Sette opp X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Sette opp X1

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sette opp X1

Fikk denne på døren i dag med FedEx og den er jo forlengst påskrudd og igang! Dette er bare morsomt!

Uansett så har jeg et lite problem... Jeg har satt saken i en skaphylle (åpen dør og god lufting!!) men dette blir tydeligvis for høyt oppe for den. Derfor satt jeg tre bøker under føttene bak og autokorrekturen satt på 30.

Er det noen annen løsning på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den er høyt oppe må du snu den opp ned for å unngå å bruke keystone correction.

Kan være litt dumt om den blir liggende opp ned på en hylle kanskje hvis knappene er på oversiden. Bedre med et takstativ eller lignende. Er vel rimelig mange her i forumet som har X1, så de har nok mange gode råd.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bare vente.. Tenkte på å sette den opp ned jeg og, men så var det knappene da! Uansett så har jeg tenkt til å bygge meg en takfeste som noen andre her inne.

Dette får bli når jeg kommer hjem, i morgen går kursen til Kreta! Men jeg fjerner nok de bøkene før det, for jeg synes den står litt ustabilt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sette opp X1

Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Derfor satt jeg tre bøker under føttene bak og autokorrekturen satt på 30.
    Husk at når du bruker keystone korrigering ødelegger du bildet ditt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over dette.. Dette får jeg uansett ordne opp i når jeg kommer hjem! Om 4 timer går flyet mitt til Kreta

Løsningen blir vel å kjøpe/lage takfeste? Evt. flytte prosjekoren ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x1 bør uansett ligge opp ned pga den ubrukelig vifta som blåser luften ut rett under linsa.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Keystone

På hvilken måte blir bildet ødelagt ved bruk av Keystone?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å si at det blir ødelagt er vel å ta i, men det blir dårligere for projektoren gjør noen kalkulasjoner og viser bildet på en annen måte enn det egentlig skal vises. helt sikkert noen her som kan greie ut litt mere om det enn meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Keystone

Er selv i den situasjon at min X1 er plassert høyt på en hylle, noe som krever vesentlig bruk av keystone. Hos meg blir det noe krøkkete med takmontering, bl.a. pga. skråtak etc. Kan ikke si at jeg merker noe særlig forskjell på bildet nå ved bruk av keystone, enn da jeg testet den plassert lavere uten bruk av keystone. Dersom det virkelig er vesensforskjeller, vil jeg nok gjøre mer for å enten montere i taket, eller i det minste snu prosjektoren. Er det virkelig store forskjeller med og uten keystone, dvs. at jeg ikke har nok erfaring til å se det, eller snakker vi om marginale forskjeller?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Keystone

Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    På hvilken måte blir bildet ødelagt ved bruk av Keystone?
    Det er verre på PC enn på film, men det som egentlig skjer er at når projektoren ikke lyser flatt mot skjermen, blir bredden på bildepunktene forskjellig oppe og nede. Tenk deg en 10 cm bred stripe, som skal være perfekt fra topp til bunn av bildet. Er projektoren skjevt satt opp, vil stripen være tynnere i den ene enden. korrigerer du dette med keystone, vil de 10 cm bestå av eksempelvis 25 normale bildepunkter nede, og kanskje 18 bredere bildepunkter oppe. Altså blir oppløsningen dårligere i den ene enden av bildet.Dette ser man jo når man justerer keystone også, bildet blir presset sammen i den ene enden, og man mister bildepunkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Keystone

Ok, sånn å forstå. Skal vel i ærlighetens navn innrømme at jeg har merket en liten forskjell, men regnet med at dette skyldtes ulik avstand til lerretet. Når jeg testet den uten Keystone var den plassert foran på salongbordet, i motsetning til nå hvor den er plassert bak sofaen. Skal prøve meg litt fram......

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på siden min kan du se litt av effekten du får ved bruk av keystone-korrigering. Det blir kanskje litt ekstremt resultat ettersom testbildet ser verre ut enn et vanlig bilde, men det illustrerer godt hvordan forvrengningen påvirker et bilde.

Det er ikke store verdiforandringer som er brukt på bildet du ser på siden min, så ved kraftig korrigering vil resultatet bli adskillig verre.

La ut bildet fordi jeg syntes det var litt artig å se det på den måten, og tenkte at andre kanskje også kunne ha interesse av å se hvordan det arter seg.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er vifta på infocus x1 ubrukelig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje ikke akkurat vifta som er ubrukelig. Er ikke helt sikker på hvordan vifta er montert på X1. Det høres litt utrolig ut at de skal ha plassert vifta på en slik måte som beskrevet tidligere.

Dersom det er sant som det blir nevnt (at den blåser varmluft ut på undersiden av linsa), vil det helt klart være bedre å ha X1 opp ned ettersom varmluften stiger opp. Med X1 'riktig vei' vil varmluften stige forbi linsa og påvirke bildet på samme måte som når man ser varmebølger over en varm sandstrand eller en vei.

Det var kanskje det som var ment med ubrukelig vifte?

:?:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Det er kanskje ikke akkurat vifta som er ubrukelig. Er ikke helt sikker på hvordan vifta er montert på X1. Det høres litt utrolig ut at de skal ha plassert vifta på en slik måte som beskrevet tidligere.

Dersom det er sant som det blir nevnt (at den blåser varmluft ut på undersiden av linsa), vil det helt klart være bedre å ha X1 opp ned ettersom varmluften stiger opp. Med X1 'riktig vei' vil varmluften stige forbi linsa og påvirke bildet på samme måte som når man ser varmebølger over en varm sandstrand eller en vei
    Jaha??? :shock:

Hvor i all verden får du det fra? Varmen inni projektoren er jo litt over 20 ganger høyere enn det som kommer ut, så hvorfor ser man ikke slike bølger ellers, eller på noen andre projektorer?
    At det er en ulempe at viften blåser ut der, er også bare tull. Det holder lenge med det lille luftrommet som er, nettopp fordi det er en vifte der som blåser ut. Legger du projektoren opp ned, vil du heller få problemer med støv, vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projen er bygget for å kunne monteres begge veier, så støv vil neppe være noe problem uansett.

At du vil få varmebølger når varmluften stiger opp foran linsa vil jeg anta at skjer pga temperaturforskjellen mellom den varme lufta som blåses ut og den kalde lufta den blander seg med, ikke som et resultat av en jevn temperatur, slik man har inne i projektoren.

Denne ulempen er påpekt av flere i både tester og forskjellige fora, men hvor synlig dette er vet jeg ikke. Dette er ikke bare tilfelle på X1. Det er også nevnt som en ulempe i tester for blandt andre Epson TW-100.

Min proj trekker luften sidevegs gjennom projen. Dette, ifølge AndersL på projectiondesign, for å unngå akkurat dette problemet.

Uansett vil det i dette tilfellet være best å montere projen opp ned for å unngå keystone. Det anser jeg som et asdskillig viktigere poeng i denne debatten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •