Ny på området, en rekke spm(BenQ 5120)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny på området, en rekke spm(BenQ 5120)

Heisann.

Jeg er helt fersk på pj området, og har bare lest rundt på forumet i en ukes tid. Og nå sitter jeg å lurer på om jeg ikke skal investere i en projector og et lyd anlegg som først og fremst skal brukes til å se på film med og evt. noe X-box spilling.

Jeg har omtrent 13000 jeg kan bruke på dette og det virker som om de fleste anbefaler BenQ 5120 hvis jeg skal under 10000,- Har også tittet litt på 6100 men den er vel ikke fult så god til å se på film med? Jeg har også tenkt til å kjøpe Logitech Z-5500 settet og regner med at jeg blir mer enn nok fornøyd med det siden jeg bare skal ha dette på rommet mitt som er ca 4x4m.

Så, jeg tenkte at jeg skulle spille av filmene i 16:9, jeg har en ganske bra data og en billig Philips DVD spiller. Ville jeg få best bilde/mulighet til justeringer av å bruke dataen som kilde?

Det er nesten 3 meter fra der projectoren skal henge til lerretet, og jeg har sofaen ca en meter bak det igjen(om det har noe å si?). Hvor mange tommers bilde vil jeg da få? Kan jeg stille på størrelsen? det hadde vært passe med et lærret på ca 160-180cm der det skal henge på veggen.

Siden jeg får mer eller mindre akuratt råd til projectoren og anlegget(om jeg ikke får mer cash enn jeg regner med til jul) tenkte jeg at jeg skulle kjøpe et billig lerret midlertidig(helst under 1000, har også sett litt på IKEA rullegardinen, er det greit nok kontra et billig lerret til under 1000?). Og jeg tenkte jeg skulle kjøpe anlegget og projectoren på MPX.no hvis det ikke er å få tak i billigere et annet sted. Vil forresten bestille fra et sted jeg vet har bra service/returordninger tilfelle det skulle skje noe.

Det ble langt og det kommer sikkert fler spørsmål senere!

Mvh.
    Simen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ny på området, en rekke spm(BenQ 5120)

Sitat Opprinnelig postet av Bakke
    Jeg har omtrent 13000 jeg kan bruke på dette og det virker som om de fleste anbefaler BenQ 5120 hvis jeg skal under 10000,- Har også tittet litt på 6100 men den er vel ikke fult så god til å se på film med?

6100 fungerer fint til film, mange her på forumet som bruker den til det siden 5120 er native 16:9 vil du få utnyttet alle pixlene til filmtitting, men mister tilsvarende hvis du skal spille kryssboks i 4:3. 6100 er jo 4:3. 5120 har dårlig rykte på regnbuer, men dette må du se selv for å finne ut om du er plaget av.

Så, jeg tenkte at jeg skulle spille av filmene i 16:9, jeg har en ganske bra data og en billig Philips DVD spiller. Ville jeg få best bilde/mulighet til justeringer av å bruke dataen som kilde?

dataen vil sikkert gi deg best bilde, men skal du få maks ut av det bør du ha rundt 3ghz cpu for å kjøre div filter. masse ting du kan gjøre her, men det virker som du må være forberedt på endel fifling for å få ting til å funke optimalt, og det slipper du med en bra dvd spiller.

Det er nesten 3 meter fra der projectoren skal henge til lerretet, og jeg har sofaen ca en meter bak det igjen(om det har noe å si?). Hvor mange tommers bilde vil jeg da få? Kan jeg stille på størrelsen? det hadde vært passe med et lærret på ca 160-180cm der det skal henge på veggen.

sjekk kalkulatoren på www.projectorcentral.com, der kan du velge pj og avstand og se hvor stort bildet blir.

Siden jeg får mer eller mindre akuratt råd til projectoren og anlegget(om jeg ikke får mer cash enn jeg regner med til jul) tenkte jeg at jeg skulle kjøpe et billig lerret midlertidig(helst under 1000, har også sett litt på IKEA rullegardinen, er det greit nok kontra et billig lerret til under 1000?).

jeg kjører ikea selv, og det er greit det. finnes også andre alternativer, som f.eks å male veggen i en gråfarge osv.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner ikke 5120 på linken under så bruk 6200 når du skal se etter kastelengde osv. 6200 har tilnærmet samme kastelengde.

http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm

Hvis film er hoved-alktiviteten på pj'n, så er 5120 et bedre alternativ enn 6100.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar. Hvis man ikke ser regnbue effekten på en DLP projector, er det liten sjangs for at man ser den på en annen da, eller kommer det helt ann på hvilken DLP projector det er?

Og blir det forskjeld på hvor på veggen bildet blir etter hvor høyt projectoren står, eller kan man stille inn dette? Tenkte jeg enten skal ha den i taket hvor det da blir ca 3 meter kastelengde eller bak sofaen hvor det blir nermere 4, eller kanskje en mellomting.

Så er det dette med varme, om jeg har den bak sofaen så vil baksiden stå inntil veggen, det da kunne bli for varmt for projectoren(hvis den blåser luften ut bak), er de virkelig så ømfintlige mot varme?

Mvh.
    Simen

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på hastigheten på fargehjulet og det er det som er årsaken til RGB-flimmer. 5120 har 2x hastighet og er dermed en av dem som lager mest rengbuer.

Beste plassering på 5120 er i taket og ca 3,2 meter dette gir deg et 180 bilde som har overkant ca. 32 cm lavere enn linse høyden.

Ikke plasser en bakoverblåsende pj nærmere veggen enn ca.30cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Det er forskjell på hastigheten på fargehjulet og det er det som er årsaken til RGB-flimmer. 5120 har 2x hastighet og er dermed en av dem som lager mest rengbuer.
    Ok. Tror ikke jeg får mulighet til å teste akuratt denne projectoren, men skal se om jeg kan få testet noen lignende. Eller er det noen steder i Oslo de har projectoren hvor man får prøve de ut, så jeg kan ta en tur å titte.

Beste plassering på 5120 er i taket og ca 3,2 meter dette gir deg et 180 bilde som har overkant ca. 32 cm lavere enn linse høyden.
    Ok det høres veldig bra ut. Projectoren vil nok være tett oppimot 3 meter fra lærettet. 170-180cm bredt bilde ville vært perfekt. Men om jeg får et 150cm bredt bilde er det mulig å zoome litt uten å miste noen merkbar kvalitet da?

Jeg får forresten projectoren til 8667,- via jobb, og det er jo nesten en tusen lapp billigere enn der jeg hadde tenkt til å bestille fra, det er vel en ganske bra pris?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Hi-Fi klubben har den i Oslo, du får ringe dem å høre.

På 3 meter får du maksimalt 185 i bredden. Zoom endre ikke billedkvaliteten.

Prisen er bra den, "løp og kjøp" :wink: (går ut fra at det ikke er + mva)

PS begynte også med et Ikea "lerret". Greit å ikke bruke opp alle penga før en ser hva en skal ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Tror Hi-Fi klubben har den i Oslo, du får ringe dem å høre.

På 3 meter får du maksimalt 185 i bredden. Zoom endre ikke billedkvaliteten.

Prisen er bra den, "løp og kjøp" :wink: (går ut fra at det ikke er + mva)

PS begynte også med et Ikea "lerret". Greit å ikke bruke opp alle penga før en ser hva en skal ha.
    Tusen takk for hjelpen Bidda. Det er det vel gode muligheter for å få testet den på Hi-Fi klubben? Prisen er inkl mva.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •