epson emp-tw200h vs. hitachi pj-tx100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

epson emp-tw200h vs. hitachi pj-tx100

Hei

Har lest endel rundt på forumet og lært og forstått en god del mer enn da jeg startet.
    Jeg har uansett kommet meg dit at jeg har fått bygd om et rom jeg har på ca. 5x5m til hjemmekinorom. Men mangler projektor. Selve hjørnesteinen i rommet

Jeg var en tur innom en av hi-fi center kjedens butikker og så på hitachi'en pluss at jeg så på InFocus 4805. Grunnen til at jeg ikke har med den der er at jeg føler meg usikker på om jeg er sensitiv for regnbuen eller ei. Så ikke noe når jeg så på testfilmen som kjørte (Austin Powers - Goldmember).. men under rulleteksten så kunne jeg se noen regnbuefarger når jeg snudde meg vekk og mot bildet igjen. Vet derfor ikke om jeg i andre filmer vil ha problemer med denne effekten.

Hiatchien var jeg egentlig skikkelig fornøyd med.. har lest mye om VB her på forumet.. også om hitachi prosjektoren. Men jeg vet ikke om jeg så noe til det. Kanskje jeg har et litt utrent øye til det.

Epson prosjektoren var jeg på en annen hi-fi butikk og fikk testet. Denne imponerte også med svært med svartfarge. Denne hadde etter som jeg forstod ikke DVI eller HDMI muligheter. Men ta det med en klype salt da han jeg snakket med ikke hadde helt stålkontroll.

Rommet jeg skal ha projektoren i kan bli helt svart om jeg så ønsker det. Så skulle være gode muligheter for at bildet skulle bli bra.

Det jeg lurer på er om noen har testet begge her.. eller har testet en av de og kan gi meg en tilbakemelding på fordeler/ulemper. Tenker da på oppløsning/tilkoblingsmuligheter/svartnivå og VB og andre problemer for den sakens skyld

>Torgeir

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Velkommen til Forumet.

Dersom du så noen regnbuer på Infocus => styr unna dlp ! Du vil bare angre senere ! Skal ikke ta hele diskusjonen LCD vs dlp her, ettersom det er skrevet mye om dette på forumet.

Hitachi TX100 er en bra projektor med relativt bra sortnivå pga IRIS kontroll. Kontrasten er dog noe lav (1200:1). Oppløsningen er dog relativt høy. Vertical Banding er ganske synlig, for de som irriterer seg over dette fenomenet.

Jeg har ikke testet Epson spesielt nøye, men så et eksemplar på BMH i Bergen. Lysforholdene var ikke optimale. Men jeg ble skuffet over det jeg så. Mye screendoor og ikke særlig bra sortnivå (men dette kan skyldes ikke 100% mørkt rom + dårlig kalibrering). Jeg tror Epson TW200 kun har 800:1 i kontrast, men samme oppløsning som Hitachi TX100.

Ut fra pris og tester ville jeg heller vurdert Panasonic PTAE700. Den har bedre kontrast enn begge disse projektorene og skal være like stille. I tillegg skal den ha mindre vertical banding. Sortnivået er også bedre. Prisen er vel også lavere (litt). Det finnes dog noen småproblemer (les egen tråd på forumet).

For tiden tror jeg PTAE700 er det beste kjøpet under kr 20 000. Dette er kun basert på tester i DVD&Hjemmekino, Lyd&Bilde, samt tilbakemeldinger fra folk her på forumet.

EDIT: PTAE700 har tilkobling for DVI og HDMI. Dette tror jeg ikke Epson eller Hitachi har. Alle har komponent tilkobling.

Lykke til med valget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •