Råd ved kjøp av projektor Benq PB6200/Panasonic PT-AE700E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd ved kjøp av projektor Benq PB6200/Panasonic PT-AE700E

Hei!

Jeg skal kjøpe en projektor som skal benyttes 90 % til film og 10 % til datapresentasjoner. Til film skal den brukes med en DVD-spiller som signalkilde i en kjellerstue med gode muligheter for å justere ned belysningen. Til data skal den benyttes til presentasjoner ute hos kunder der mulighetene til å justere lysforholdene naturlig nok er varierende. Jeg ønsker å kunne kjøre 1024x768 oppløsning på datapresentasjonene.

I og med at jeg har behov for å benytte den til datapresentasjoner har jeg resonnert meg frem til at BenQ PB6200 kan være et godt valg. I det siste har jeg imidlertid lest så mye bra om Panasonic PT-AE700E sine egenskaper for film at jeg gjerne vil avklare om den kan være et reelt alternativ for meg. Derfor har jeg følgende spørsmål:

Panasonic
    Vil Panasonic PT-AE700E i det hele tatt fungere som en projektor for datapresentasjoner eller må jeg bare slå fra meg tanken? (Tenker da på at det er en 16:9 projektor med 1000 AL og som kjører 1280x720 native )

Kan den levere bilder i 1024x768 og i så fall med hvilken kvalitet?

Benq
    Jeg har et 16:9 lerret i min kjellerstue. Benq projektoren kan jo levere 16:9 signaler, men skjer dette med kvalitetstap i og med at den vel kjører 4:3 native og må skalere ?

Takker for kommentarer/svar

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Råd ved kjøp av projektor Benq PB6200/Panasonic PT-AE700

Sitat Opprinnelig postet av TA
    Benq
    Jeg har et 16:9 lerret i min kjellerstue. Benq projektoren kan jo levere 16:9 signaler, men skjer dette med kvalitetstap i og med at den vel kjører 4:3 native og må skalere ?
    Heisann
    Velkommen til forumet.

6200 maskerer ned det antall pixler som ikke trengs, der or mister du en del av oppløsningen i høyden, men det går ikke utover kvaliteten i forhold til 4:3 bilde.

Med bare 10% dataframvisning kan du nesten kjøpe en brukt xga 4:3 til dette og konsentrere deg om en ny til filmbruken. Ikke overraskende anbefaler jeg da 7800 :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg skal kjøpe en projektor som skal benyttes 90 % til film og 10 % til datapresentasjoner. Til film skal den brukes med en DVD-spiller som signalkilde i en kjellerstue med gode muligheter for å justere ned belysningen. Til data skal den benyttes til presentasjoner ute hos kunder der mulighetene til å justere lysforholdene naturlig nok er varierende. Jeg ønsker å kunne kjøre 1024x768 oppløsning på datapresentasjonene.
    Du setter ganske høye krav her. Dersom projektoren skal brukes i lyse møtelokaler trenger du ganske mye lys, typisk 1500-2000 Ansi for å være sikker på å få et anstendig bilde. Her leverer hverken AE700 eller PE7800. De leverer derimot i hjemmekinoen, og vil passer perfekt i et rom med god lyskontroll. Pr. idag vet jeg ikke om en eneste hjemmekinoprojektor som tilfredstiller de kravene du har satt, noe som betyr at du kanskje må gå for en presentasjonsprojektor. Dette betyr igjen at du ofrer ganske mye kvalitet i hjemmekinoen. Hvilket budsjett har du?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil fint klare å se bildet fra PTAE700 i et møterom om du bare medregner at du må slå av lyset, og ev. trekke for gardiner.(det skader jo heller ikke å booste brightness i et møterom.) Den kan også vise 1024x768, men da uten at du får pikselmapping, og grafikken blir litt grøtete. hvorfor ikke bruke 1280x720 oppløsning på presentasjoner? jeg har den oppløsningen på benQ 8700 fra PC, det fungerer utmerket.. BenQ 7800 tror jeg ikke jeg hadde orket å drasse rundt på møterom med...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil fint klare å se bildet fra PTAE700 i et møterom om du bare medregner at du må slå av lyset, og ev. trekke for gardiner.
    De gangene man har mulighet for å mørklegge rommet littegranne går det greit. De er de gangene det er dagslys i rommet bildet vil bli skikkelig utvasket.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanlig dagslys er egentlig heller ikke noe problem med 1000 AL når det kommer til presentasjoner. se bare på f.eks. X1, den er jo ment til både hjemme og kontorbruk, og klarer begge deler fint. direkte sollys er vel det eneste man trenger å bekymre seg for, da de mørkeste fargene som regel ikke er så viktige ved databruk.(sitter nå med full belysning i stuen, 900AL og bildet er meget klart og tydelig.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanlig dagslys er egentlig heller ikke noe problem med 1000 AL når det kommer til presentasjoner.
    Tja, det er vel ikke min erfaring. 1000AL er ikke lite, men ikke tilstrekkelig for presentasjoner synes jeg. Problemet er at f.eks. bilder vil få veldig lite detaljer/nyanser. Men for all del, jeg har ikke testet AE700 til presentasjoner, så for det jeg vet kan den være grei..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •