AE700 forskjellig kvalitet på enheter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Hvis du har pj på en ujordet kurs, er det ingen fare så lenge det ikke er jordfeil på selve prosjektøren. Og det er jo ganske usannsynlig.
    Ellers skal det være ca 130volt mellom fase og jord i et feilfritt anlegg :wink:
    Det var godt og høre. Jeg har lyst til å prøve den uten jord. Men først skal jeg måle mellom fase og jord. Er fase i begge hullene?

Takk for 130 volt info.

Ps. Jeg har 400volts anlegg. Har det noen betydning?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt ute på tynn is, for jeg jobber sjelden med 400volts anlegg(Og jeg kaller meg elektriker) :lol:
    Det kommer vel an på hvordan 400volts-anlegg det er. Det kan være at jord og pe-leder er felles, isåfall er det 230volt mellom fase og jord....?
    Er veldig usikker, sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg.
    Men du skal ikke tenke på evt farer ved å kjøre pj på ujordet stikk hvertfall.
    Du har ikke jordfeilvarsling i huset? Isåfall vet du jo om det er jf eller ikke :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt ute på tynn is, for jeg jobber sjelden med 400volts anlegg(Og jeg kaller meg elektriker) :lol:
    Det kommer vel an på hvordan 400volts-anlegg det er. Det kan være at jord og pe-leder er felles, isåfall er det 230volt mellom fase og jord....?
    Er veldig usikker, sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg.
    Men du skal ikke tenke på evt farer ved å kjøre pj på ujordet stikk hvertfall.
    Du har ikke jordfeilvarsling i huset? Isåfall vet du jo om det er jf eller ikke :wink:
    Hva er pe-leder?

Jeg vet ikke om det er jordfeilvarsler. Men det er en jordfeil bryter/ auto sikring som kan sprette ned. Men jeg vet ikke om den bare er for bad? Den befinner seg ihvertfall i sikringsskapet. Det er bygd i 1995 her. Jeg har lite peiling på strøm

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av exsodius
    Hva er pe-leder?

Jeg vet ikke om det er jordfeilvarsler. Men det er en jordfeil bryter/ auto sikring som kan sprette ned. Men jeg vet ikke om den bare er for bad? Den befinner seg ihvertfall i sikringsskapet. Det er bygd i 1995 her. Jeg har lite peiling på strøm
    Pe-leder: 400volt kommer inn som en leder, blå. PE-leder fungerer som en minus-leder, og den kan være felles med jord. Mulig jeg er helt på jordet nå, men det er uansett ikke noe du trenger å tenke på.

Du ser btw fort om det blir mørkt i hele huset eller bare badet når du slår av jordfeilbryteren :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er pe-leder?

Pe-leder: 400volt kommer inn som en leder, blå. PE-leder fungerer som en minus-leder, og den kan være felles med jord. Mulig jeg er helt på jordet nå, men det er uansett ikke noe du trenger å tenke på.

Du ser btw fort om det blir mørkt i hele huset eller bare badet når du slår av jordfeilbryteren :wink:

Tusen takk. Nå har jeg noe å prøve i morgen.

"Mulig jeg er helt på jordet nå" Hehe dette passa bra når vi snakker om jording

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, trist å høre om såpass mange problemer med pt-ae700 projektoren. det med at lampa blinker, tror jeg neppe kan komme av om projektoren er jordet eller ikke.

Jordsløfe feil , som gjerne kommer av at de forskjellige komponentene i hjemme kino anlegget både blir jodet med hverandre via el. nettet og signal kablene og dermed danner "antenner" eller en slags sekundær spole som man får indusert uønsked støy i fra, vil heller gi forstyrrelser i bildet eller typisk 50Hz brumming i hifi anlegget.

Tror mer at variasjoner i lysutbytte på lamen er pågrunn av produksjons feil i lampen, i projektoren eller spennings variasjoner i el.nettet.
    Dersom det er noen storforbrukere av strøm i nærheten av der du bor, kan det være en mulig forklaring.

Har selv vært ute for å ha spenningsvariasjoner internt i huset på grunn av dårlige kontakter i sikringsskapet, med irring på porselen sikrings kontaktene. tror ikke de nye automat sikringene som brukes i dag gir disse feilene lenger heldigvis.

Annet elektrik utsyr, som kobbler inn og ut og bruker en del størm så som nyere komfyrer, varmegulv, og ovner, laserskrivere, (Nabo som bruker el. sveiseutstyr ol.).... eller produkter med høy startstrøm (CRT TV/data skjemer enkelte kraftige HIFI strømforsyninger ol.) Sånne produkter kan lage til dels store spennings variasjoner i el. nettet lokalt. Du vil gjerne kunne se litt til sånne variasjoner på vanlige glødetråds lamper ellers i huset også, noe som kan gi en liten indikaskon.

Kanskje det kunne være lurt å få låne en god UPS av noen, for å teste projektoren uten så mye påvirkning fra el. nettet. En ups kan være greit å ha i projektor sammenheng, med at man får viftekjølt projektor lampen dersom strømmen skulle gå mens man ser film.

Andre faktorer som kan få projektor lamper generellt til å stadig variere i lys styrke er at projektoren er montert i en vinkel, og ikke jobber med lampeen i vater. Det var visst nok noen tidligere projektor lamper som til og med hadde problemer med å omstille seg fra desktopp bruk til tak oppheng og vise versa.

En projektor lampe bruker ikke en glødetråd for å lage lys, men lager en "lysbue" i en gass blanding som ikke nødvenigvis er like jevnt fordelt hele tiden, da gassen består av metaller som ikke er i gassform når pæra er kald. Du har sikkert merket at projektor lamper trenger litt tid før lys styrken kommer opp etter at man har slått på projektoren, og trenger en viss avkjølingsperiode, får den vil tenne igjen etter at den har sloknet, det siste er forøvrig en stor belastning for lampen, og børr ungåes.

Når det gjelder faren med å bruke projektoren uten jording, er vel hoved regelen at i et rom der man ikke har jordede kontakter, vannrør eller andre jordede elektrisk ledende gjenstander, skal ingen komponenter jordes.

I rom der man har jordede kontakter, vannrør og andre jordede elektrisk ledende gjenstander må alle elektriske aparater jordes, hvis de ikke er dobbelt isolerte og merket med 2 kvaderatiske firkanter inni hverandre.

Nyere elektriske anlegg benytter jordede kontakter i alle rom, uavhengig av om det er våtrom ol. fordi El nettet etter hvert skal kobbles om, så man ikke har samme potensialet i forhold til jord lenger. (dette må nok en elektriker forklare mer om, og jeg tror det er der 400v begrepet kommer inn.)
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med 400V anlegg er da ikke særlig vanskelig. I praksis har PE-leder og N- leder det samme potensiale. Dette grensesnittet blir foretatt i fordeling eller K-skap.
    I en stikkontakt tilhørende et 400V anlegg vil en derfor ha 0V mellom N og jord, og 230V mellom L og jord(avhenger av den nøyaktige spenningen).

Jordfeilbryteren din er nok for badet ditt. Inntak blir ikke sikret med jordfeilvern i 400V anlegg( lekkstrøm fra N til jord er ikke mulig da dette har samme potensiale, og feil mellom L og jord blir kortsluttning).
    Ellers kan videre diskusjoner rundt NEK400 sikkert diskuteres i en annen tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei, trist å høre om såpass mange problemer med pt-ae700 projektoren. det med at lampa blinker, tror jeg neppe kan komme av om projektoren er jordet eller ikke.

Jordsløfe feil , som gjerne kommer av at de forskjellige komponentene i hjemme kino anlegget både blir jodet med hverandre via el. nettet og signal kablene og dermed danner "antenner" eller en slags sekundær spole som man får indusert uønsked støy i fra, vil heller gi forstyrrelser i bildet eller typisk 50Hz brumming i hifi anlegget.

Tror mer at variasjoner i lysutbytte på lamen er pågrunn av produksjons feil i lampen, i projektoren eller spennings variasjoner i el.nettet.
    Dersom det er noen storforbrukere av strøm i nærheten av der du bor, kan det være en mulig forklaring.

Har selv vært ute for å ha spenningsvariasjoner internt i huset på grunn av dårlige kontakter i sikringsskapet, med irring på porselen sikrings kontaktene. tror ikke de nye automat sikringene som brukes i dag gir disse feilene lenger heldigvis.

Annet elektrik utsyr, som kobbler inn og ut og bruker en del størm så som nyere komfyrer, varmegulv, og ovner, laserskrivere, (Nabo som bruker el. sveiseutstyr ol.).... eller produkter med høy startstrøm (CRT TV/data skjemer enkelte kraftige HIFI strømforsyninger ol.) Sånne produkter kan lage til dels store spennings variasjoner i el. nettet lokalt. Du vil gjerne kunne se litt til sånne variasjoner på vanlige glødetråds lamper ellers i huset også, noe som kan gi en liten indikaskon.

Kanskje det kunne være lurt å få låne en god UPS av noen, for å teste projektoren uten så mye påvirkning fra el. nettet. En ups kan være greit å ha i projektor sammenheng, med at man får viftekjølt projektor lampen dersom strømmen skulle gå mens man ser film.

Andre faktorer som kan få projektor lamper generellt til å stadig variere i lys styrke er at projektoren er montert i en vinkel, og ikke jobber med lampeen i vater. Det var visst nok noen tidligere projektor lamper som til og med hadde problemer med å omstille seg fra desktopp bruk til tak oppheng og vise versa.

En projektor lampe bruker ikke en glødetråd for å lage lys, men lager en "lysbue" i en gass blanding som ikke nødvenigvis er like jevnt fordelt hele tiden, da gassen består av metaller som ikke er i gassform når pæra er kald. Du har sikkert merket at projektor lamper trenger litt tid før lys styrken kommer opp etter at man har slått på projektoren, og trenger en viss avkjølingsperiode, får den vil tenne igjen etter at den har sloknet, det siste er forøvrig en stor belastning for lampen, og børr ungåes.

Når det gjelder faren med å bruke projektoren uten jording, er vel hoved regelen at i et rom der man ikke har jordede kontakter, vannrør eller andre jordede elektrisk ledende gjenstander, skal ingen komponenter jordes.

I rom der man har jordede kontakter, vannrør og andre jordede elektrisk ledende gjenstander må alle elektriske aparater jordes, hvis de ikke er dobbelt isolerte og merket med 2 kvaderatiske firkanter inni hverandre.

Nyere elektriske anlegg benytter jordede kontakter i alle rom, uavhengig av om det er våtrom ol. fordi El nettet etter hvert skal kobbles om, så man ikke har samme potensialet i forhold til jord lenger. (dette må nok en elektriker forklare mer om, og jeg tror det er der 400v begrepet kommer inn.)
    Takk for svar.

Jeg kan si 2 ting. Det ene er at jeg ser den samme blinkingen i lyspærer i resten av huset. Det er til forskjellig tid av døgnet. Men det er der hele tiden, bare at noen ganger er det værre.

Det andre er at projectoren min er montert i taket. Og jeg brukte vater for å få den 90 grader mot lerretet. Det var interesangt det du skrev om lampen i vater. Kanske jeg burde prøve den i desk mode.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En person sa at selv om lyspæren flukterer/blinker i resten av huset, skal ikke dette ha noen invirkning på projektoren. Er det noen som har noen mening om det? Er det en strømregulator i projektoren som hindrer innvirkning fra ustabil strøm?

Jeg selv har litt vanskelig for å tro på dette. Det har vært så bra om dette har vært grunnen, da har jeg kansje kunnet klage til e-verket.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En person sa at selv om lyspæren flukterer/blinker i resten av huset, skal ikke dette ha noen invirkning på projektoren. Er det noen som har noen mening om det? Er det en strømregulator i projektoren som hindrer innvirkning fra ustabil strøm?

Jeg selv har litt vanskelig for å tro på dette. Det har vært så bra om dette har vært grunnen, da har jeg kansje kunnet klage til e-verket.
    Jeg tror nok det kan stemme, at projektoren og lampen selv har en slags treghet i å bli fåvirket av korte spennings variasjoner fra el.nettet, men vil også tro at lav lampe modus vil være mer følsom ha mer problemer med å holde prosessene i gang i lampen da man allerede har redusert energi tilførselen til "lysbuen" så man så vidt klarer å holde den i gang.

Du burde kanskje kontakte el.nett leverandøren din fått el.kontrollør til å måle og eventuellt feilsøke det litt ustabile el. systemet det virker som du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste moderne strømforsyninger og adapter er idag selvregulerende. Legg merke til at de ofte er merket 110-230v. Så selv om det er variasjon i nettspenningen så skal ikke dette gi store utslag på den interne driftspenningen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    De fleste moderne strømforsyninger og adapter er idag selvregulerende. Legg merke til at de ofte er merket 110-230v. Så selv om det er variasjon i nettspenningen så skal ikke dette gi store utslag på den interne driftspenningen.
    Det stemmer, og er veldig bra at man slipper den skummle 110-230v bryteren bak på strømforsyningen, ikke få pc strømforsyninger som har fått seg en smell med 230v inn i 110 stillingen. :wink:

Hvorvidt disse selvregulerende strømforsyningene bedre klarer å oppredholde jevn spenning ut med ujevn nettstrøm er vel litt forskjellig og avhenger av forholdet mellom kraftreserver i kondensatorer utgangs last, og selfølgelig hvor galt el. nett spenningen varierer, og hvor mange millisekunder strømutkobblingen skjer osv.

En god UPS er vel fremdeles det som må til for å sikre gode arbeidsforhold for en projektor som kjøres i støyfulle og ustabile el.nett.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk min 700 i går, og jeg lurer på om jeg har litt av samme problem som trådstarter.

Jeg kjører i øko-modus, og kan ikke se noe flimmer når jeg ser på film, men dersom jeg f.eks ser på den blå bakgrunnen som projektoren selv genererer når den ikke får signal, så kan jeg se at lyset varierer litt, men ikke med noen konstant frekvens. Mer sporadiske små dipp i intensiteten.

Jeg merket dette bedre når jeg hadde oppe fargekalibreringsbildet fra DVE, og samtidig så på et ark som reflekterte lyset fra lerretet. Vet ikke hvorfor, egentlig.

Hvordan arter den flimringen som ellers er omtalt i tråden seg? Kraftig flimring og med konstant frekvens? Vil hvem som helst se dette umiddelbart?

I mitt tilfelle er det som sagt mer subtilt, og man legger ikke umiddelbart merke til det.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min broder sin AE700 har eit merkelig problem :roll: bilde fra projektoren følger rammekanten perfekt på begge sider samt oppe, mens den nede er skeiv og bildet går utforbi bildeflaten. Det er snakk om fleire cm i forskjell fra høgre/venstre side.

Kva skyldes dette, og er dette noko som man bør få ein ny enhet på garantien for?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes ut som en garantisak, vil jeg si. En slik feil ville irritert meg grenseløst.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Min broder sin AE700 har eit merkelig problem :roll: bilde fra projektoren følger rammekanten perfekt på begge sider samt oppe, mens den nede er skeiv og bildet går utforbi bildeflaten. Det er snakk om fleire cm i forskjell fra høgre/venstre side.

Kva skyldes dette, og er dette noko som man bør få ein ny enhet på garantien for?
    optisk forvrengning. kommer ofte av at chip og linse ikke er riktig justert overett med hverandre og/eller coating-feil. vil tro det er en grei reklamasjon.
    Aberration.
    Imperfect lenses will give chromatic aberration (splitting of the light) or spherical aberration (curved image) which are the main types but there are also coma, astigmatism and distortion types.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som trådstarter må jeg si at jeg nå begynner og bli mere fornøyd med min AE700. Viftestøyen er veldig lav. Bildet er utrolig bra. Lampeflicker begynner og forsvinne. Merkelig, jeg har ikke sett det på noen uker i low lamp mode. Det eneste som gjenstår er å få hele bildet i fokus. Og at smoothscreen virker veldig bra, men jeg syns det gir en effekt av at bildet er litt uskarpt. Men det er vel ikke det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo bildet blir litt uskarpt. Sjekk spesielt på menybildet av LOTR. Blir liksomt ikke 100% skarpt. Stiller du fokus etter projektormenyen, synes det derimot skarpere :shock: .

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •