Sony VPL-HS50 - mine initielle inntrykk! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 122
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dolbytor, det er sikkert modellen som Lygren har inne til testing det. Han driver bare og skryter av den her for å bli kvitt den fortest mulig!

<Køddemodus av>
    Hyggelig at de første modellene endelig har nådd frem til det kalde nord, gleder meg til flere observasjoner og målinger, gjerne sammenlignet med HS-20.

Er fortsatt skeptisk til at HS-50 skal klare å fylle opp en 133" diag. skjerm med 0,8gain..

Mvh.
    Tore K.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en helt fersk HS50 hos Sony-Centeret i Bergen i dag. Godt bilde på DVD og fantastisk bilde på Blue-Ray!!! :shock:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har testet den litt hjemme nå. Helt klart en maskin jeg kunne levd med en stund
    Støynivået er behagelig lavt, på nivå med H77. Bildekvaliteten er bra den, mer her er det tydelig at det er lenge siden lygren har hatt en skikkelig dlp hjemme :wink: Først og fremst er det fillraten som gjør at screendoor er godt synlig fra sitteposisjon hjemme hos meg. Sortnivået er "bra" men er i litt usikker på om ikke også en del detaljer blir borte der. kalibrerte med DVE, men dette ble litt dødfødt pga autoirisen. kalibrerte man korrekt lysstyrke med de mørke testbildene så får man whitecrush i de lyse. Her må man rett og slett gjøre et kompromiss og bruke fjernkontrollen. Er vel en grunn til at brightness justeringen er den største tasten på fjernkontrollen. Fargene er det ingenting å utsette på. De er i god lcd ånd. Så til det AK nevnte. Ja den kutter bildet ved bruk av HDMI. på mitt lerret var det 6-8 cm på hver side og 4-5 over og under. mao en enorm overscan. Dette bør det komme en firmware oppgradering til.
    Auto iris fungerer som vi trodde. Dvs at den skaper et godt sortnivå. Men med bilder med mørke og lyse bilder samtidig faller dette igjennom i forhold til projektorer med ekte kontrast. Synes alikevel at det fungerer bra og vil se på det som et klart fremskritt. er vel ikke lenge før vi får en DVE utgave for projektor med autoiris :wink:
    Konklusjonen blir at Sony har tatt et godt skritt i riktig retning med hs50.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, jeg har en 50" HD2+ DLP-TV hjemme, men det kvalifiserer kanskje ikke?

Uansett, fillraten er jeg enig i kan være en svakhet. Detaljer i mørke partier synes jeg er bra, stiller bare litt på gammaen her.

Nå har jeg ikke sagt at den nødvendigvis *banker* DLP'er til 40-50.000 NED i støvlene, men bildemessig gir denne svært høy valuta til prisen. For mitt vedkommende er jeg også glad for den flyttbare irisen og lave støynivået. Det skader heller ikke at den ikke har regnbuer, som jeg ser litt av, spesielt på film, der kontrastene ofter er store.

Jeg er videre glad for at en annen teknologi enn DLP kan gjøre seg gjeldende i hjemmekinoen, for det går jo littebitt treigt i den leiren om dagen synes jeg.

Jeg er iallfall fremdeles imponert, og jeg har som oftest noe å utsette på produkter etter rimelig kort tid, og så langt innfrir denne Sony'en, selv om jeg selvsagt ser forbedringspotensiale! Kort;

- Screendoor er mer synlig enn på DLP (som er selvsagt, 60 vs. 90% fillrate)
    - Har ikke helt klart å få fargene 100% på kornet ennå. Dette er mest sannsynlig instilling...
    - Litt treg oppstart
    - Litt vel dunkelt ved bruk av "cinema" mode. Jeg foretrekker dette, men vet at mange ønsker høyere lysutbytte. Setter du på "normal" mode, forsvinner det flotte sortnivået, og projektoren støyer også mer...

Finner sikkert flere ettersom!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er for øvrig ikke enig i at scener med mørke og lyse partier "faller gjennom", ser jo bra ut her iallfall! Hva tenker du på jfinneru? Dynamikken er jo god i lange baner den...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg er for øvrig ikke enig i at scener med mørke og lyse partier "faller gjennom", ser jo bra ut her iallfall! Hva tenker du på jfinneru? Dynamikken er jo god i lange baner den...
    mener at det kan bli litt dunkelt som du selv sier det. prøvde å kalibrere med DVE, men dette blir ikke riktig pga irisen. setter man korrekt lysstyrke i mørke partier så medfører det whitecrush i lyse scener. måtte faktisk helt opp i 80 i brightness for at det skulle være riktig i henhold til DVE. dette ble alt for mye i lyse scener, så jeg reduserte til 65 som gir et greit kompromiss. Det sier seg da selv at når man justerer lysstyrken 15 klikk under det det skal være i henhold til DVE så forsvinner det en del detaljer i mørke scener. Men uansett, en projektor som gir en meget god kinooplevelse. Hadde jeg ikke hatt den pj jeg har så skulle du ikke sett bort fra at jeg hadde kjøpt med en hs50, så god er den. Fillraten er for meg det største ankepunktet, men dette blir bedre for hver gang det kommer nye paneler.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hum nå ble jeg en smulle tilbakeholden til denne. Min sitteavstand er ca 3m.
    Frykter ScreenDoor.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er selv opptatt av screendoor, og denne projektoren er definitivt innenfor tålegrensen for mitt vedkommende... Tror ikke det bør bli den endelige konklusjonen at Sony'en er en "screendoor-sliter", for det er den virkelig ikke! Mer enn DLP; JA!, men ikke til en grad som gjør den ubrukelig på noe som helst vis.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det er ikke noe screendoor problem, man øker enten sitte avstand eller har litt mindre lerret. fra rundt 1,8 ganger lerretsbredden skulle være greit på denne.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    nei det er ikke noe screendoor problem, man øker enten sitte avstand eller har litt mindre lerret. fra rundt 1,8 ganger lerretsbredden skulle være greit på denne.
    hum: 1,8m*1,8=3,24m Jeg kjører for tiden med 180 bredde. Vel, kjøper jeg over nett så har jeg jo mine angredager så det skal ikke by på de helt store problemer dette.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg i rekken av entusiaster som liker denne projektoren. Den er uten tvil sensasjonelt bra (til å være LCD).
    Bildebehandlingen er meget bra (har ikke testet 1080i enda), og det spiller ingen rolle om jeg sender interlaced eller progressivt fra min 3910, bildet blir like bra uansett.
    Det er enorm dynamikk i bildet, og oppfattet kontrast er meget høy. Dette skyldes at lyse scener er meget lyse, og mørke scener er veldig mørke.
    Men som jeg forventet er ikke kontrastnivået i mørke scener i nærheten av det jeg er vant til. Jeg er enig med jfinneru i at det mangler masse detaljer i mørke scener. Katakombene under Alcatraz (the Rock) blir en særdeles fattig opplevelse sammenlignet med det en opplever fra for eksempel H77 eller Action m1.
    Screendoor er også godt synlig i hvite partier om du er glad i stort bilde.

Et annet problem er at projektoren har en overscan funksjon som ikke kan deaktiveres. Når jeg forer den med component signal kjører den cirka 5 prosent overscan, og dermed er 5 prosent av bildeinformasjonen tapt.

Plasseringsvennligheten er helt topp, denne boksen finner alle grei å plassere. Støynivået er også meget behagelig. Designet er skikkelig tøft i mine øyne, men projektoren er stor. Jeg ville nok plassert den på en hylle, for hengende i taket tror jeg den blir vel dominerende.

Dette er mitt førsteinntrykk, etter kalibrering og testing av component tilkobling mot Denon DVD-3910. Jeg kjenner derfor ikke alle aspekter av projektoren enda, men det kommer etter hvert som testingen skrider frem.
    Testingen fortsetter med HDMI og HD-signaler fra PC og D-VHS. Bruker også en DVDO iScan HD+.

Dette innlegget er skrevet for å balansere jubelrusen litte grann. Projektoren er uten tvil meget bra, men noe mirakel er fortsatt ikke skjedd i projektorverden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sortnivået er såvidt jeg kan se tilsvarende DLP på ca. 2500-3000:1++. Altså kanskje ikke helt som 6000:1 skulle tilsi, men det var da heller ikke forventet fra min side.

Skulle gjerne fått målt sortnivået, finnes jo "luxmetere", som jeg skal få anskaffet meg. Rent tilsynelatende ser det absolutte sortnivået ut til å være godt under 0,5 AL (uten at jeg klarer gjengi det eksakte nivået selvsagt).

Mener du sortnivået ikke er på pari med Action MKII Gorm? Har du stilt inn auto på iris, og "cinema"-modus?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået er absolutt like bra, men kontrasten i mørke scener er ikke i nærheten. Du nevner 2-3000:1 i mørke scener, hvor får du de tallene fra?. Det rimer ikke med det jeg ser i hvert fall. Og skal jeg justere gamma for å bedre detaljene i mørke partier, blir jo alt helt feil i de lyse partiene.

OPS, jeg har vist glemt å skru av projektoren. Den går jo så stille, at jeg ikke la merke til at den fortsatt sto på. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har man 2-3000:1 i kontrast i "mørke" scener så er det vel ingen mørk scene lengre :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kontrast, mine gode menn, er vel kort fortalt differansen mellom mørkeste mørke og lyseste lyse. En mørk scene har jo dermed typisk gjerne "3000:1" mhp et lyst objekt i samme scene, mao er differansen mellom den mørke og lyse delen i scenen 3000:1 i sum. En mørk scene kan dermed ha 3000:1 i kontrast, selv om det er mer naturlig å benytte sortnivå fremfor kontrast.

Greit å få frem at dere faktisk mener at sortnivået er på høyde med MKII, men at dynamikken er lavere, fordi irisen struper noe av lysutbyttet. Det er med andre ord slik at dere mener at dynamikken er bedre på f.eks. MKII fordi denne ikke struper lysutbyttet på samme vis som Sony'en, og det er jo forsåvidt greit, og da er vi også enige!

Videre mener jeg at overdrevet lysutbytte bare er tull, spesielt i mørke scener der uansett øyet tilvenner seg lavere differanser raskt og dermed oppfatter dynamikken nesten tilsvarende som en projektor med høyere lysutbytte. Men det er jo bare en gammel CRT-tulling som prater... :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at innleggene mine i denne tråden kan se vel sutrete ut (for de som ikke kjenner meg), så jeg må føye til dette:
    Dersom jeg fikk tilbud om å bytte likt mellom min mkII og HS50, ville det vært noe jeg måtte satt meg ned og tenkt på. HS50 er nemlig vesentlig bedre på mange punkter. Det sier ikke rent lite om hvilken revolusjon som er skjedd hos Sony, for HS20 ville jeg ikke hatt om jeg fikk den meget billig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Wolf sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig lesning. endelig en sony som virker :lol: så til bokstavlig 10 000 kr spørsmålet
    Hvordan er den i forhold til LCD projektorer i samme oppløsning 1280 x 720 for eksempel Panasonic 700 :?:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået er vesentlig bedre på HS50 kontra AE700. Jeg tror nok at HS50 har litt mer screendoor, men ikke noen stor forskjell.
    Jeg ville nok lagt 10 tusen kroner ekstra på bordet, men så er jeg også litt over middels kresen. :wink:
    Nå har jeg kun en times erfaring med HS50, så ta dette med en klype salt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo unektelig meget bra ut, selv om det pgså er noen ting som trekker ned. (Hva annet kan man vente?) Men det jeg ikke forstår er at det ikke er mulig å kalibrere HS50. Jeg har ikke hørt av andre at dette ikke er mulig, og dette inkluderer både tester og enkeltpersoners uttalelser.. Har dere "forsket" mere på dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns jeg har truffet bra jeg. Ingen problemer så langt, men så har jeg ikke koblet opp med HDMI enda.

Nå må jeg på jobb, så nå blir det ikke mer testing før i kveld.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •