kasteavstand pt-ae 700 og 7800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

flytt denne hvis moderator finner det prakis.

kasteavstanden med 105" lerret med pt-ae 700 er på 6,46 meter iflg. projectioncentral.
    kasteavstanden med 105" lerret med 7800 er på 4,63 meter iflg. projectioncentral.

kan noen med enkelthet forklare meg forskjellen på kasteavstanden? :roll: det er jo nesten to meter forskjell! :?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Her er det noko feil!?. Kaster sjøl i fra min 700 på ca 4meter. Det inneberer 205cm Adeo ramme lerret.

Edit: Benq trenger leinger throw en AE 700.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Hmmm. Her er det noko feil!?. Kaster sjøl i fra min 700 på ca 4meter. Det inneberer 205cm Adeo ramme lerret.

Edit: Benq trenger leinger throw en AE 700.
    snakker vi her 205 cm diagnoal eller horisontal lengde? mitt 105" lerret er noe om 270 cm diagnoalt og 232 horisontalt.

hvis jeg skal kjøpe meg en pt-ae 700 vil dette bety at jeg kan lage meg ei hylle oppunder taket i den ene enden av rommet :wink: det blir langt unna sweetspoten også :lol:

kan noen andre i tillegg til electra hjelpe med å avlive denne myten?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey.

Når gutta kjem, så får du dei konkrete svara. :wink: Mitt innebere ca 104". (trur eg)Du skjønna...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kasteavstanden med 105" lerret med pt-ae 700 er på 6,46 meter iflg. projectioncentral.
    kasteavstanden med 105" lerret med 7800 er på 4,63 meter iflg. projectioncentral.

kan noen med enkelthet forklare meg forskjellen på kasteavstanden? Rolling Eyes det er jo nesten to meter forskjell!
    AE700 kan kaste fra 3.46 til 6.45m på 105" lerret. (Ved bruk av max og min zoom)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

kan noen med enkelthet forklare meg forskjellen på kasteavstanden? Rolling Eyes det er jo nesten to meter forskjell!
    AE700 kan kaste fra 3.46 til 6.45m på 105" lerret. (Ved bruk av max og min zoom)
    ja, men er det egentlig noe tvilsomt valg? man vil jo bruke minst mulig zoom hvis det er mulig på den plassen man har. skulle jeg prøve meg på en analogibetraktning vil jeg jo hevde at det er optimalt å ta bilder uten bruk av zoom, såfremt forholdene m.v. gjør det mulig.

følgelig, har du et stort nok rom og det er praktisk gjennomførbart, plasserer man projektoren 6,45 meter unna et 105" lerret.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i manualen til 7800 står det følgende kastelengde på et 103.4" lerret

minimum: 3.72m
    maksimum: 4.54m

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså, poenget mitt var bare at det ideelle med en pt-ae700 er at man har et rom på omlag 6,5 meter. det er vel riktig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså, poenget mitt var bare at det ideelle med en pt-ae700 er at man har et rom på omlag 6,5 meter. det er vel riktig?
    Klarer man å se forskjell i bildet innenfor zoom området er optikken dårlig. Det bør/skal ikke være forskjell utifra hvor zoomen "står".

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Klarer man å se forskjell i bildet innenfor zoom området er optikken dårlig. Det bør/skal ikke være forskjell utifra hvor zoomen "står".
    men, hva er det optimale?

zoomen på 1.00x, altså 6,5 meters kastelengde, eller zoomen på 2.00x, altså på noe-og-3-meters kastelengde? noen som har noen formening om det? :roll:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært anbefalt før å sette zoom på halv slik at en har noe å finjustere på. Ellers er det vel slik at jo lengre unna jo mindre lys på lerretet, hva dette innbærer for bildekvaliteten er jeg usikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hvordan PJ-produsentene tuner siner objektiver, men hvis en sammenligner med vanlige fotoobjektiver så forringes som regel den optiske kvaliteten i begge ytterkantene av zoomområdet. Hvis dette holder stikk for PJ også så vil det nok lønne seg å unngå ytterkantene av zoomområdet, i tillegg beholder du litt fleksibilitet med tanke på størresle på bildet

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men, hva er det optimale?

zoomen på 1.00x, altså 6,5 meters kastelengde, eller zoomen på 2.00x, altså på noe-og-3-meters kastelengde? noen som har noen formening om det?

Jeg hadde plasert projektoren der den passet best.

Er ikke sikker på hvordan PJ-produsentene tuner siner objektiver, men hvis en sammenligner med vanlige fotoobjektiver så forringes som regel den optiske kvaliteten i begge ytterkantene av zoomområdet. Hvis dette holder stikk for PJ også så vil det nok lønne seg å unngå ytterkantene av zoomområdet,
    Det er ganske sikkert en forskjell, men jeg tviler på at man kan se den med det blotte øyet.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Ellers er det vel slik at jo lengre unna jo mindre lys på lerretet, hva dette innbærer for bildekvaliteten er jeg usikker på.
    Hvor mye lys som kommer på lerretet har lite med avstanden å gjøre (hvis rommet ikke er fullt av tåke da). Det som har noe å si er størrelsen på lerretet. PJ-en gir et gitt antall lumen, lysstyrke på lerretet (lux) er antall lumen/areal.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Ellers er det vel slik at jo lengre unna jo mindre lys på lerretet, hva dette innbærer for bildekvaliteten er jeg usikker på.
    Hvor mye lys som kommer på lerretet har lite med avstanden å gjøre (hvis rommet ikke er fullt av tåke da). Det som har noe å si er størrelsen på lerretet. PJ-en gir et gitt antall lumen, lysstyrke på lerretet (lux) er antall lumen/areal.
    Stemmer vel ikke helt, fordi zoom linser ofte har forskjellig "blender åpning" ut i fra hvilken brennvidde de stilles inn på. Husk på at en blender verdi er en linses lysstyrke brøk, høyere tall betyr mindre lys som passerer gjennom linsa.

PT-AE700 har en linse med blender F 1.9 - 3.1, f 21.7 mm - 43.1 mm.
    BenQ 7800 har en linse med blender F 2.67 ~ 3.24, f 23.4 mm - 28.3 mm.

Fra fotoverdenen ser man også at linsefeil ofte reduseres med å blende ned objektivet noen trinn fra maks blenderåpning, AE700 sin iris funksjon påvirker kanskje også dette i positiv vetning :wink:

Hvordan de forskjellige brennviddene ut i fra kasteavstanden og effekten som påvirker bilde på lerretet er et annet spørsmål, og avhenger vel også litt av hvor diffust lyset reflekteres fra lerretet (lerretets gain) , og vinkelen på lyset inn til lerretet fra projektoren.

Med den samme bildestørrelse med lang kaste avstand og høy brennvidde på objektivet, kastes lyset mer vinkelrett inn på duken enn kort kaste avstand og vidvinklet objektiv. Et lerret med høy gain vil reflektere mer direkte lys med samme utgangsvinkel tilbake, uten å lyse opp vegger og tak like mye som med et mer vidvinklet oppsett. Oppnår kanskje litt høyere kontrast i et rom med lyse flater med et mindre vidvinklet oppsett.

Ikke så lett altså å komme med noen fasit på hva som gir best bilde med høyest kontrast og optisk oppløsning ol. , ut i fra kaste avstand og den brennvidden man bruker. Hvorvidt linse konstruksjonens optiske ytelse er best midt i mellom maks og min brennvidde, vet ikke jeg, men regner med at konstruktøren har inngått kompromier hele veien som man gjerne gjør på zoom linser. Tror derfor det er viktigere å lage seg et stabilt oppsett der man unngår å bruke lens-shift og digital-keystone og er nøye med at lerretet står optimalt vinkelrett på projektoren. Så kan man sette på et linse test bilde, og telle linjer/pixcler og se hvor stor oppløsning man har. :wink:
    Tror forøvrig at oppløsningen på LCD brikka er den begrensede faktor, ikke objektivenes optiske oppløsning.

En av de største fordelene med å bruke den lengste kasteavstanden tror jeg måtte være dersom man blir sittende lenger fra projektoren, da vil støynivået fra projektoren bli lavere, det kan jo være med på å øke filmopplevelsen en del.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •