Scanline-artifact eller noe helt annet???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scanline-artifact eller noe helt annet???

Til Tor Arne og alle dere andre:
    Har hatt en Sony Cineza VPL-HS1 i et drøyt år. Hjemmekino er GØY, men - bildeartifakter kan ødelegge litt av moroa- i hvertfall for meg...

Det store problemet (i tillegg til at det nå selvfølgelig har kommet mange billige projektorer - X1, ae300, osv - som utklasser denne) for min projektor er HORISONTALE linjer som oppstår når det er vertikal bevegelse i filmen. Disse artifaktene ser ut som interlaced video, men de opptrer helt likt enten jeg kjører signal fra PC (progressivt) eller DVD gjennom s-video (interlaced).

Jeg hadde en tråd ang. dette på avforums.com for en stund siden som kan leses
    HER

Jeg fikk svar, bl.a. fra Tor Arne Hustvedt som mente dette kunne være den typiske "scan-line artifact'en" som alle LCD proj'er i prinsippet lider av. Jeg har imidlertid seinere lest noe om at slike artifakter ikke kan avbildes, men i mitt tilfelle er det ingen tvil om at artifaktene er reelle og sees (på screenshot'ene postet i avforums-inlegget). Jeg har også sett endel andre LCD projektorer som ikke ser ut til å ha problemer av liknende karakter og har derfor lyst til å komme til bunns i "mysteriet"

Spørsmålene mine er derfor:
    Er dette scanline artifacts, eller er det noe annet?
    Er det noen av dere andre som har liknende problemer med LCD-projektorer?
    Kan det være noe galt med bildebehandlingen i projektoren min?
    Er det noe som kan gjøres for å redusere problemet? (jeg har vurdert en anamorf linse - fra prismasonic - jeg er ikke teknisk nok til å kunne lage min egen Tor Arne

På forhånd takk for alle svar
    Tron

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer av lav hertz, muligens kombinert med en litt svak prosessor i projektoren. Grunnen til at det ser likt ut fra PC og DVD-spiller er at det kan bare bli så bra som projektoren takler. prøv å se om du ser noen forskjell på 50 og 60 hertz fra PC. regner med den klarer ihvertfall 60 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror fortsatt det er "scanline-artifact" du ser. Det er imidlertidig vanskelig å si sikkert uten å se det selv. Typisk LCD! På noen syns det mindre, og på noen syns det mer. Spoiler for Star Wars 2 (merk teksten hvis du vil lese): En plass hvor det er veldig lett å se er i "biljakten" nær begynnelsen av Star Wars Ep2 når Obi Wan henger under den lille roboten og flyr forbi noen lysende grønne trekanter. Disse trekantene har svarte striper mellom pikslene på noen LCD-projektorer. På min DLP-proj (HT1000) er det ikke noen sånn artifact.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Jeg antar at jeg nok må teste ut refresh rates og andre innstillinger for å se om ting bedrer seg. Det er vel sannsynlig at det er scanline artifacts, så jeg tror faktisk jeg skal bestille en anamorf linse for å redusere problemet (ja jeg vet den er dyr, men jeg kan jo bruke den på fremtidige projektorer også... Blir nok oppgaderinger etter hvert her i gården også 8) )

Er det forresten noen andre som opplever slike artifakter med sine LCD projektorer? Hva med ae300? Reduseres scanline artifactene dersom screendoor'en reduseres?

PS! Tor Arne: Jeg husker du kommenterte i en e-mail at din gamle projektor hadde et bilde som var langt dårligere enn TV'en. Hvordan er dette nå med din nye HT1000?

På forhånd takk for svar
    Tron

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis problemet er vertikale striper, og du kjøper en linse som presser bildet fra 4:3 til 16:9, vil det ihvertfall ikke endres til det bedre.mest sannsynlig vil det se likt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her gjaldt horisontale striper, så da antar jeg (som Tor Arne skriver på sine hjemmesider) at problemet bør reduseres betraktelig.

Fant forøvrig nettopp ut at det ikke bare er jeg som ser stripene. Følgende er hentet fra en review av projektoren:

"The other source of trouble is some subtle horizontal line structure in the image. This is nothing like as bad as the cross-hatch 'chicken-wire' effect found on many budget LCD systems, and is only apparent in the periphery of your vision, not over the main focus of a shot, but it still warrants a mention."

Er fremdeles interessert i tips ang. f.eks. innstillinger på projektoren som kan redusere problemene...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, horisontale striper vil reduseres. Mot hønsenetting var det en her som foreslo å stille fokusen en smule ut. kanskje det kan hjelpe, men det blir jo et kompromiss.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hva folk mener med horisontale og vertikale striper her, men om man strekker et bilde fra 4:3 til 16:9 vha en linse, ville jeg tro at de horisontale linjer ville forbli som de er (dog noe lenger ettersom bildet blir bredere). Vertikale linjer vil sannsynligvis bli enda værre, ettersom disse da vil bli bredere...

Eller tenker jeg omvendt istedenfor omvendt når det prates om vertikale og horisontale linjer? :shock:

Men tilbake til det opprinnelige problemet du kaller scanline artifakt. Dette er sannsynligvis et resultat av deinterlacerens måte å 'lage' bildet på.

Du sier dette oppstår ved vertikale bevegelser, og om jeg ikke tar helt feil så er dette mest tydelig der kamerabevegelsene går sakte oppover eller nedover.

Det som da skjer er at deinterlaceren ikke helt vet hvilken informasjon den skal legge på hver linje (det blir som en ekstra linje som de-interlaceren ikke vet hvor den skal plassere). Resultatet blir at 'linjen' hopper litt 'frem og tilbake' mellom to alternativer. Dette gjør at man ser noe som ser ut som et interlaced signal.

Dessverre er det svært lite man kan gjøre med dette, og såvidt jeg vet er dette en av de tingene dagens de-interlaceteknologi sliter mest med... fra de billigste til de dyreste. Det har derfor ingenting å si om man kjører et progressivt eller interlaced signal til projen. Uansett er det en de-interlacer som må ta seg av signalet, og man får en slik artifakt.

Første gangen jeg faktisk la merke til dette var da jeg fikk demonstrert Action! i en scene fra Gladiator (inne i Colosseum) der kameraet bevegde seg svært sakte nedenfra og oppover.

Ble lang forklaring... håper det var litt forståelig :roll: .

Uansett; med en LCD proj er det en grei løsning å skru projen en smule ut av fokus. Skarpheten vil lide litt, men min mening er at det hjelper såpass i forhold til både screendor og andre 'feil' i bildet at det er verdt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Rinn... scanline-artifact er når de horisontalt mellomrommene mellom pikslene blir mer synlige. Dette er ganske vanlig med LCD-projektorer, men det forekommer ikke på DLP-projektorer. De-interlacingsfeil forekommer selvfølgelig på begge teknologier.

Ved å bruke en anamorfisk linse som krymper bildet vertikalt vil dette reduseres betraktelig i tilllegg til at bildet ser voldsomt mye "filmaktig" ut. Det blir veldig jevnt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, når man prater om å krympe bildet er jeg mere med på at det kan redusere problemet.

Vet at scanline-artifakter kan være ganske tydelige på LCD-projer (så dette selv da jeg hadde en PT-AE300E hjemme i noen få dager), men ville bare nevne de-interlace problematikken ettersom det ble nevnt vertikal kamerabevegelse i det første innlegget.

Nå, med min nye Action! er det helt andre ting som opptar meg for øyeblikket...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg tenke meg!