Optoma H57 og H77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma H57 og H77

Har i dag vært så heldig å fått i hus H57.
    Fra før har jeg H77 i taket hjemme, og har tenkt å montere denne et annet sted.

Men først må den jo testes. Skal da kjøres med en Pioneer 868, hdmi kabel fra monster på ett adeo greyvision lerret.

Er veldig spent på hvordan forskjellen i oppløsning vil fortone seg og om denne er like avslørende som H77'n er hva gjelder kvaliteten på mediet.

Om noen andre har testet disse mot hverandre, så hadde det vært artig å hørt deres erfaringer.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tiden er planen å flytte H30 til barnerommet og sette inn en H77, så jeg ser fram til testresultatet: H57 eller H77?
    Det er kanskje like greit å vente på H97, 3chips DLP? En Barcodødare?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Barco er det du skal utkonkurere med Optoma'en din?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barcodødare,lol den har jeg hørt før.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fortsatt ett stykke til DLP strekker seg etter 15000:1 i kontrast, iallefall i vanlige folks prisklasse

Newcomer mortenr sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til imorgen, da får jeg min H57

Kjøpte meg en Samsung HD945 DVD spiller idag også.

Gleder meg til og teste HD945 kontra HTPC'n min mot H57'n

Blir nok en liten nedtur kontra Barco 708 som jeg nettopp solgte.

Men hva gjør man ikke for at Jr skal få spille Xbox på storskjerm :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dagen etter :-)

Spenningen var stor når jeg først begynte. Bare selve utpakkingen blir jo en hel seremoni. Lukta av en ny pj i det den kommer ut av eska, snitte av teipen på plasten rundt den. Mmmmmmmmmm....... finnes det noe bedre?? Bli helt fjern før jeg allerede får kobla opp.

Eska på 57 i forhold til 77 var jo liten, selv om 57 er stor i forhold til andre Pj. Ble også litt betenkt i forhold til at linsa er liten kontra 77'n.
    For ordens skyld tok jeg 77 ned fra taket, og satte dem på en hylle som igjen sto på bordet.
    Begge kanonene ble koblet til 868'n med hdmi kabel.

Var jo mest spent på den nye, altså 57'n og med den siste ringenes herre utgaven kom jeg ikke så veldig mye lenger. Ble rett og slett sittende og se den ferdig, på 57'n. Bare det i seg selv synes jeg så langt er veldig lovende. Vanligvis blir jeg nemlig sittende å irritere meg over this or that.
    Men denne gang ei. Støynivået var likt 77, og for meg som har pj 1m fra der jeg sitter er det vesentlig. regnbuer var det heller ikke anntydninger til. I dag skal jeg sette meg med filmer jeg allerede er kjent med. Har en del superbit utgivelser, som det blir spennende å prøve med, får når jeg kjører de og sammenligner med de vanlige utgivelsene på 77'n er forskjellene ganske så tydelige

Etter en kveld med 57 er det i alle fall ingenting negativt å si. Virker kansje som denne er mer tilgivende enn 77 i forhold til kvaliteten på selv dvd'n, og spilleren/signalet som brukes. For enkelte kan det kansje være en fordel, mens for andre igjen tvert i mot.
    Skal fortsette i kveld :-)

Er det noen som har forslag til noe som bør prøves, kom med dem så skal jeg gjøre så godt jeg kan.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du velge videomute på fjernkontrollen og så holde et a4v ark forran linsen? se om du kan se lys som er utenfor "bilderammen" prøv dette på begge og ta evt bilde av det. har selv en H77 med litt for mye lysutslipp, spesiellt på sidene
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

videomute

Foran linsa, altså ikke på lerretet ?
    Kan evt ta bilde av begge alternativene med begge pj.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja holder du arket foran linsen så er det som regel veldig synlig og lett å se hvor det er . legger ved et bilde for å vise
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilder, eller forsøk på å ta bilder :-)

Hei igjen.

Å få tatt bilde av det slik du viser slet jeg med. Siden linsa ligger "inni" fikk jeg det rett og slett ikke til. Ikke slik at det gikk an å se noe som helst.
    Å ett dumt spørsmål: videmute = pause?

Tok ellers noen bilder av hjemmekinon min, samt ett bilde av lerretet mens filmen er i ferd med å starte.
    Disse kan dere se under min hjemmekino.

Ellers må jeg jo si at å sammenligne de to pj ikke er noe enkel sak. Nå er jo ikke jeg noen journalist med masse erfaring fra slike oppdrag. Her blir det jo mere hva jeg som mannen i gata ser og opplever.

Men siden det er julaften, så slutter jeg av nå. Skal forsøke å få skrevet noe nytt i morgen.

Og jørn, si hvordan du holder papiret osv så prøver jeg igjen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en person holder arket og en tar bilde uten blitz. videomute er når du trykker på powerknappen, så får du valget om du skal skru av projektoren eller piler du til høyre så er det videomute.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilder

Vet ikke om disse ble så bra og vil forsøke å gjøre det en gang til.
    Her er i allefall 2 stk. Ser ut som det ikke er fullt så mye hos meg.
    Har gjort det samme forsøke med både H57 og en ProjectionDesign MK2 og kommet frem til at det er det samme hos andre merker.
    Altså ikke noe typisk for Optoma. Har også mulighet for å gjøre det med en Epson TW200, Optomo H30 og Nec LT150Z om du har interesse av det.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også mulighet for å gjøre det med en Epson TW200, Optomo H30 og Nec LT150Z om du har interesse av det.
    TW200 har ikke dette problemet. (Kun forbehold DLP)
    Ellers er vel ikke dette et stort problem? Legger man merker til det under en film?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lys

Nei det er overhodet ikke ett problem for meg i hvertfall. Hadde vel ikke engang vært klar over det om jeg ikke hadde blitt spurt om å ta ett bilde på den måten.
    Har hatt strølys på tidligere pj'er men ikke sett noe til det på noen av de optomaene ( H30-H56-H57-H77) jeg har hatt det siste året. Både H57 og H77 har jeg jo nå.
    Å begge de to er vel det beste jeg har hatt i hver sin klasse.

Newcomer Joshua sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Optoma57

Hei,

Er selv blitt den lykkelige eier av h57. Er meget fornøyd, foreløpig. Sitter og venter på feil, men de har ikke kommet enda. (håper de ikke gjør det heller)

Jeg kjører Progressive scan via Component. Det jeg lurer på er, skulle ikke h57 vise 720p? Når jeg setter igang så viser den 480p, mener at dette ikke var tilfelle når jeg kjøpte den? Er meget bekymret for at jeg ikke bruker optimal kobling, noe jeg MÅ være sikker på.

Hva er foresten optimalt? Jeg bruker en HK dvd21, men vurderer å bytte til en med dvi/hdmi.

Noen tips?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Optoma57

Sitat Opprinnelig postet av Joshua
    Hei,

Jeg kjører Progressive scan via Component. Det jeg lurer på er, skulle ikke h57 vise 720p? Når jeg setter igang så viser den 480p, mener at dette ikke var tilfelle når jeg kjøpte den?
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at H57 skal vise 720p. Den skal kunne takle signalet, akkurat som den gjør med 480p, som den tydeligvis blir "foret" med om dagen. Når du spiller av NTSC filmer vil DVD spilleren din sende ut 480p (så lenge den er progressiv). Når du spiller av PAL filmer vil den gi fra seg 576p. Du vil imidlertid ikke kunne få DVD spilleren din til å gi fra seg 720p, da må du ha en DVD spiller med DVI/HDMI som skalerer opp bildet. Mot H57 er dette imidlertid bare tull, siden projektorens native oppløsning er 1024x576. Da er 576p det beste du kan "fore" den med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Optoma57

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Du vil imidlertid ikke kunne få DVD spilleren din til å gi fra seg 720p, da må du ha en DVD spiller med DVI/HDMI som skalerer opp bildet. Mot H57 er dette imidlertid bare tull, siden projektorens native oppløsning er 1024x576. Da er 576p det beste du kan "fore" den med.
    Det burde være bedre med 576p, men er en på component.se sitt forum (link) som har testet H57 med en panasonic S97 og mente det var et bedre bilde med 720p...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å la DVD spilleren skaler opp til 720p, slik at projektoren må skalerer ned igjen til 576p kan umulig gi bedre bilde. Det er nok "snakeoil" inne i bildet her. :lol: Enten det, eller så har DVD spilleren hans er feil som gjør 576p dårligere. En annen teori er at kalibreringen av projektoren er forskjellig for 576p og 720p. Mulig denne karen ikke er klar over det. Han må jo kalibrere likt for begge "formater".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sendes vel ut 720x576 for 576p, også må projektor skalere i bredden anyway, så kan jo hende at nedskalering da blir bedre, hvis oppskaleringen i spilleren er såpass mye bedre en det projektoren klarer at resultatet etter nedskalering er bedre enn 576p ut fra spilleren gir?? Men så dårlig er vel ikke scaleren i H57?

Ikke vet jeg, men ser selvsagt ikke bort i fra at forbedringen ligger i at en ønsker/tror det må være en forbedring pga den (tilsynelatende) høyere oppløsningen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •