bruker har denne inne. Og det er ingen i lokale butikker som i det hele tatt vet hva DVE er en gang.
    AVshop selger denne for 299,- hvis jeg ikke husker helt feil. Ellers så tror jeg også at Nettdata fører denne.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE: Oban.

Du trenger ikke DVE-platen for å justere sharpness ned når du uten problemer ser artifakter på filmen. Har du prøvd å justere ned sharpness, og hjalp det?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du trenger ikke DVE-platen for å justere sharpness ned når du uten problemer ser artifakter på filmen.
    Nei, sant nok det.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du prøvd å justere ned sharpness, og hjalp det?
    Har ikke prøvd. Blir litt usikker på hvor jeg skal justere. Ser at noen skriver at man kan justere på DVD-spiller eller projector. Jeg tror jeg vil starte med å prøve å justere projector, men tenkte å vente til jeg har fått DVE.
    Og jeg kan veldig godt se film med det bildet jeg har nå, også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd. Blir litt usikker på hvor jeg skal justere. Ser at noen skriver at man kan justere på DVD-spiller eller projector.
    Det betyr egentlig ikke så veldig mye, men jeg ender egentlig alltid opp med min. sharpness på projektoren, og middels (0) på dvd spilleren. (963SA)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å justere litt på sharpness i går kveld, både på DVD-spiller og på projector. Begge var satt på 0, men kunne gå til henholdsvis -7 og +7.
    Jeg så ikke stor forskjell ved å justere på DVD-spiller.
    Projectoren, derimot fikk nesten helt bort kanforsterkningen ved å stille laveste skarphet (-7). Dessverre ble hele bildet mer uskarpt (selvfølgelig), noe som var verre enn kantforsterkningen.
    Det er mulig at "Pirates of the Caribbean" er mer plaget av kantforsterkning (EE) enn andre filmer. Kan muligens noen av dere andre sjekke opp dette. Jeg ser det spesielt godt på de scenene hvor man ser master/tauverk mot lys himmel.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førøvrig ser jeg at det skrives følgende i omtalen Dvdarkivet har gjort på "Pirates of the Caribbean", sone 2 DVD-utgave :

Og Disney leverer også meget god kvalitet, hvor det eneste jeg kan sette fingeren på er en del edge enhancement, spesielt på begynnelsen av filmen.
    Link til hele omtalen HER

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at "Pirates of the Caribbean" er mer plaget av kantforsterkning (EE) enn andre filmer. Kan muligens noen av dere andre sjekke opp dette. Jeg ser det spesielt godt på de scenene hvor man ser master/tauverk mot lys himmel.
    Hvordan blir det om du justerer bort kantforsterkningen på andre filmer? Blir det for uskarpt da også?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel generelt vanskelig å justere vekk EE (edge enhancement) uten samtidig å miste skarphet når dette er kodet inn på DVDen. Dette er et problem med en god del DVD-utgivelser.

Vil tro at dersom du har en skala fra -7 til +7, så vil 0 være det umodifiserte bildet slik det kommer fra DVD-platen, mens positive tall gir edge enhancement, og negative tall gir mer uskarphet (softness) i forhold til kildematerialet.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er vel generelt vanskelig å justere vekk EE (edge enhancement) uten samtidig å miste skarphet når dette er kodet inn på DVDen. Dette er et problem med en god del DVD-utgivelser.
    Ja, det er nettopp det jeg lurer på - er denne DVD'en spesielt dårlig på EE - eller er det min DVD-spiller/projector som ikke er bra innstilt. Prøvde samme DVD på den gamle DVD-spilleren som er tilkoblet et eldre Philips 28" TV. Kunne også der se EE, men langt fra like tydelig som på projectoren.

Og jeg har ikke ambisjoner om å justere bort EE som er kodet inn på DVD'en.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne siden gir en grei innføring i EE (link). Den har også en grov oversikt over hvor utbredt EE er hos de ulike filmselskapene, men det er verdt å legge merke til at det er forskjell på NTSC og PAL-utgivelser...

Pirates of the Caribbean er en Disney-utgivelse, og jeg vet ikke om de er generelt verstinger når det gjelder EE. Men anmeldelsen lenger opp i tråden tyder jo på at det er en del EE på den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg har ikke ambisjoner om å justere bort EE som er kodet inn på DVD'en.
    Da er det nok best som Roffe sier å sette begge i nøytral posisjon. Jeg for min del ofrer skarphet for å bli kvitt EE.. (Plager meg) Når du får DVE kan du jo sette sharpness i forhold til den.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vil tro at dersom du har en skala fra -7 til +7, så vil 0 være det umodifiserte bildet slik det kommer fra DVD-platen, mens positive tall gir edge enhancement, og negative tall gir mer uskarphet (softness) i forhold til kildematerialet.
    Da forutsetter du jo at 0 (fabrikkinnstilling) er riktig innstilling og hva er da vitsen med å kalibrere med DVE?? Selvsagt kommer dette an på projektor/dvd-spiller. Noen er ganske bra innstilt fra fabrikk, andre ikke.

Forøvrig er www.dvd-basen.dk et bra sted å sjekke. Der der kan du søke etter anmeldelser på alle soner (p.t. 134357 stk.). Du finner også multisone-anmeldelser, dvs. sammenligninger av bilde/lydkvalitet etc.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Da forutsetter du jo at 0 (fabrikkinnstilling) er riktig innstilling og hva er da vitsen med å kalibrere med DVE?? Selvsagt kommer dette an på projektor/dvd-spiller. Noen er ganske bra innstilt fra fabrikk, andre ikke.
    Det er noen innstillinger som er avhengig av delers beskaffenhet etc. Dette er ting som fargebalanse, kontrast etc.
    Så er det noen innstillinger som styrer prosessering av bildet. Dette er bl.a. digital keystone-korrigering, skarphet etc.
    0 på nevnte skala (fra -7 til +7) vil således slik jeg ser det indikere et uprosessert bilde så nær originalen som mulig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •