BenQ/Toshiba/Epson/Infocus ? - Hjelp, jeg er GRØNN

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ/Toshiba/Epson/Infocus ? - Hjelp, jeg er GRØNN

Har ambisjoner om å skaffe meg en PJ. VAr innom Hifi Klubben for å se på BenQ PE5120, men de hadde den ikke inne. Selgeren mente at dette ikke var noen spesiellt bra PJ, men han hadde en Toshiba TDP-MT200, som ikke overaskende var 2500,- dyrere enn BenQ.
    Han rigget opp og det var ingen ting å si på bidekvalitet osv, dessuten var lydnivået extremt stille på Econ modus. Stod rett ved siden av hodet mitt uten at hverken jeg eller madammen kunne ane noe annet enn stille susing. (Bra med andre ord).
    Selger mente at BenQ var mer bråkete. (Hva vet jeg ?)
    Spørsmålet er da !
    Hva skal jeg velge ?
    Hadde egentlig holdt av 10000,- til dette, så jeg har sett meg ut følgende PJ`s.

1 - BenQ 5120 - kr 8990,-

2 - BenQ 6100 - kr 7490,-

3 - Epson Projektor EMP-S1L SVGA - kr 5990,-

4 - Toshiba TDP-MT200 - kr 11398,- (Overskrider (er denne vikelig så mye bedre?))

5 - Infocus Screenplay 4805 - kr 15990,- (Mye over budsjett), denne prosjektoren synes jeg virket dårligere bilde og støymessig enn Toshibaen.??

6 - Epson EMP-TW10H - Kr 8990,-

Noen som har noen gode anbefaliger til en Nybegynner ?
    Det er mye gode tilbud der ute, og mye som jeg ikke har peiling på, så jeg trenger all den hjelp jeg kan få

Skal bruke den i stuen, med noe belysning (Uten lyskontroll).
    IKEA lerret 200cm.
    3,82 meter fra bakvegg til vegg med lerret !
    Takker for all hjelp !

FallenA

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forvirret om hvilken Prosjektør jeg skal velge!

Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Har ambisjoner om å skaffe meg en PJ. VAr innom Hifi Klubben for å se på BenQ PE5120, men de hadde den ikke inne. Selgeren mente at dette ikke var noen spesiellt bra PJ, men han hadde en Toshiba TDP-MT200, som ikke overaskende var 2500,- dyrere enn BenQ.
    Han rigget opp og det var ingen ting å si på bidekvalitet osv, dessuten var lydnivået extremt stille på Econ modus. Stod rett ved siden av hodet mitt uten at hverken jeg eller madammen kunne ane noe annet enn stille susing. (Bra med andre ord).
    Selger mente at BenQ var mer bråkete. (Hva vet jeg ?)
    Spørsmålet er da !
    Hva skal jeg velge ?
    Hadde egentlig holdt av 10000,- til dette, så jeg har sett meg ut følgende PJ`s.

1 - BenQ 5120 - kr 8990,-

2 - BenQ 6100 - kr 7490,-

3 - Epson Projektor EMP-S1L SVGA - kr 5990,-

4 - Toshiba TDP-MT200 - kr 11398,- (Overskrider (er denne vikelig så mye bedre?))

5 - Infocus Screenplay 4805 - kr 15990,- (Mye over budsjett), denne prosjektoren synes jeg virket dårligere bilde og støymessig enn Toshibaen.??

6 - Epson EMP-TW10H - Kr 8990,-

Noen som har noen gode anbefaliger til en Nybegynner ?
    Det er mye gode tilbud der ute, og mye som jeg ikke har peiling på, så jeg trenger all den hjelp jeg kan få

Skal bruke den i stuen, med noe belysning (Uten lyskontroll).
    IKEA lerret 200cm.
    3,82 meter fra bakvegg til vegg med lerret !
    Takker for all hjelp !

FallenA
    PE5120 har et 2x hastighet 5-segments fargehjul som gjør at det er mye mer regnbuer med denne enn f.eks MT200 (antar den har 4-5x 6-segments fargehjul) så den bør du absolutt se før du bestiller/kjøper, at du ikke er sensitiv for regnbuer.
    PB6100 har 2 eller 3x 4-segments fargehjul og noe mindre regnbuer enn PE5120 og mer enn MT200 og 4805 vel omtrent som MT200 når det gjelder regnbuer.

Tror nok uten å ha sett MT200 at den er et bedre kjøp enn 4805 med de prisene du oppgir.

De to epson projektorene ville jeg nok glemt! EMP S1L har allt for lite kontrast og TW10H har litt lite den også, og er i mine øyne ikke i nærheten av 4805 når det gjelder bildekvalitet.

På hvilken avstand i forhold til bildebredde så du MT200? Iom at denne har relativt lav oppløsning (854x480) bør du sitte ca 2 x bildebredden fra for at ikke pixler/screendor skal bli for framtredende.

Eneste er at 700 ansilumen (regner med at dette er i vanlig modus, og da enda mindre i eco) kanskje kan bli litt lite hvis du ikke har full lyskontroll, så kanskje bedre vente litt for å spare opp litt mer? Skal ikke opp så veldig mye mer før andre veldig egnede kandidater dukker opp...
    (Optoma kommer snart med en H31 som sikkert er minst like lyssterk som H30)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann

Velkommen til forumet.

For å gjøre valget ditt litt enklere så anbefaler jeg at du velger 5120, den er på høyde bildemessig med 200 og sørg for å ha returett viss du er råka. Er du/dere sensitive for rengbuer så bytt til 200. Lydmessig så er de i samme klasse (stille). 5120 gir deg større bilde ved samme avstand som 200. Er usikker på om du får et 200 bilde med 200 på den avstanden du har. Dette kan sikkert bekreftes av diverse 200 eiere, eller still spørsmålet i 200-tråden.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Vil bare nevne at du får InFocus SP4805 til 11.995,- på komplett.no.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bakke
    Hei. Vil bare nevne at du får InFocus SP4805 til 11.995,- på komplett.no.
    Er denne bedre enn Toshiba sin ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det har du tre valg:
    Benq5120
    Toshiba mt200
    eller
    Infocus 4805

Enig med Bidda om at benq kan være et godt alternativ. Men mt200 og 4805 er mer regnbuesikkre.

Det du må huske på når det gjelder 200 cm med sitteavstand rundt 360 cm (Gitt at du har hodet ditt klistret mot bakveggen) er at alle disse projektorene er relativt lavtoppløselige. Derfor vil jeg anbefale deg å heller gå litt ned i bildetstørrelse. 180 cm vil sikkert passe bedre med din sitteavstand. Når det gjelder mt200 kontra 4805 så vil jeg vurdere mt200 som hakket bedre. Dette pga mye mye mer stillegående og bedre kontrast (2500:1 vs 2000:1) og skarpere optikk. Det som kan få deg til å velge 4805 fremfor mt200 er den meget gode linjedobleren som sitter i 4805. Skal du bruke projektoren mye til tv-titting og spilling kan det tippe valget ditt mot 4805. Hvis du har tenkt deg mye tv-titting kan du også vurdere 6100 som en kamerat av meg er meget godt fornøyd med. Da sparer du 3800 kr i forhold til mt200. Grunnen til at jeg anbefaler mt200 så varmt er at jeg har den selv og folk flest pleier å være fornøyd med eget stuff :wink:
    Benq projektorene har en fordel for deg i og med at de er mer lyssterke enn mt200 og 4805 som er mer rendyrkede filmfremvisere.

NB siden jeg ikke har sett 5120 kan jeg ikke kommentere bildetkvaliteten, men www.projectorcentral.com har en sammenligning. De har også en vurdering av screenplay 4805 og benq6100.

Uansett glem alle de andre projektorene på listen din. De suger revebjelle ++
    :!:

Mvh
    Oddbjørn

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst ta prisjakt i Produkt/Prisjakt kategoriene.

Takk.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kommet så langt i min innføring i PJ vanvittig omfavnsrike verden at jeg har silet ned til 2 PJ`s.
    hhv. BenQ 5120, og Toshiba mt200.
    Jeg har enda ikke fått sett hvordan BenQ 5120, er på lerretet, og siden jeg ikke ønsker å få regnbuesjokk når jeg kommer hjem, hadde det jo vært greit å se hva BenQ leverer.

HiFi klubben i Tønsberg kunne bare vise meg Toshiba mt200, og det gir meg ikke noe sammenligningsgrunnlag.
    Budsjett messig ligger BenQ i mitt prisleie.

Er det noen der ute som vet hvor jeg kan få se BenQ 5120 i Horten/Tønsbergområdet ?

Takker for alle svar !

FallenA

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er i akuratt samme situasjon som meg FallenA. Jeg har hittil ikke funnet noe sted å få testet PE5120. Det eneste minuset jeg har funnet med MT200 er kaste lengden og at den er et par høvdinger dyrere, noe som er ganske avgjørende faktorer ved mitt valg av projector, så jeg tror det blir en 5120 på meg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke mulig å teste Benq i butikk, foruten HFK da kanskje. De har jo blitt solgt kun over nett inntil HFK fikk kloa i de.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta en telefon til Trond å høre om de har den jeg har levert inn (5120), i så fall kan det tenkes at han vil låne meg den slik at jeg kan demostrere for dere begge. I så tilfelle må dere ta turen til Hønefoss, si i fra hvis jeg skal prøve dette.

Kenti: ikke bare på nettet, flere enn bare jeg som kjøpte på Elkjøp :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bakke
    Du er i akuratt samme situasjon som meg FallenA. Jeg har hittil ikke funnet noe sted å få testet PE5120. Det eneste minuset jeg har funnet med MT200 er kaste lengden og at den er et par høvdinger dyrere, noe som er ganske avgjørende faktorer ved mitt valg av projector, så jeg tror det blir en 5120 på meg.
    Lysstyrke, og kastelengde er også en svært viktig faktor for meg.
    Det er jo også svært ønskelig å få et sammenligningsgrunlag før jeg bestemmer meg !

EDIT:
    Fikk et tips om at de muligens hadde 5120 på HiFi klubben i Drammen.
    Skal ringe i morgen for å sjekke !

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i kontakt med HiFi klubben i Drammen, og fått beskjed om at de
    har en BenQ 5120 inne til demo !
    Da er det vel bare å dra for å sjekke den ut da !

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti: ikke bare på nettet, flere enn bare jeg som kjøpte på Elkjøp
    Ok, da ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo. De har den inne i drammen? Det var bra, da må jeg nesten prøve å komme meg dit. Var forresten i Oslo i dag og testet ut MT200 på HiFi klubben og jeg synes den var veldig bra. Han i butikken påstod at jeg ville få et 100" bilde ved 3 meters kastelengde :roll: .

Takk for tilbudet bidda, skal se om jeg ikke får testet den i nærheten først, så får hønefoss være siste utvei :wink: .

Kjøpte meg 10 DVD filmer i frustrasjon over at jeg ikke fant PE5120 noe sted .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han på hifiklubben som sa at du skulle få 100" fra 3m driver med jug!
    Fra 3m vil du få i underkant 80" med maks zoom. Skulle tro at de som selger projektorer skulle vite sånt. Men det er vel forskjellig fra butikk til butikk. Jeg kjøpte mt200 fra hfk bergen og der fikk jeg helt topp service.
    Jeg er forresten kjempe fornøyd med mt200!
    Jeg ser på 80" fra fire meter og det er stort nok for meg.
    Mvh
    Oddbjørn

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipper inn dette fra et annet innlegg, da det er svært relevant for tråden min også !

Testet BenQ 5120 i dag, og må si at billedmessig var dette kanon-mye for pengene. Litt skuffende at jeg faktisk kunne se regnbuer !
    Kankje ikke nok til at det vil være plagsomt i lengden, men nok til at jeg vil tenke meg om, og vurdere andre alternativer før jeg bestemmer meg.
    Toshiba MT200 var billedmessig ikke så forskjellig fra BenQ at den forsvarte prisforskjellen. (Jeg kunne i enkelte sekvenser også se regnbuer på denne).

Har dere noen andre alternativer i denne prisklassen jeg burde sjekke ut ?
    Kanskje jeg burde kikke etter LCD ?
    Det aner meg at om så er tilfelle, skal det mye til å finne en god PJ i denne prisklassen !

Noen Forslag ?

FallenA :cry:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •